„Volkswagen“, kuri, turi bene daugiausiai patirties gaminant įvairioms paskirtims tinkamus furgonus, regis, susidūrė su netikėtais iššūkiais. Prieš keletą metų pasirodžiusi trijulė („Citroën Spacetourer“, „Peugeot Traveller“ ir „Opel Zafira Life“) iš „Stellantis“ koncerno atsipjovė nemažą keleivinių furgonų rinkos dalį, o populiarumo neprarandanti „Mercedes-Benz“ V klasė visuomet turėjo ryškų technologinį pranašumą. Vis dėlto, konkurentų spaudimas, regis, paskatino „Volkswagen“ imtis radikalių permainų, kurios leistų visapusiškai transformuoti vieną mylimiausių furgonų Europoje.
DIZAINAS
Bambagyslę galiausiai nusprendę nukirpti „Multivan“ dizaineriai susidūrė su ganėtinai sudėtinga užduotimi. Pasaulyje, kuriame dominuoja SUV automobiliai, o statybinį bloką primenantys furgonai labai dažnai asocijuojami su sunkesniu valdymu bei technologijų ir komforto trūkumu, naujos kartos „Multivan“ privalėjo atrodyti it būtų pilnavertis lengvųjų „Volkswagen“ automobilių šeimos narys.
Kaip ir neseniai iš pagrindų pasikeitęs „Volkswagen Caddy“, kuris atsisakė sąlyginai patvarios, bet archajiškos architektūros ir ją iškeitė į tą, kurią „Volkswagen“ naudoja kurdama „Golf“, „Passat“ ar „Tiguan“ modelius, pademonstravo, jog toks sprendimas buvo teisingas.
Tokį patį receptą „Volkswagen panaudojo kurdama naujos kartos „Multivan“. Griozdišką ir technologiškai pasenusią struktūrą jie pakeitė modulinė alternatyva, kurios dėka „Multivan“ gali neatsisakyti savo pirmtakų siūlomos erdvės, bet tuo pačiu gali pasiūlyti geresnę keleivių apsaugą bei užtikrinti, jog argumentai dėl technologijų trūkumo nebūtų priežastis atsisakyti „Multivan“ įsigijimo.
„Multivan“ perkėlimas ant lengvųjų automobilių platformos, tikėtina, buvo priimtas ir dėl to, jog su šiuo vienu modeliu gamintojas nori pakeisti visus tris: senuosius „Multivan“ ir „Caravelle“, bei populiarumo spindulius pamiršusį „Sharan“.
Reikia pripažinti – užduotis nėra iš lengvųjų, tačiau žvelgiant į naująjį „Multivan“ veidą bei kitus dizaino elementus norisi pasidžiaugti, jog „Volkswagen“ furgonas nebeatrodo it pasistiepęs begemotas ir dabar labiau primena modernų vienatūrį, kuriame matyti akivaizdžios sąsajos su senuoju „Multivan“, tačiau tikėtina, jog moderniai šeimai tai nebus labai aktualu. Vietoje to, jos dėmesį patrauks priekinėje dalyje esantys, stilingai atrodantys ortakiai, galinį langą juosiantys aerodinaminiai elementai ar tik tamsiu paros ant žemės atvaizduojamas „Multivan“ logotipas.
Apskritai, automobilio transformaciją norisi laikyti vykusia, tačiau mums iki šiol neduoda ramybės viena, sunkiai ignoruojama savybė. Kiekvieną kartą pažvelgus į „Multivan“ atrodo, jog jis buvo sukurtas galvojant apie galimybę sumontuoti didelio skersmens ratlankius. Nors esant poreikiui šis vienatūris gali turėti 19 colių skersmens ratlankius, tačiau bandomajame modelyje sumontuoti 18 colių „batai“ sukuria įspūdį, jog keliu rieda sofa su mažais ratukais.
