• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Ištisus dešimtmečius „Seat“ buvo problematiškas, nuolatinį galvos skausmą „Volkswagen Group“ koncerno vadovams keliantis gamintojas. Eilė skirtingų, bet ambicingų vadovų troško sukurti markę, kuri alsuotų sunkiai sutvardomu ispanišku temperamentu, tačiau labai stipriai nenutoltų nuo pamatinių koncerno savybių.

54

Ištisus dešimtmečius „Seat“ buvo problematiškas, nuolatinį galvos skausmą „Volkswagen Group“ koncerno vadovams keliantis gamintojas. Eilė skirtingų, bet ambicingų vadovų troško sukurti markę, kuri alsuotų sunkiai sutvardomu ispanišku temperamentu, tačiau labai stipriai nenutoltų nuo pamatinių koncerno savybių.

REKLAMA

Tokį patį investicijų kraitį gavusi „Škoda“ šiandien ramiai per pasturgalį plekšnoja iš tų pačių komponentų pagamintiems „Volkswagen“ markės modeliams, o štai „Seat“ toliau bando išsivaduoti iš savo egzistencinės krizės, kurią dar labiau apsunkino jau buvusio bendrovės vadovo Luca de Meo sprendimas su šaknimis išrauti pamatinę „Seat“ savybę (sportiškumą) ir iš jos išugdyti visiškai naują, nepriklausomą markę, kuri per stulbinančiai trumpą laiką sugebėjo įkalti bent porą vinių į „Seat“ karstą.

Prieš keletą metų pasirodęs pirmasis, specialiai „Cupra“ markei sukurtas „Formentor“ tapo kone idealiu įrodymu, jog racionalumą bet kada įveiks neregėtas dinamikos ir kainos santykis. Visoje Europoje vairuotojų širdis užkariavęs modelis sulaukė visuotinio pripažinimo ir Lietuvoje. Jeigu 2022 m. „Seat“ Lietuvoje pardavė 261 naują automobilį, „Cupra“ atstovai per tą patį laikotarpį pardavė vien 255 „Formentor“ modelio vienetus.

REKLAMA
REKLAMA

DIZAINAS

„Cupra“ naudoti įrankiai formuojant „Formentor“ kainodarą bei dinamikos pliūpsnį siūlantys varikliai, be abejonės, buvo vieni iš svarbiausių veiksnių, nulėmusių „Formentor“ populiarumą Lietuvoje ir kitose Europos šalyse, tačiau daugeliui pirkėjų vyšnia ant torto tapo automobilio dizainas.

REKLAMA

Išpūstą kompaktinės klasės automobilį primenantis „Formentor“ puikiai išnaudojo kituose, pigesniuose modeliuose panaudotus dizaino elementus ir juos supynė su grobuoniškomis kėbulo linijomis, kurios visapusiškai pateisino sportiškumą akcentuojantis „Cupra“ simbolis ant radiatoriaus grotelių.

Iš tiesų, labiausiai reikėtų žavėtis ne „Cupra“ dizainerių pasiektu rezultatu, o kaip inžinieriai sugeba tinkamai išnaudoti ypatingai universalią „Volkswagen Group“ koncerno platformą, ant kurios šiandien gaminama aibė skirtingų modelių. Pradedant „Golf“, „T-Roc“, „Octavia“ ir baigiant kitais „Cupra“ arklidžių nariais – „Ateca“ ir „Leon“. Juk žvelgdami į „Formentor“ gali būtų sunku suvokti, jog šis, beveik 4,5 metro ilgio krosoveris buvo sulipdytas iš tų pačių detalių kaip ir kelis kartus pigesnė „Octavia“.

