Dažniausiai atostogas žmonės planuoja kelis mėnesius į priekį, derinasi su darbdaviais, planuoja, ką aplankys, ir su nekantrumu laukia skrydžio datos. Dėl šių priežasčių netikėtas skrydžio atšaukimas gali būti labai skaudus ir kaip reikiant suerzinti.
Pakliuvę į tokią situaciją keliautojai nori, kad už neišpildytus jų lūkesčius būtų reikiamai atlyginta – už neįvykusią kelionę grąžinti pinigai arba pasiūlyta kita tinkama alternatyva. Vis dėlto taip būna ne visada: kartais dėl atšaukto skrydžio klientui tenka išleisti dar daugiau pinigų.
Pinigus grąžins tik už pusę kelionės
Į tv3.lt redakciją kreipėsi į tokią situaciją pakliuvusi skaitytoja Giedrė (tikras vardas ir pavardė redakcijai žinoma). Ji papasakojo, kad prieš du su puse mėnesio suplanavo savo svajonių atostogas į Italiją. Skrydis Vilnius–Neapolis turėjo vykti su persėdimu Vienoje.
„Net negalėjau pagalvoti, kad kelionės planai staiga nusiris šuniui ant uodegos. Mano klaida buvo ta, kad bilietus pirkau ne tiesiogiai iš oro linijų, o pasiklioviau tarpininku „Skrendu.lt“. Ir štai, iki kelionės likus kiek daugiau nei 2 savaitėms, gaunu pranešimą, kad vienas iš dviejų skrydžių atšaukiamas. Esą iš Vilniaus į Vieną skristi galiu, o į Neapolį jau niekaip nebepateksiu“, – patirtimi dalinosi skaitytoja.
Bendrovė Giedrei pasiūlė dvi išeitis: arba susigrąžinti pinigus už pusę kelionės (už skrydį Viena–Neapolis) arba keisti bilietus į viena diena vėlesnį skrydį: „O visos nakvynės Italijoje jau suplanuotos, viešbutis užsakytas. Man net kraujas užvirė“.
Ji reikalavo, kad įmonė arba grąžintų pinigus už abu skrydžius, arba suorganizuotų vietas kitame lėktuve į Neapolį būtent tą konkrečią dieną, o ne diena vėliau.
„Juk nelogiška, kad skrisčiau į Vieną ir švaistyčiau pinigus nakvynei ten, ir dar diena vėliau nuskrisčiau į Italiją“, – pasakojo skaitytoja.
Teko pirkti naujus bilietus
Pasak jos, „Skrendu.lt“ jai kartojo vieną ir tą patį pasiteisinimą: esą bilietų pirkimo sutartyje parašyta, kad bilietai nėra jungtiniai, skrydžio atšaukimo atveju įmonė neprisiima atsakomybės ir neprivalo padengti nuostolių.
„Man neliko kitos išeities – pirkau dar vienus bilietus ir į Neapolį skrisiu per Londoną. Galutinis rezultatas – išleidau dar 190 eurų bilietams ir susigadinau nervus, kariaudama su „Skrendu.lt“, – guodėsi pašnekovė.
Ji pabrėžė, kad patikimiausias būdas – bilietus pirkti tiesiogiai iš oro linijų ir įsitikinti, kad skrydžiai yra jungtiniai.
„Na ir kas, kad sutartyje įrašytas tas vienas sakinys, jog jie neprisiima atsakomybės. Pirkdamas bilietus vis tiek tikiesi, kad nuskrisi į savo svajonių šalį. O aš buvau palikta ant ledo ir dar turėjau pakloti kelis šimtus eurų, kad mano kelionė iš viso įvyktų. Niekam nelinkėčiau patirti to paties“, – kalbėjo Giedrė.
Bendrovės teigimu, klientė pati prisiėmė riziką
„Skrendu.lt“ atstovė Rasa Levickaitė tvirtino, kad jei klientė būtų įsigijusi šiuos bilietus tiesiogiai skrydžio bendrovėse, situacija būtų buvusi identiška. Anot jos, klientei buvo siūlyta alternatyva, su kuria ji nesutiko.
Pašnekovė paaiškino, kad kai kurios oro susisiekimo bendrovės organizuoja jungtinius reisus, kurie, nepriklausomai nuo persėdimų ir skrydžio segmentų skaičiaus (pvz., Vilnius–Frankfurtas–Niujorkas), vertinami kaip vienas skrydis. Jos teigimu, tokiuose reisuose atidėjus vieną skrydį (pvz., Frankfurtas–Niujorkas) keliautojui suteikiami alternatyvaus skrydžio bilietai.