Pravartu žinoti
- Plotis (mm): 1941
- Aukštis (mm): 1907
- Ratų bazės ilgis (mm): 3124
- Kėbulo prošvaisa (mm): 152 mm
- Automobilio svoris: 2120 kg
- Apsisukimo spindulys (m): 12.1
- Oro pasipriešinimo koeficientas (Cd): 0.30
INTERJERAS
Automobilio salonas visada buvo „Multivan“ modelių stiprybė, tad bet kokį nuokrypį nuo originalios formulės galėtume iškart laikyti naujo modelio nesėkmės priežastimi. Vis dėlto, tęstinumą siekianti palaikyti „Volkswagen“ pasirūpino, jog „Multivan“ ne tik išliktų toks pats erdvus, bet sugebėtų pranokti savo pirmtakus.
Palyginus su savo pirmtaku, „Multivan“ yra 69 mm ilgesnis ir 37 mm platesnis, tačiau dėl sumažėjusios kėbulo prošvaisos, jis taip pat yra 63 mm žemesnis. Kita vertus, lyginant „Multivan“ su „Sharan“ – naujas modelis yra net 119 mm ilgesnis, 37 mm platesnis bei 161 mm aukštesnis už „Sharan“. Ir šie skirtumai gali būti dar didesni. „Volkswagen“ siūlys dvi „Multivan“ versijas su trumpesniu arba ilgesniu kėbulu. Nors šį kartą abiejų versijų ratų bazės ilgis išlieka absoliučiai identiškas, ilgesnioji versija turi 200 mm ilgesnę galinę iškyšą, dėl kurios automobilio viduje gali atsirasti daugiau vietos keleiviams ir daiktams.
Kadangi „Multivan“ nėra tas automobilis, su kuriuo varžytumėtės „mano geresnis“ varžybose, susitelkus į pagrindinę jo funkciją, netrukus norisi dar kartą pabrėžti, jog septynviečiai SUV yra beviltiškai nepraktiški. Abiejose pusėse slankiojančios durys, visose sėdynių eilėse esantys USB įkrovimo lizdai, gausybė praktiškų dėtuvių bei visiems keleiviams skirtos patogios sėdynės tik dar kartą patvirtina, jog „Multivan“ nedaro absoliučiai jokių kompromisų keleivių komforto atžvilgiu. Bet tai dar ne viskas.
Matote, naujos kartos modelyje, kiekviena gale esanti sėdynė yra individuali. Tai reiškia, jog kiekvieną iš jų galima stumdyti kiek tik nori, o esant poreikiui – ją išimti. Vieną, dvi, tris – nors ir visas, nėra skirtumo. Panašius dalykus buvo galima išdarinėti ir senesniame modelyje, tačiau naujasis turi vieną išskirtinumą – modulinę, daugiafunkcinę konsolę, kuri gali pasitarnauti kaip staliukas ar papildoma daiktadėžė. Kadangi ją galima pastatyti ant tų pačių bėgelių, kuriuos naudoja sėdynės. Todėl ją galima stumdyti pirmyn ir atgal, arba vėlgi – tiesiog išimti.
Galiausiai, „Volkswagen“ siūlo rinktis iš keturių galimų sėdynių konfigūracijų: 2+2+2, 2+2+2 su sėdynių išdėstymu priešpriešais, 2+2+3 ir 2+2+3 su sėdynių išdėstymu priešpriešais.
Jeigu esate vienas iš tų vairuotojų, kuris pilnavertiškai išnaudos septynias sėdimas, tuomet vargu mes rekomenduotume rinktis standartinio ilgio versiją, mat ji turi tokį patį trūkumą kaip ir dauguma SUV – ribotą erdvę daiktams bagažinėje. Nors gamintojas oficialiai deklaruoja, jog su visomis septyniomis sėdynėmis bagažinės tūris siekia 469 litrus, tačiau šis parametras yra apskaičiuotas iki pat lubų. Tuo tarpu realybėje – nuo bagažinės krašto iki galinės sėdynės atlošo tėra vos 49 cm.