REKLAMA
REKLAMA

Vis dėlto, skirtingai nei anksčiau pasirodę „Cupra Ateca“ ir „Leon“ modeliai, „Formentor“ neturi ale nei vieno konkretaus analogo, kurį, galbūt, būtų galima lyginti tiesiogiai. Pagal kėbulo išmatavimus, „Formentor“ įsiterpia tarp kompaktiškos „Ateca“ ir septynias vietas siūlančio „Tarraco“, bet yra 20 centimetrų trumpesnis už žemesnį „Cupra Leon“ universalą, kuris siūlomas su praktiškai tais pačiais benzininiais ir hibridiniais varikliais.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Jeigu standartinės „Formentor“ versijos „Volkswagen Group“ koncerno mastu nepasižymi išskirtiniais techniniais sprendimais, tai į mūsų bandymų poligoną atvykusi ribotos laidos „Formentor VZ5“ modifikacija yra drėbta iš gerokai sunkesnio molio.

Matote, „VZ5“ emblema ant bagažinės dangčio sufleruoja apie netikėtą, bet labai daug teigiamų emocijų keliančią „Cupra Formentor“ prigimtį. Sunku įsivaizduoti kaip „Cupra“ vadovams pavyko įtikinti kolegas iš „Audi“, tačiau legendinį 2,5 litro, 5 cilindrų variklį gavęs „Formentor“ iš „Cupra“ dirbtuvių išvažiavo pasidabinęs naujais, bet reikalingais aksesuarais.

REKLAMA

Štai, priekinėje dalyje atsirado naujos formos priekinis buferis, su ryškesniu, iš anglies pluoštu pagamintu oro skirstytuvu. Platesnę priekinių ir galinių ratų tarpvėžę gaubia subtiliai atrodančios ratų arkų apdailos.

Žengiant porą žingsnių į bet kurią pusę ir atsidūrus ties galine „Formentor VZ5“ dalimi, ten pastebėsite sportišką automobilio charakterį išduodančius keturis išmetimo sistemos vamzdžius bei unikalaus stiliaus difuzorių, kuris čia atsirado ne dėl grožio, o dėl troškimo sukurti vakuumo efektą, dėl kurio automobilis natūraliai įsisiurbia į kelio dangą.

REKLAMA

„VZ5“ taip pat standartiškai komplektuojamas su unikalaus stiliaus 20 colių skersmens ratlankiais ir „Akebono“ specialistų patobulinta stabdžių sistema, kurią sudaro šešių stūmoklių stabdžių apkaba bei 375 mm skersmens stabdžių diskai.

Pravartu žinoti

  • Ilgis (mm) - 4468
  • Plotis (mm) - 1852
  • Aukštis (mm) - 1505
  • Ratų bazės ilgis (mm) - 2681
  • Kėbulo prošvaisa (mm) - 180
  • Automobilio svoris (kg) - 1608
  • Apsisukimo spindulys (m) - 10,7
  • Oro pasipriešinimo koeficientas (Cd) - 0,31

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

INTERJERAS

Dauguma krosoverių pirkėjų tikina, jog vienas didžiausių tokių automobilių privalumų – aukšta sėdėsena, kuri gali padėti pasijusti it vairuotumėte gerokai didesnį automobilį. Tačiau „Formentor“ turi vieną privalumą, kurio neturi, pavyzdžiui, „Audi Q3“, „Volkswagen Tiguan“ ar „Volvo XC40“ – galimybės nusileisti vairuotojo sėdynę iki ribos, kuri padeda pasijusti it sėdėtumėte normaliame lengvajame automobilyje.

REKLAMA

Labai gerą įspūdį palieka ir priešais matomas vairas, kuriame nėra erzinančių, lietimui jautrių mygtukų ir valdiklių, o vietoje jų rasite normalius, fizinius mygtukus bei du papildomus ratukus, su kuriais galėsite automobilį užvesti arba keisti važiavimo režimus. Deja, bet ties čia geras pirmasis įspūdis po truputėlį pradeda blėsti.

