Ketvirtadienį J. Yellen atvyko į Guangdžou miestą, kur kelias dienas vyks derybos su Kinijos pareigūnais. Tai jau antras jos vizitas į antrąją pagal dydį pasaulio ekonomiką per mažiau nei metus.
Penktadienį ji išreiškė susirūpinimą dėl Kinijos „perteklinių pajėgumų“, t. y. kad dėl didžiulių subsidijų pramonei gali susidaryti prekių perteklius, kuris vėliau užplūs pasaulio rinkas ir numuš Amerikos ir kitų šalių įmonių produkcijos kainas.
„Dėl tiesioginės ir netiesioginės vyriausybės paramos šiuo metu gamybos pajėgumai gerokai viršija Kinijos vidaus paklausą ir tai, ką gali pakelti pasaulinė rinka“, – sakė ji Amerikos verslo bendruomenės atstovams, susirinkusiems mieste.
„Pertekliniai pajėgumai gali lemti didelius eksporto kiekius mažesnėmis kainomis, – sakė ji. – Tai reikštų pernelyg didelę tiekimo grandinių koncentraciją, keliančią pavojų pasaulio ekonomikos atsparumui.“
J. Yellen ryte Guangdongo – didžiulės provincijos, simbolizuojančios reformas ir vystymąsi, kurie paskatino spartų Kinijos augimą, – gubernatoriui sakė, kad JAV yra įsipareigojusios palaikyti „sveikus ekonominius santykius“.
Tačiau ji pabrėžė, kad tam reikalingos „lygios sąlygos Amerikos darbuotojams ir įmonėms“, taip pat „atviras ir tiesioginis bendravimas tose srityse, kuriose nesutariame“.
„Tai apima ir Kinijos pramonės pajėgumų pertekliaus klausimą, dėl kurio JAV ir kitos šalys yra susirūpinusios, kad jis gali sukelti pasaulinį šalutinį poveikį“, – sakė ji.
Kinijos reakcija
Pekinas atmeta nerimą dėl didžiulės valstybės paramos pramonei ir praėjusį mėnesį pasmerkė ES tyrimą dėl jos subsidijų elektra varomiems automobiliams kaip „protekcionizmą“ ir dalį Vakarų pastangų politizuoti tarptautinę prekybą.
Vašingtonas nerimauja dėl eksporto antplūdžio, nes JAV prezidentas Joe Bidenas siekia skatinti švarios energijos gamybą šalies viduje, o politikos formuotojai perspėja, kad Kinijos pajėgumų perteklius gali pakenkti šių pramonės šakų augimui.
J. Bideno administracija labai jautriai reaguoja į JAV automobilių pramonės susirūpinimą dėl Kinijos ir elektrinių automobilių, ypač rinkimų metais, sakė „Albright Stonebridge Group“ asocijuotasis partneris Kinijoje Paulas Triolo.
„Tikėtina, kad administracija stengsis parodyti, jog nori imtis prevencinių veiksmų, kad ateityje išvengtų problemų, susijusių su pertekliniais Kinijos elektromobilių pajėgumais“, – sakė jis AFP.
Tačiau jis įspėjo, kad Pekinas greičiausiai „reaguos blogai“, atsižvelgiant į tai, kad poveikis JAV automobilių gamintojams dar neaiškus.
Santykių stabilizavimas
Kelionės metu J. Yellen planuoja susitikti su Kinijos premjeru Li Qiangu ir vicepremjeru He Lifeng,u taip pat centrinio banko vadovu Pan Gongshengu ir finansų ministru Lan Fo‘anu.
Pokalbiuose su He jiedu gilinsis į abiejų šalių ekonomines sąlygas ir aptars jautresnes sritis, tokias kaip nacionalinis saugumas ir numanoma Pekino parama Rusijos gynybos pramonės bazei.
Pastaraisiais metais Pekinas ir Vašingtonas konfliktavo dėl opių klausimų, pradedant technologijomis bei prekyba, baigiant žmogaus teisėmis, taip pat dėl Taivano ir Pietų Kinijos jūros reikalų.
Santykiai šiek tiek stabilizavosi po to, kai prezidentai J. Bidenas ir Xi Jinpingas lapkričio mėnesį susitiko San Franciske ir surengė derybas, kurias abi šalys pavadino sėkmingomis.
J. Yellen vizitas 2023 metų liepos mėnesį padėjo atnaujinti dialogą po padidėjusios įtampos laikotarpio, ypač dėl Taivano, ir baigėsi dvišalių darbo grupių ekonominės ir finansų politikos klausimais įsteigimu.
Tikimasi, kad artimiausiomis savaitėmis JAV valstybės sekretorius Antony Blinkenas taip pat surengs dar vieną kelionę į Kiniją, o tai yra ženklas, kad abi šalys grįžta prie labiau įprastų santykių.