Atsitraukus nuo praktiškų sprendimų ir persėdus už automobilio vairo, kiekvieną iš jūsų pasitiks dar vienas privalumas – pasikeitusi vairuotojo pozicija. Ankstesniuose „Multivan“ modeliuose visuomet jausdavaisi, jog sėdi it ant kokio kelmo, tačiau dabar tokio pojūčio nėra.
„Multivan“ vis dar siūlo daugelį SUV pranokstančią vairuotojo poziciją, tačiau vairo kolonėlės ir pedalų išdėstymas yra ženkliai patogesnis. Be to, ganėtinai plačiai reguliuojama vairuotojo sėdynė leidžia labai greitai surasti patogią sėdėjimo poziciją. O ir priekinėse sėdynėse esantys atskiri porankiai tik dar labiau padidina komforto lygį.
Pravartu žinoti
- Bagažinės tūris (l): 469-3300
- Maksimali leistina apkrova (kg): 493-630
- Maksimali stogo apkrova (kg): 100 kg
- Maksimalus leistinas automobilio svoris (kg): 2 750
- Triukšmo lygis važiuojant 80 ir 120 km/val. greičiu (dBA): 65 / 70
TECHNOLOGIJOS
Jeigu daiktų talpinimo varžybose „Multivan“ nenusileidžia savo pirmtakui, technologijų srityje naujos kartos „Multivan“ galėtų nenustodamas smūgiuoti jam į silpnąsias vietas. Ne tik savo pirmtakui, bet ir daugeliui konkurentų.
Būtent technologijų srityje jaučiamas didžiausias progresas, mat standartinėje įrangoje esamų ir už papildomą mokestį užsakomų saugumo ir komforto sistemų kiekis niekuo nenusileidžia kitiems „Volkswagen“ modeliams.
Pavyzdžiui, „Multivan“ nuo šio gali turėti pažangią „Travel Assist“ technologija, kuri leidžia naudotis antrojo lygio autonominėmis važiavimo galimybėmis. Nors jos pirmtakas taip pat galėjo turėti adaptyvią greičio palaikymo sistemą, tačiau jos veikimo galimybės skiriasi kaip diena ir naktis. Be to, „Multivan“ esanti sistema gali perrikiuoti automobilį į kitą eismo juostą, jį sustabdyti, vėl padidinti greitį, jums už vairo krapštant nosį. Žinoma, jos veikimo efektyvumą įtakoja oro sąlygos bei priekyje esančio radaro užterštumo lygis, tačiau kuomet sistema veikia, ji palieka išties neblogą įspūdį.
Komplimentų taip pat nusipelno LED matricos žibintų technologija, su individualiai veikiančiais LED moduliais. Nors ši technologija nėra naujiena „Volkswagen“ modeliuose, tačiau jų turėjimas tokiame furgone kaip reikiant palengvina keliones tamsiu paros metu.
Pravartu žinoti
- Saugos sistemos bazinėje įrangoje: Eismo juostos palaikymo sistema „Lane Assist", pėsčiųjų ir dviratininkų atpažinimo sistema.
- Euro NCAP saugumo reitingas: 5 žvaigždučių
- Vaizdo kamerų konfigūracija: Priekyje, gale, šoniniuose veidrodėliuose
- Oro pagalvių skaičius standartinėje įrangoje: 4 oro pagalvės
- „Android Auto“ ir Apple Car Play“ sąsaja: Belaidė
DINAMIKA
Dyzeliniai varikliai tokio tipo automobiliuose visuomet buvo įprastas reiškinys. Visgi, didžiulį sukimo momentą generuojantys dyzeliai sugeba tinkamai pavilkti tikrai ne patį lengviausią „Multivan“. Vis dėlto, su T7 karta „Volkswagen“ keičia savo požiūrį.