Atsižvelgiant į „Cupra“ marketingo skyriaus pastangas pabrėžti, jog tai unikalus automobilis, sėdint automobilio salone šių pastangų tiesiog nesimato. Priekinės panelės forma, oro apipūtimo angos, tokiame automobilyje netinkanti mažytė pavarų perjungimo svirtelė ir eilėje skirtingų apžvalgų mūsų kritikuota multimedijos sistema – visi šie elementai yra randami 22 tūkst. eurų kainuojančiame „Seat Leon“. Žinoma, patogūs ir gerą šoninį prilaikymą siūlantys lopšiai ar keletas malonių liesti apdailos detalių bando pateisinti didesnį kainų skirtumą, tačiau jeigu „Cupra“ nori pateisinti savo egzistenciją – dizaineriams reikia būti žymiai drąsesniems ir nutraukti bet kokius ryšius su „Seat“.

REKLAMA

Apie „Audi“ lygio autonomiją „Cupra“ prekės ženklui kalbėti dar pakankamai anksti, tačiau apie tai negalvojantys automobilių pirkėjai labiau įvertins praktinę „Cupra Formentor“ pusę.

Automobilio viduje apstu naudingų daiktų dėtuvių. Net ir turėdamas nemažai vietos užimančią, kėbulo dugne išraizgytą išmetimo sistemą, bagažinės tūris siekia 450 litrų ir gali būti išplėstas iki net 1465 litrų, arba atitinkamai tik 110 ir 235 litrais mažiau negu 5 serijos BMW universale.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Apgaulingai atrodanti „Formentor“ stogo linija sufleruoja, jog keleiviui skirtas gerbūvis buvo paaukotas vardan išskirtinio stiliaus, tačiau tai tik optinė apgaulė. Sėdint priekyje galima ramiai mosikuoti rankomis ir nesijausti it būtum įspraustas į klaustrofobišką dėžutę.

Ne ką prasčiau keleiviai jausis, kai juos pasodinsite ant galinių sėdynių. Čia be didesnių problemų patogiai įsitaisys du aukšti suaugę žmonės ir nesiskus, jog galva remiasi į stogą ar kojos į keleivio sėdynės atlošą.

REKLAMA

Priekaištauti norės tik trumpakojės atžalos, kurios per ganėtinai aukštą lango liniją negalės matyti viso ,sparčiai besikeičiančio peizažo, bet tai – smulkmė.

Pravartu žinoti

  • Bagažinės tūris (l) – 450 - 1465
  • Maksimali leistina apkrova (kg) – 512
  • Maksimali stogo apkrova (kg) – 75
  • Maksimalus leistinas automobilio svoris (kg) – 2120
  • Triukšmo lygis važiuojant 80 ir 120 km/val. greičiu (dBA) – 68 / 70

REKLAMA

TECHNOLOGIJOS

Kaip ir minėjome anksčiau, „Cupra Formentor“ paveldėjo tuos pačius elektroninius įrenginius, kurios „Volkswagen Group“ koncernas naudoja kompaktinės klasės automobiliuose. Ir tai nėra komplimentas.

Pati didžiausia problema – pagrindinis naujausią programinę įrangą savyje slepiantis multimedijos įrenginys. Nors ekrano raiška atitinka šių laikų standartus, tačiau programinės įrangos ypatumus apdorojantis procesorius – per lėtas ir nesugebantis tinkamai susidoroti su ganėtinai gražia grafine sąsaja. Slankiojimas iš kairės į dešinę, ir atvirkščiai nuolatos reikalauja šiek tiek luktelėti, o kitų konkurentų akivaizdoje – tai nėra priimtina.

REKLAMA
REKLAMA

Sekanti problema – multimedijos valdymui paskirta lietimui jautrių mygtukų juosta, kurią kritikavome nuo pat aštuntos kartos „Volkswagen Golf“ pasirodymo. Juostos valdymas nepatogus, ji ne visada sklandžiai reaguoja į paspaudimus, o tamsiu paros metu – juostos valdymas tampa tiesiog neįmanomas, nes ši juosta nėra apšviesta.

Galiausiai – sunku suprasti pagal kokius kriterijus buvo kurta ši multimedijos programinė įranga, mat tam tikros, svarbios funkcijos yra nukištos į gražiai atrodančius meniu pogrupius, po kuriuos nuolatos reikia naršyti.