R. Levickaitė atkreipia dėmesį, kad tokios rūšies bilietų pigių skrydžių bendrovės dažniausiai nesiūlo.
„Klientas visada gali įsigyti reguliariųjų bendrovių jungtinius skrydžio bilietus, tačiau dėl ženkliai aukštesnės kainos paprastai nesirenka tokio varianto ir prisiima riziką, su kuria sutinka perskaitydamas ir patvirtindamas pardavimo taisykles“, – komentavo „Skrendu.lt“ atstovė.
Jos teigimu, kelionių organizatorius neša atsakomybę už atšauktą skrydį ar viešbutį, jei įsigyjama organizuota turistinė kelionė, į kurią įeina ir skrydis, ir viešbutis, ir kitos turistinės paslaugos. Pašnekovė pastebi, kad turizme vartotojai neretai painioja organizuotos kelionės paketo ir individualios paslaugos įsigijimo sąlygas.
Už atšauktą skrydį įmonė neatsakinga
R. Levickaitė pripažįsta, kad šiuo metu dėl pasaulį kaustančių popandeminio turizmo ir karinių priežasčių skrydžių vykdytojai atideda ar net atšaukia nemažai reisų. Ji pažymi, kad, remiantis Reglamentu, oro linijos gali atšaukti reisą nemokant kompensacijų, jei iki skrydžio yra likę ne mažiau kaip dvi savaitės.
Pašnekovė pažymi, kad bilietus pardavinėjančios įmonės kaip „Skrendu.lt“ veikia lyg tarpininkas, kuris neturi jokios įtakos tvarkaraščių pakeitimams – visas sąlygas nustato oro vežėjas.
Skrydžių atidėjimas ir atšaukimas įvertinus kiekvieną dieną pasaulyje vykstančių skrydžių skaičių, nėra dažnas atvejis. Tokiomis situacijomis mūsų bendrovė siekia maksimalių keliautojo interesų įgyvendinimo ir dėl turimos patirties, žinių bei kontaktų dažnai pavyksta pasiekti geresnių rezultatų, nei pačiam keliautojui tiesiogiai kreipiantis į oro bendrovę.
„Visais atvejais rekomenduojame nuosekliai ir detaliai susipažinti su prekiautojo pardavimo bei bilieto tarifo sąlygomis, taip išvengiant netikėtumų ar nepagrįstų lūkesčių“, – komentuoja R. Levickaitė.
Yra galimybė gauti kompensaciją
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) Rekreacinių paslaugų skyriaus vedėja Živilė Kazakevičienė pabrėžia, kad atšaukus skrydį keleivis turi teisę per septynias dienas atgauti pinigus už kelionę ar jos dalį, jei skrydis nebeteko prasmės.
Ji pamini, kad vartotojas turi teisę į 250 eurų kompensaciją atšaukus iki 1500 km atstumo skrydį, 400 eurų atšaukus 1500–3500 km atstumo skrydį ir 600 eurų atšaukus visus kitus skrydžius.
Pašnekovė atkreipia dėmesį, kad kompensacija nepriklauso, jei skrydis buvo atšauktas dėl ypatingų aplinkybių, kurių nebuvo galima išvengti, ir aviakompanija gali tai įrodyti. Taip pat jeigu apie atšaukimą buvo pranešta mažiausiai prieš dvi savaites iki išvykimo.
„Atkreipiame dėmesį, kad žemų kainų oro linijos, tokios kaip „Wizz Air“ ar „Ryanair“, dažniausiai neparduoda jungiamųjų skrydžių, o skrendant su persėdimu tai yra laikoma atskiromis kelionėmis. Perkant bilietus iš tarpininkų klientai turi būti informuoti, kad jie perka atskirus skrydžius ir bendrovė neatsako už tai, jog keleivis nepasinaudojo kitu skrydžiu, neįvykus pirmajam“, - situaciją komentavo Ž. Kazakevičienė.
Ji pamini, kad keleiviai gali pateikti prašymą, susirašinėjimo su vežėju medžiagą, bilietų ir kitų susijusių dokumentų kopijas Lietuvos transporto saugos administracijai (LTSA), jei nori gauti išvadą dėl kompensacijos.