Naujos kartos modelis iškart leis rinktis iš kelių galimų opcijų: hibridinės, dviejų benzininių ir vienos dyzelinės. Nors benzininės ir dyzelinės versijos neturėtų pateikti gausybės siurprizų, tačiau gamintojas deda labai daug vilčių į „eHybrid“ versiją, kuri turi iš tinklo įkraunamo hibrido technologiją.
Iš esmės – tai „Škoda Octavia iV“ ar „Volkswagen Golf GTE“ modeliuose naudojama hibridinė pavara, kurios pagrindą sudaro 1,4 litro, keturių cilindrų variklis su turbokompresoriumi. Jo didžiausia galia – 150 arklio galių ir 250 Nm. Jam kompaniją palaiko sinchroninis elektros variklis, kurio didžiausia galia siekia 115 arklio galių ir 330 Nm. O štai energiją elektros motoras siurbia iš 10,4 kWh talpos ličio jonų akumuliatoriaus.
Kad ir kaip keistai tai atrodytų, tačiau hibridinę pavarą turintis „Multivan“, bent jau kol kas, yra laikomas greičiausia modelio versija. Pavyzdžiui, įprastą 2,0 litrų benzininį variklį turintis modelis iki 100 km/val. įsibėgėja per 9,4 sekundės, o hibridinė – per 9 sekundes. Žinoma, darant prielaidą, jog automobilyje esanti baterija bus įkrauta, tačiau abejojame ar dinamika bus tas rodiklis, dėl kurio ryšitės pasirinkti būtent „eHybrid“.
Didmiesčių gyventojams kone idealiai tinkanti versija turi keletą įdomių ir, tikėtina, naudingų sprendimų. Pirmasis – automobilis nuolatos iš vietos pajuda naudodamas elektros energiją. Net ir baterijai išsikrovus, bent keletą metrų pajudėsite važiuodami elektra, tačiau tai – sąlyginai normalu. Kas buvo netikėta – sklandus energijos šaltinių perjungimas iš vieno į kitą, kai automobilyje esanti baterija išsikrauna ir kai hibridinė pavara veikia norėdama kuo rečiau naudoti vidaus degimo variklį.
„Volkswagen“ inžinierius taip at reikėtų pagirti už hibridinės pavaros efektyvumą. Iš pradžių tikėjomės, jog išsikrovus baterijai ir automobiliui naudojant hibridinę pavarą, vidutinės degalų sąnaudos išaugos bent du kartus, tačiau, mūsų nuostabai, taip neatsitiko.
Be abejonės, automobilio apetitas degalams priklausys nuo vairavimo stiliaus, tačiau į pagalbą pasitelkiant keletą naudingų ekonomiško vairavimo patarimų, mieste, be didelių pastangų, sutilpsite į 6,5-7,0 litrų sąnaudas 100 kilometrų. Kaip daugiau dvi tonas sveriančiai dėžei – tai labai geras rezultatas.
Palaikant tolygų tempą bei į pagalbą pasitelkus keletą naudingų ekonomiško vairavimo patarimų, hibridinė pavara nuolatos įjungs elektros variklį automobiliui riedant ar tiesiog važiuojant tolygiu greičiu.
Norint pilnavertiškai išnaudoti „eHybrid“ pavarą, privalėsite nuolatos įkrauti „Multivan“ esančią bateriją, mat vadovaujantis gamintojo nurodytais duomenimis, elektriniu režimu tuomet galėsite nuvažiuoti iki 50 kilometrų. Vėlgi, elgiantis atsargiai, yra labai reali tikimybė perkopti 40 kilometrų ribą, tačiau mūsų bandymo metu visuomet užfiksuodavome 30 kilometrų distanciją. Lietuvoje, kur atstumai nėra tokie dideli kaip kituose, vakarietiškuose megapoliuose, 30 kilometrų distancija turėtų pilnai patenkinti įprastus šeimų poreikius.
