Prieš kelerius metus elektrinis transportas šiame segmente sulaukdavo gūžčiojimo pečiais, mat, nepaisant privalumų, elektriniams furgonams varžytis dėl verslo dėmesio buvo sudėtinga. Šiandieną ekspertai atkreipia dėmesį, kad apie elektrą savo transporto parke reikia svarstyti, nes kito kelio nėra.
Tarp elektra varomų automobilių šių metų rinkimuose – „Citroën ë-Jumpy“, „Fiat E-Ducato“, „Opel Combo-e“ ir „Peugeot e-Expert“. Konkurso organizatoriai sako, kad apie tokią įvairovę ir gausą prieš porą metų buvo galima tik pasvajoti. Tad dėl šiųmečių pokyčių elektra varomas transportas varžysis ir tik jam skirtoje kategorijoje – dėl geriausio elektrinio komercinio automobilio vardo.
Visgi pažerti argumentų, kodėl verslas turėtų rinktis pokytį – iš dyzelinu varomo transporto persėsti į tvarų ir ekologišką – šiandien dar reikia, nors „Lietuvos metų komercinio automobilio“ rinkimų komisijos nariai pabrėžia, kad toks pokytis gana greitai bus nebe laisvė rinktis, o pareiga.
Išeities nebus
„Lietuvos komercinio automobilio 2022“ rinkimų komisijos narys Vitoldas Milius pažymi, kad nors kol kas elektra varomas komercinis transportas kainuoja brangiau nei dyzeliniai analogai, ne viską galima vertinti vien per kainos prizmę.
„Dėl ekologijos ir daugybės vertybinių dalykų darome tam tikras išvadas. Juk gali nutikti taip, kad kai kuriose miestų vietose bus uždrausta važiuoti komerciniam transportui su vidaus degimo varikliais, ir tuomet kitos išeities nebus. Tokia perspektyva įgauna vis daugiau pagrindo visame pasaulyje, tą rodo tiek ekologijos specialistų išvados, tiek miestų valdžios atstovų sprendimai“, – pabrėžia V. Milius.
Anot jo, tik atrodo, jog prieš akis dar marių marios laiko, iki įsigalios draudimas važinėti miestuose su vidaus degimo variklius turinčiais automobiliais. Ekspertas tikina, kad jis prabėgs labai greitai, tad į dalykus, kuriuos privalėsime daryti po dešimtmečio, reikėtų žiūrėti taip, tarsi jie būtų reikalingi jau rytoj.
Galimi du scenarijai
Pasak V. Miliaus, kalbant apie komercinio transporto elektrifikaciją, galimi du scenarijai. Pirmuoju atveju reikės prisitaikyti prie pokyčių, tad teks lėčiau važiuoti didesnius atstumus, ilgiau laukti vežamų siuntų, krovinių.
„Kol kas su elektriniu komerciniu transportu negali važiuoti toli ir greitai, be to, reikia numatyti įkrovimo laiką“, – aiškina ekspertas. Jis nurodo, kad, pavyzdžiui, „Lietuvos metų komercinio automobilio“ konkurse dalyvaujantis „Peugeot e-Expert“ užmiestyje, esant šaltesniam orui, gali įveikti maždaug 200 km atstumą viena įkrova, o mieste – dar daugiau.
WLTP metodika remiantis atlikti bandymai rodo, kad elektrinis furgonas viena įkrova pajėgus nuvažiuoti iki 330 km (su 75 kWh baterija, apie 230 km su 50 kWh baterija), o toks nuvažiuojamas atstumas rinkoje – vienas geriausių rodiklių, mat artimiausi konkurentai „Volkswagen ABT e-Transporter“ su 37,3 kWh talpos baterija ar „Mercedes-Benz eVito“ su 41 kWh akumuliatoriumi viena įkrova gali nuvažiuoti atitinkamai iki 132 ir iki 148 km.
Eksperto nuomone, pagal antrąjį scenarijų automobiliai su vidaus degimo (arba alternatyviaisiais) varikliais galėtų važinėti tolimus atstumus, o miestuose krovinius gabentų ir paslaugas teiktų elektrinis transportas.
Toks sprendimas, V. Miliaus galva, būtų pats geriausias jau ir šiandien, mat visi logistikos centrai turėtų būti už miestų ir patogiai pasiekiami greitkeliais, o transportavimo poreikius gyvenvietėse turėtų patenkinti elektra varomi furgonai ir panašios transporto priemonės.
