Priežiūros institucijos pripažįsta problemą ir fiksuoja nemažai pažeidimų, kai pirkėjams nurodoma klaidinga prekių kilmė. Prekybininkai teisinasi nespėjantys keisti etikečių ir susitvarkyti su gausiu prekių kiekiu.
„Lietuviški“ produktai – ir iš Vokietijos, ir iš Kinijos
Portalo tv3.lt skaitytojas Darius (tikras vardas ir pavardė redakcijai žinoma) pasakojo, nuolat stebintis kaip maisto produktų kilmės šalis pirkėjams nurodoma „Lidl“ parduotuvėse.
Šiomis dienomis, kaip ir prieš 2 mėnesius, jis lankėsi vienoje šio tinklo parduotuvių Kaune ir telefonu užfiksavo tai, ką pamatė (žiūrėkite straipsnio viršuje, aut. past.).
Labiausiai jį nustebino, kad niekas nepasikeitė – tokie patys pažeidimai esą kartojasi toliau, nors apie juos buvo pranešta ir patiems prekybininkams ir juos prižiūrinčiai Valstybinei maisto ir veterinarijos tarnybai (VMVT).
„Kažkokiu nežinomu būdu jos inspektoriai nebesugeba rasti jokių pažeidimų, nors nuvykus į tą pačią parduotuvę po poros dienų fiksuoji tuos pačius pažeidimus.
Dėl netinkamos VMVT veiklos ir nuolatinių „Lidl“ teisės aktų pažeidimų į šios įstaigos direktorių kreipiausi du kartus, na šiandien jau siunčiau trečią laišką, bet nelabai kas pasikeitė“, – pasakojo vyriškis.
Jis tikino tarnybą informavęs dėl galimo kilmės šalių klaidinimo vaisių ir daržovių skyriuje visose „Lidl“ parduotuvėse.
„Pavyzdžiui, „Lidl“ galimai sugebėjo parduoti 1000 tonų vokiškų bulvių nurodydama kad jų kilmės šalis yra Lietuva. Na, jei per savaitę vienoje parduotuvėje parduodama bent pusė tonos bulvių ir skaičiuojant visų parduotuvių pardavimą per, tarkime, 10 mėnesių.
O štai VMVT jau žinant, vokiškų bulvių, Lietuvą klaidingai nurodant jų kilmės šalį, galimai „prastumta“ daugiau kaip 200 tonų. Bet čia tik apie bulves šnekant“, – aiškino Darius.
Anot jo, situacija tokia pati ne tik Kaune, bet ir Vilniuje. Čia apsilankęs 11-oje tinklo parduotuvių jis tikino taip pat aptikęs panašių pažeidimų.
„Žodžiu, visko buvo galima nusipirkti: nuo „lietuviškų“ česnakų, užaugintų Kinijoje, iki „lietuviškų“ šviežių kopūstų, augintų Makedonijoje“, – apibendrino portalo skaitytojas.
Klaidina norėdami gero pirkėjams
„Lidl Lietuva“ atstovė ryšiams su visuomene Lina Skersytė neneigė, kad jos atstovaujamo tinklo parduotuvėse pirkėjams kai kurių prekių kilmė nurodoma klaidingai. Tačiau pateikė ir tam tikrų pasiteisinimų.
Pasak L. Skersytės, jos atstovaujamas tinklas siekia pasiūlyti geriausios kokybės produktus už geriausią kainą ir užtikrinti produkcijos pasiekiamumą. Todėl dažnai produkciją užsako iš kelių skirtingų Lietuvos ir užsienio vaisių bei daržovių tiekėjų.
„Būtent dėl šios priežasties mūsų sandėlį ir parduotuves pasiekia to paties pavadinimo, tačiau skirtingų veislių, kilmės šalių produkcija. Prekės mūsų sandėlį pasiekia kiekvieną dieną ir yra paskirstomos į parduotuves.
Neretai į vieną parduotuvę iškeliauja to paties pavadinimo, tačiau kelių skirtingų tiekėjų tiekiama produkcija (įskaitant kelias skirtingas kilmės šalis bei kitus parametrus). Tad dėl gausaus asortimento ir dažnos produktų kaitos, parduotuvės darbuotojams nuolat papildant vaisių ir daržovių lentynas, gali būti laikinų informacijos neatitikimų“, – pripažino „Lidl“ atstovė.
Kitaip tariant, anot jos, informacija, pateikta ant vaisių ir daržovių dėžių etikečių, gali nesutapti su nurodyta informacija kainų etiketėje darbuotojams nespėjus jos pakeisti ar priskirti tinkamos, jei naudojami elektroniniai kainolapiai.