Pavyzdžiui, norint kiekvieną kartą išjungti eismo juostos palaikymo sistemą (ji kiekvieną kartą įsijungia iš naujo, kai užvedamas variklis), reikia kelis kartus spaudalioti multimedijos ekraną. Tą patį reikia daryti ir norint išjungti „Start/Stop“ sistemą. Kodėl pastarosioms funkcijoms nebuvo galima išskirti porą mygtukų šalia pavarų perjungimo svirties? Sunku suvokti.

Kita vertus, technologijų gausa „Cupra Formentor“ tikrai negali skųstis. Dviejų zonų klimato kontrolė, atitinkamų funkcijų valdymas balsu, šūsnis pagalbinių vairavimo ir saugumo sistemų – jų čia yra daugiau negu pakankamai. O ir jų veikimas – atitinka aukštus „Volkswagen Group“ koncerno standartus.

REKLAMA

Pravartu žinoti

  • Saugos sistemos bazinėje įrangoje: Adaptyvi greičio ir atstumo palaikymo kontrolė „ACC“, eismo juostos palaikymo kontrolė „Lane Assist“, pažangi aklosios zonos stebėjimo sistema, „Emergency Assist“, kuri vairuotojui nereaguojant į perspėjimus automobilis sustoja pats.
  • Euro NCAP saugumo reitingas – 5 žvaigždučių
  • Vaizdo kamerų konfigūracija: Priekyje, gale, šoniniuose veidrodėliuose
  • Oro pagalvių skaičius standartinėje įrangoje – 7 oro pagalvės
  • „Android Auto“ ir Apple Car Play“ sąsaja – Belaidė

DINAMIKA

Iki šiol visi „Cupra“ salonuose pasirodę „Formentor“ modeliai turėjo skirtingo pajėgumo keturių cilindrų variklius, tačiau „VZ5“ emblema pažymėta versija yra kitokia, mat po jos variklio dangčiu slypi 2,5 litro darbinio tūrio, 5 cilindrų benzininis variklis, išvystantis 390 arklio galių ir 480 Nm sukimo momentą.

Laikantis modernių sportiškų automobilių tradicijų – šis agregatas galimas tik su 7 laipsnių „DSG“ pavarų dėže ir naujoviška keturių varančiųjų pavara, kurią aptarsime sekančiame skyriuje.

Net ir matant sausas technines charakteristikas, tokią įrangą turintis ispaniškas krosoveris negali būti vadinamas lėtu automobiliu. Žinoma, jis gali būti stulbinamai greitas – tereikia spustelėti akceleratoriaus pedalą, o akimirksniu atsiradęs pagreitis jus tikrai prispaus prie sėdynės, tačiau tą patį galima pasakyti ir apie kitus panašaus galingumo automobilius, ar ne?

REKLAMA

Iš tiesų, didžiausią įspūdį palieka būtent automobilio pagreitėjimas pajudant iš vietos arba važiuojant mažesniu greičiu. Milžiniška variklio galia, momentaliai perjungiamos pavaros ir priklausomybę kelianti trauka gali užgniaužti kvapą. Ypač šalia sėdintiems keleiviams, kurie iš „Formentor VZ5“ nesitikėjo tokio sprogstamojo užtaiso.

Vis dėlto, gerą bendrą įspūdį gadina pojūčiai, kuriuos suteikė panašiu metu išbandyta „Audi RS3“. Po smagaus pasivažinėjimo su „RS3“, „Formentor“ esanti 5 cilindrų variklio versija atrodo it būtų šiek tiek ramesnė. Ypač darbiniame sūkių diapazone, kur jis nėra toks guvus ir veržlus kaip „Audi RS3“ esantis analogas. Be to, retkarčiais pasitaikydavo atvejų, kuomet variklis nežymiai pavėluodavo į akceleratoriaus paspaudimus, it jam reikėtų truputėlį atsikvėpti. Ši savybė nuolatos išryškėdavo naudojant „Cupra“ važiavimo režimą ir rankinį pavarų perjungimą.

Tik nesupraskite klaidingai – tai, vis dar, nepaprastai pajėgus ir išskirtinį charakterį demonstruojantis automobilis, galintis maloniai nustebinti kiekvieną mielą dieną, mat skirtingi važiavimo režimai leidžia jį išnaudoti pagal tuomet esamą nuotaiką ir poreikius.