Norėdami praplėsti įvairias elektrinio komercinio transporto panaudojimo galimybes, automobilių gamintojai stengiasi, kad elektra varomi „darbiniai arkliukai“ būtų kuo universalesni ir kaip įmanoma labiau pritaikomi įvairioms situacijoms. Todėl greitos įkrovos galimybė, kuri įdiegta „Peugeot e-Expert“, leidžia furgono bateriją iki 80 proc. energijos pripildyti vos per 30 min., jei pasirinktas modelis turi 50 kWh talpos bateriją, ir per 45 min., kai įkraunama 75 kWh bateriją turinti versija, naudojant 100 kW galios prievadą.
Kaina dar ne viskas
Anot „Lietuvos metų komercinio automobilio“ rinkimų komisijos nario, nėra paslapties – šiandien elektra varomas komercinis transportas yra brangesnis nei dyzelinės alternatyvos. Pavyzdžiui, dyzelinės „Peugeot Expert“ modelio versijos, palyginti su varomomis elektra, kainuoja 10–11 tūkst. eurų pigiau, nors „e-Expert“ ir turi geresnę įrangą. Visgi V. Milius įsitikinęs, kad kainų skirtumas neturėtų būti esminis rodiklis, nes eilutė kainoraštyje – ne vienintelis rodiklis, kurį reikia įtraukti į skaičiavimus.
„Nors įsigyti tokį furgoną brangiau, jo išlaikymas atsieina mažiau nei analogiško dyzelinio modelio, mat variklyje nėra besidėvinčių detalių, mažiau skysčių, dėl dažno stabdymo elektros varikliu lėčiau dyla stabdžių kaladėlės ir t. t. Lengvųjų automobilių rinkoje turime pavyzdžių, kai prabangaus elektromobilio išlaikymas yra triskart pigesnis nei pigesnio modelio su vidaus degimo varikliu, panaši situacija ir komercinio transporto rinkoje“, – tikina žinovas. Jis pabrėžia, jog įmonės, formuojančios savo automobilių parkus, tai privalo įvertinti.
Europoje lyderiaujančios švaraus transporto grupės „Transport & Environment“ atlikta apklausa Prancūzijoje, Italijoje, Vokietijoje, Lenkijoje, Ispanijoje ir Didžiojoje Britanijoje parodė, kad vidutiniškai elektra varomas komercinis transportas yra 25 proc. pigesnis galutiniam naudotojui nei varomas dyzelinu. Tyrimo metu vertinti transporto įsigijimo, išlaikymo, naudojimo kaštai, taip pat šešių skirtingų verslo grupių bei privačių klientų naudojimo patirtys. Dar daugiau: penkiose iš šešių šalių, kuriose buvo atliktas tyrimas, elektriniu transportu važiuoti apsimoka labiau net atmetus skiriamas valstybines subsidijas.
„Lietuvos metų komercinio automobilio“ rinkimų komisijos narys pabrėžia ir tai, kad jeigu verslas naudotųsi vidiniais, vadinamaisiais namų, elektrinio transporto įkrovimo būdais, pavyzdžiui, turėtų nuosavas įkrovimo stoteles įmonės garaže ar kitur, kelionės tokiais furgonais taip pat kainuotų pigiau nei dyzeliniais analogais.
„Elektra brangsta, tačiau dabar, žiūrint mano akimis, dar nėra tiek pabrangusi, kad elektrinio furgono krovimo išlaidos pranoktų degalų išlaidas. Galų gale yra įmonių, kurios nori susikurti geresnį įvaizdį. Jos turėtų naudoti ne ką kitą, o elektrinį transportą. Pavyzdžiui, nuvežę ar atsivežę savo klientus viešbučių vairuotojai galėtų furgoną pastatyti į įkrovimo vietą ir ramiai laukti kitos kelionės“, – svarsto pašnekovas.
Kviesdamas įsivertinti elektra varomo komercinio transporto patrauklumą, V. Milius pabrėžia, kad Lietuva yra puiki šalis elektrifikuotis, nes dėl nedidelių atstumų kone visus reikiamus taškus galima pasiekti neteršiant aplinkos. Tuo, pasak jo, negali pasigirti tokios šalys kaip Vokietija, kur atstumai daug didesni, tad ir numatyti, kokie elektra varomo transporto naudojimo scenarijai verslui tinka, gerokai sudėtingiau.
Kas nugalės „Lietuvos komercinio automobilio 2022“ rinkimuose, paaiškės gegužės 11-ąją.