„Dedame visas įmanomas pastangas, kad informacija kainų etiketėje visada sutaptų su ženklinimo etiketėje pateikta informacija, bei atitiktų teisės aktų reikalavimus, taip pat, kad informacija būtų pateikiama teisingai, išsamiai ir tinkamai tam, kad nebūtų klaidinami pirkėjai, tačiau visada išlieka žmogiškojo faktoriaus klaidų tikimybė“, – komentavo L. Skersytė.
Ji tikino, kad norint išvengti šių netikslumų, taikomos įvairios priemonės, padedančios užtikrinti teisingą informacijos pateikimą kainų etiketėse.
Esą tam yra sustiprinta produktų priėmimo kontrolė bei informacijos tikrinimas prekių priėmimo metu, nuolat aktualizuojama prekių informacija sistemose, kainų etiketėse, kad ji sutaptų su informacija ženklinimo etiketėje, be to, parduotuvių darbuotojai kasdien tikrina informaciją kainų etiketėse bei ją koreguoja, jei randa neatitikimų.
„Lidl“ atstovė patikino, kad į VMVT atliktus patikrinimus bendrovė reaguoja labai rimtai ir atsižvelgia į jų pateiktas pastabas, rekomendacijas, o prireikus, konsultuojasi su tarnyba.
Nemaža dalis skundų pasitvirtino
VMVT pripažino iš minėto skaitytojo Dariaus gavusi net 28 skundus, kuriuose teigiama, kad „Lidl Lietuva“ tinklo parduotuvėse vaisių ir daržovių skyriuose kainų kortelėse pateikiamos vartotojus klaidinančios informacijos. Tai yra kainų etiketėse nurodomos kilmės šalys neatitinka ant dėžės nurodomos kilmės šalies.
„Reaguodama į pateiktą informaciją, nuo praėjusių metų lapkričio atlikome 33 „Lidl Lietuva“ parduotuvių neplaninius patikrinimus dėl vaisių ir daržovių skyriuose vartotojams pateikiamos informacijos.
Patikrinimai atlikti Vilniuje, Kaune, Šiauliuose, Panevėžyje, Kretingoje, Palangoje, Šilutėje, Rokiškyje ir Radviliškyje. Pažeidimų nustatyta 14 atvejų. Nustačius pažeidimus, visais atvejais, atsakingiems asmenims taikoma atsakomybė“, – komentavo VMVT atstovas spaudai Rosvaldas Gorbačiovas.
Anot jo, įvertinus gaunamus nuolatinius skundus, patikrinimų rezultatus ir darydama prielaidą, kad tai yra sisteminio pobūdžio pažeidimai, būdingi visoms tinklo parduotuvėms, VMVT nusprendė visų juose minimų „Lidl Lietuva“ parduotuvių netikrinti.
Tačiau buvo kreiptasi į centrinę įmonės būstinę ir paprašyta informacijos apie pažeidimų priežastis ir priemonių, kokių bus imtasi, kad jie būtų pašalinti ir nebesikartotų. VMVT esą taip pat informavusi visus savo departamentus dėl papildomos sugriežtintos kontrolės „Lidl Lietuva“ vaisių ir daržovių skyriuose.
„Pripažindama pažeidimus, „Lidl Lietuva“ raštu pateikė šiuo metu jau taikomų ir planuojamų papildomai taikyti priemonių planą dėl informacijos apie vaisius ir daržoves pateikiamos kainų kortelėse tikslumo užtikrinimo“, – pranešė R. Gorbačiovas.
Pasak jo, VMVT ir toliau vykdys sustiprintą kontrolę minėto tinklo prekybos centruose ir, nustačiusi pažeidimų, ir toliau taikys atitinkamas poveikio priemones. Patikrinimai bus atliekami ir kituose prekybos tinklų parduotuvėse.
Nuo 2021-01-01 d. iki 2022-02-02 d. VMVT iš viso gavo 85 skundus dėl „Lidl Lietuva“ parduotuvių, iš jų 18 (21 proc.) dėl galimai netinkamo maisto produktų ženklinimo.
Visi gauti skundai registruoti ir atlikti jų tyrimai. Iš 85 gautų skundų pasitvirtino 14, „Lidl Lietuva“ atsakingų asmenų ( dažniausiai parduotuvių vadovai) atžvilgiu buvo pritaikyta atsakomybė, numatyta Administracinių nusižengimų kodekse.