Jeigu „Sport“ ar „Cupra“ važiavimo režimu variklis ir pavarų dėžė taip ir laukia kada leisite pilnu pajėgumu atverti išmetimo sistemoje esančius vožtuvus, tai naudojant „Comfort“ važiavimo režimą „Cupra“ akimirksniu nurimsta ir tampa tylus.

REKLAMA

Pravartu žinoti

  • Variklio tūris / Cilindrų skaičius – 2,5 litro / 5 cilindrų
  • Variklio galia / Sukimo momentas – 390 AG (5700-7000 aps/min.) / 480 Nm (2250-5700 aps/min.)
  • Pavarų dėžės tipas – 7 laipsnių automatinė
  • 0 - 100 km/val. (gamintojo/mūsų užfiksuotas laikas) – 4,2 / 3,9 sek.
  • 60 - 100 km/val. / 80 - 120 km/val. – 1,8 / 2,5 sek.
  • Maksimalus greitis – 250 km/val.
  • Degalų sąnaudos testo metu (mieste / užmiestyje / greitkelyje) (l/100) – 12,3 / 8,1 / 9,7
  • Degalų bako talpa (l) / Nuvažiuojamas atstumas (km) – 55 l / 450 km
  • CO2 emisijos – 230 g/km

VALDYMAS

Variklis nėra vienintelis agregatas „Formentor VZ5“ versijoje, turintis glaudžių sąsajų su „Audi RS3“. Kaip ir Ingolštade sukurta „Audi“, „Formentor“ su „RS3“ dalijasi praktiškai vos ne identiška važiuokle.

Tai reiškia, jog priekinės pakabos konstrukciją sudaro „MacPherson“ kolonos, galinė – daugiasvirtė ašis – visai kaip ir pigesnėse „Formentor“ versijose, tačiau „Cupra“ inžinieriai atliko keletą pakeitimų, dėl kurių pakaba galėtų sklandžiau susitvarkyti su jai tenkamomis apkrovomis. Iš vertų paminėti pakeitimų, reikėtų pabrėžti 10 mm trumpesnes spyruokles, 15 skirtingų parinkčių turinčius adaptyvius amortizatorius ir didesnį neigiamą priekinių ratų išvirtimą.

REKLAMA

Taip pat nesinorėtų užmiršti ir dar vieno privalumo, kurį „Cupra“ inžinieriai gavo kartu su 5 cilindrų varikliu – tai visiškai nauja keturių varančiųjų ratų pavara, kurią „Audi“ pirmiausiai pritaikė „RS3“ modelyje. Ryškiausias šios išskirtinumas yra tas, jog griausmingą variklio įsiūtį ji kontroliuoja į pagalbą pasitelkdama „Torque Splitter“ (sukimo momentą paskirstančią) sistemą, kuri nuolatos garantuoja tolygų sukimo momento paskirstymą galiniams ratams.

Kaip ir kituose „Volkswagen Group“ automobiliuose, varomosios jėgos paskirstymo santykis tarp ratų priklauso nuo vairo pasukimo kampo, akceleratoriaus pedalo padėties, automobilio greičio ir kitų parametrų, tačiau jos nuolatinė paskirtis yra tik viena – neutralizuoti nepakankamą pasukamumą.

Su šia užduotimi sistema susitvarko velniškai įspūdingai. Taip yra todėl, kad sukimo momento paskirstymo sistema, esant poreikiui, daugiau varomosios jėgos siunčia į išorinį, labiau apkrautą ratą, siekiant padėti pakoreguoti automobilio važiavimo kryptį. Tinkamai dirbant su akceleratoriaus pedalu, išvažiuojant iš posūkio galima netgi išprovokuoti nežymų slydimą, o tai – netikėta, bet labai maloni „Formentor“ savybė.