Mieste ar ten kur greitis nėra ypatingai didelis hibridinė pavara veikia efektyviai, kituose scenarijuose ji pradeda demonstruoti silpnumo požymius. Greitkelyje hibridinei pavarai akivaizdžiai trūksta papildomo raumenų sluoksnio, o ir ilgesnėje kelionėse mažytis degalų bakas bei didokos degalų sąnaudos niekada neleis vienu ypu įveikti didelių atstumų, tad kaip ir buvo galima tikėtis, šiame scenarijuje savo viršenybę, vis dar, demonstruos dyzelinė versija.
Pravartu žinoti
- Variklio tūris / Cilindrų skaičius: 1,4 litro / 4 cilindrai
- Variklio galia / Sukimo momentas: 150 AG (5000-6000 aps/min.) / 250 Nm (1550-3500 aps/min.)
- Elektros variklio galia: 116 AG / 330 Nm
- Bendra sistemos galia: 218 AG / 350 Nm
- Baterijos talpa (deklaruojama/naudotina): 13 kWh / 10,4 kWh
- Nuvažiuojamas atstumas elektra (WLTP/Bandymo metu): 46-50 km / 30 km
- Pavarų dėžės tipas: 6 laipsnių, automatinė
- 0 - 100 km/val. (gamintojo/mūsų užfiksuotas laikas): 9 / 9,8 sekundės
- 60 - 100 km/val. / 80 - 120 km/val.: 5 sek. / 6,5 sek.
- Maksimalus greitis: 190 km/val.
- Degalų sąnaudos testo metu naudojant hibridinę pavarą (mieste / užmiestyje / greitkelyje) (l/100): 6,7 / 6,6 / 8,2
- Energijos sąnaudos naudojant tik elektros režimą (kWh/100): 29,7
- Degalų bako talpa (l) / Nuvažiuojamas atstumas (km): 45 l / 500 km
- Baterijos įkrovimo sparta: 5 valandas (2,3 kW AC), 3 val. 40 min (3,6 kW AC)
- CO2 emisijos: 34 g/km
VALDYMAS
Iš lengvųjų „Volkswagen“ automobilių naujasis „Multivan“ paveldėjo ne tik saugumo ir komforto technologijas. Jis taip pat paveldėjo juose naudojamas pakabos sistemas, o tiksliau – „MacPherson“ kolonas priekyje, o gale – nepriklausomos pakabos konfigūraciją. Taip pat verta paminėti, jog nemaža dalis pakabos elementų buvo pagaminti iš aliuminio, kurie padeda atsikratyti 45 kilogramų viršsvorio.
Priklausomai nuo jūsų pageidavimų, automobilis taip pat gali turėti pasyvią arba aktyvią pakabos sistemą. Pastaroji ne tik naudoja adaptyvius amortizatorius, bet ir pasižymi maždaug 20 mm žemesne kėbulo prošvaisa, tačiau ją reikia užsisakyti papildomai. Deja, bet „Multivan“ nebebus siūlomas su keturių varančiųjų ratų pavara, kuri, tikėtina, būtų suviliojus ne vieną SUV vairuotoją.
Baisius prisiminimus keliančios furgonų vairavimo patirtys jau seniai liko praeityje, tačiau modernūs tokio tipo automobiliai, vis dar, palieka įspūdį, jog vairuoji didžiulę mašiną. Visgi, fizikos dėsniai daro savo.
Kadangi „Multivan“ sveria daugiau nei dvi tonas, vokiškas automobilis neturi stebuklingų galių, galinčių ignoruoti elementarius fizikos dėsnius, tačiau aktyvios pakabos suteikiama nauda yra akivaizdi.
Automobilio važiuoklė padeda „Multivan“ keliu riedėti sklandžiai ir patogiai. Adaptyviems amortizatoriams didesnį iššūkį kelia tik didesnės duobės, ypač važiuojant nedideliu greičiu, pavyzdžiui, kai bandote įveikti paskutinius metrus iki savo, tarkime, sodybos, tačiau tai nėra didelis trūkumas.
„Multivan“ taip pat nusipelno pagyrų dėl vairavimo savybių. Žinoma, jis nėra tas automobilis, kurį norėtumėte pirkti dėl barzdos plaukus šiaušiančio malonumo, tačiau lengvumo pojūtis jį vairuojant įvairiausiomis sąlygomis nuolatos skatino sugrįžti už „Multivan“ vairo. Tik gaila, jog „Volkswagen“ pagailėjo riebesnio garso izoliacijos sluoksnio, kuris labai praverstų automobiliui važiuojant didesniu greičiu ar kai švilpia stipresnis vėjas.
Pravartu žinoti
- Automobilio komponuotė: Priekiniai varomieji ratai
- Pakabos konstrukcija ( Priekyje / Gale ): Priekyje – „MacPherson“ kolonos, gale – daugiasvirtė
- Stabdžių sistema: 303 mm skersmens stabdžių diskai priekyje
- Padangų išmatavimai bandytame modelyje: 235/50 R18
EKSPLOATACIJA
„Multivan“ pirmtakai turėjo glaudžių sąsajų su komercinėms reikmėms skirtais furgonais, tačiau naujų „Multivan“, „Caravelle“ ar net „California“ modelių kaina niekada negalėjo būti laikoma konkurencinga. Pavyzdžiui, dar neseniai prekyboje buvęs „T6.1“ kartos „Multivan“ kainavo nuo 65 tūkst. eurų, o pridėjus keletą papildomų priedų, netrukus jo kaina išsipūsdavo iki 75 ar net 80 tūkst., o tai aukštesnės klasės SUV automobilių teritorija.
Gera žinia yra ta, jog naujasis įpėdinis yra ženkliai pigesnis, o tai, tikėkimės, turės įtakos „Multivan“ pardavimų rodikliams. Lietuvoje „Multivan“ kainos prasideda nuo 45 126 eurų, už versiją su 150 arklio galių generuojančiu dyzeliniu varikliu. Benzininė versija yra vos, vos brangesnė – kainuoja nuo 46 713 eurų. Tuo tarpu „eHybrid“ versija įkainota nuo 52 141 eurų, o mūsų bandytoji – 74 820 eurų.
Galime drąsiai ištarti, jog mūsų bandytoji versija Lietuvos keliuose bus sutinkama retai, mat nesame įsitikinę, jog mūsų šalyje atsiras drąsuolių, kurie sutiks pažymėti varneles ant kiekvienos įmanomos papildomos įrangos opcijos, tad pats realiausias scenarijus yra tas, jog didžioji dauguma „Multivan“ pirkėjų rinksis vidutinį („Life“) įrangos lygį bei keletą papildomų opcijų, kurios leis apsistoti ties 60 tūkst. eurų kainuojančio automobilio riba.
Kaip bebūtų keista, tačiau pilnaverčių keleivinių furgonų alternatyvų šiam „Multivan“ nėra labai daug. „Peugeot Traveller“ (ir jo broliai) dabar siūlomas tik su elektros pavara, „Mercedes-Benz“ V klasė kaina prasideda nuo 57 167 eurų ir gali išsipūsti iki nepadoriai didelės sumos.
Vienintelė, ne tokia puošni, bet konkurencinga alternatyva galėtų būti „Renault Traffic SpaceClass“, tačiau nesame įsitikinę, jog lietuviai yra pasiruošę mokėti už „Renault“ furgoną 46 936 eurus.
Pravartu žinoti
- Pigiausio modelio kaina: 45 126 eur
- Bandyto modelio kaina: 74 820 eur
- Garantinis laikotarpis: 4 metų, arba 120 000 km
- Atstovybių tinklasVilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose, Panevėžyje