Iš tiesų, su „Formentor VZ5“ galima labai daug ką nuveikti. Didžiąją dalį laiko būsite nustebinti, kiek daug sukibimo suteikia priekinė ašis, kaip lengvai šis krosoveris įveikia bet kokius posūkius, ir kaip lengvai jis sugeba keisti važiavimo kryptį.

REKLAMA

Net ir važiuojant nepaprastai grubiai, automobilis sugeba gražiai susitvarkyti su jam keliamais iššūkiais ir tiksliai važiuoti ten, kur norite ir kaip norite. Prie to dar prisideda ir efektyviai veikianti sukimo momento paskirstymo sistema, kuri leidžia ramiai anksčiau spustelėti akceleratorių, jog kiekvieną posūkį galėtumėte, švelniai tariant, sutraiškyti.

Taip pat norėtųsi išskirti tikslų ir įtaigiai sklandų vairo mechanizmą ir stabdžių sistemą. Pastaroji leidžia naudotis 375 mm skersmens stabdžių diskais priekyje, kurie atlieka puikų darbą ir niekada nenuvilia.

Kad ir kaip nuožmiai ir agresyviai gatvėje atrodytų „VZ5“, tačiau tai nėra velniškai nepatogus, grubus, galvos skausmą iššaukiantis automobilis. Nepriklausomai nuo pasirinkto važiavimo režimo, adaptyvūs amortizatoriai padeda išlaikyti civilizuotą komforto lygį, dėl kurio po kiekvieno kelionės su automobiliu iš jo neišlipsite su skaudančia nugara.

Neeilinę automobilio prigimtį, be abejonės, iš duoda 20 colių skersmens ratlankiai, kurie miesčioniškos kelio dangos apsuptyje nuolatos bumbsi, o žemo profilio padangos pradeda kelti didesnį triukšmą važiuojant nelygiu paviršiumi. Tačiau atsižvelgiant į „VZ5“ tikslą – tai mažytės smulkmenos, dėl kurių pajėgiausia „Formentor“ modelio versija nepraranda patrauklumo, siekiant jį naudoti kasdien.

REKLAMA

Pravartu žinoti

  • Svorio paskirstymas tarp ašių – 57 / 42
  • Automobilio komponuotė – Keturi varomieji ratai
  • Pakabos konstrukcija ( Priekyje / Gale ) – Priekyje – „MacPherson“, gale – daugiasvirtė
  • Stabdžių sistema – 375 mm stabdžių diskai priekyje ir 310 mm stabdžių diskai gale
  • Padangų išmatavimai bandytame modelyje – 255/35 R20

EKSPLOATACIJA

Skirtingai nei kitos „Forementor“ versijos, kurias galima įsigyti artimiausiame „Cupra“ salone, „VZ5“ yra ne tik ženkliai brangesnė, bet ir retesnė.

Jeigu 310 arklio galių generuojantį benzininį variklį turintis „Formentor“ kainuoja nuo 40 400 eurų, tai vieną papildomą cilindrą ir juntamą galios prieaugį turintis „Audi“ motoras išpučia automobilio kainą iki 55 tūkst. eurų.

Norinčių ir galinčių sumokėti tokią sumą už dinamišką SUV tikrai netrūksta, tačiau didesnė problema yra ta, jog „Cupra“ planuoja pagaminti vos 7000 šio modelio vienetų ir kiekvienas iš jų buvo užsakytas dar net nepradėjus normalios automobilio prekybos.

Nors „Cupra“ atstovai neslepia, jog „VZ5“ paklausa yra gerokai didesnė negu pasiūla, tačiau šiandien norint įsigyti „Audi“ motorą turinčią „Cupra“ – žvalgykitės į naudotų automobilių rinką, kurioje tikrai netrūksta spekuliantų.

Pravartu žinoti

  • Pigiausio modelio kaina – 55 tūkst. eur
  • Bandyto modelio kaina – 62 tūkst. eur
  • Garantinis laikotarpis – 5 metų
  • Preliminari išliekamoji vertė po 5 metų / 100 000 km – 40%
  • Atstovybių tinklas – Vilniuje ir Kaune

REKLAMAAutobilis.lt
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų