Nors derybų detalės viešumon skverbiasi lėtai, Vokietijos leidinys Der Spiegel pranešė, kad ES svarsto priemones, kurios galėtų atšaukti 2035 metais turėjusį įsigalioti benzininių ir dyzelinių variklių draudimą.
Automobilių gamintojai jau kurį laiką skambina pavojaus varpais. Kol vieni politikai tikėjo, kad tai – dar vienas pramonės blefas, situacija pasikeitė po to, kai Volkswagen paskelbė apie planus atleisti tūkstančius darbuotojų. Tai privertė sprendimų priėmėjus už uždarų durų pripažinti, kad problema yra kur kas rimtesnė.
Sausio pabaigoje Europos Komisija pakvietė vietinių gamintojų vadovus į derybas, kurios, panašu, padėjo nustatyti naują Europos automobilių pramonės kursą. Der Spiegel tvirtina, kad Komisija svarsto galimybę peržiūrėti ar net atšaukti 2035 m. turėjusį įsigalioti vidaus degimo variklių draudimą.
Kompromisas, galintis pakeisti Europos automobilių ateitį
Šio politikos pokyčio pagrindas – kompromisas. „Der Spiegel“ teigia, kad vienas pagrindinių šio kompromiso iniciatorių yra „Mercedes-Benz“ interesus ginantis Eckartas von Klaedenas, anksčiau dirbęs Vokietijos kanclerės Angelos Merkel vyriausybėje. Šiuo metu jis vadovauja „Mercedes-Benz“ ryšiams su institucijomis ir aktyviai siekia sušvelninti griežtus emisijos reguliavimo reikalavimus.
E. von Klaedenas nėra vienintelis, kuris spaudžia ES dėl pokyčių. Europos automobilių gamintojų asociacijai (ACEA) vadovaujantis „Mercedes-Benz“ generalinis direktorius Ola Källenius taip pat ragino, kad perėjimas prie tvaresnių technologijų būtų grindžiamas rinkos poreikiais, o ne baudomis.
„Mercedes-Benz“ siūlo leisti nuo 2035 m. pardavinėti naujus automobilius su įkraunama hibridine pavara („Plug-In Hybrod) arba „Range Extender“ technologija, kur vidaus degimo variklis veikia kaip generatorius, tiesiogiai nesukdamas automobilio ratų.
Milijardinės baudos – pramonės galvos skausmas
Kol Briuselyje vyksta diskusijos dėl technologijų ateities, gamintojai susiduria su kita problema – didžiulėmis baudomis už nesugebėjimą pasiekti numatytų emisijų rodiklių.
Europos automobilių gamintojų asociacija (ACEA) reikalauja kuo greičiau peržiūrėti šiuos reikalavimus. Skaičiuojama, kad pramonė gali susidurti su mažiausiai 26 milijardų eurų baudomis, jei gamintojai nesugebės atitikti naujų normų.
Gamintojai teigia, kad tokios baudos stabdys investicijas į technologijų ir gamyklų plėtrą. Tai gali lemti gamybos mažėjimą, darbo vietų praradimą ir Europos automobilių pramonės konkurencingumo smukimą pasaulinėje rinkoje.
Kas laukia Europos vairuotojų?
Jeigu ES išties nuspręs sušvelninti draudimą vidaus degimo varikliams ir nuo 2035 metų leis gaminti automobilius su įkraunama hibridine pavara, tai turės dvejopą poveikį vairuotojams.
Viena vertus, platesnė technologijų pasiūla suteiktų galimybę įsigyti automobilius, labiau atitinkančius individualius poreikius. Kita vertus, Der Spiegel kritikuoja tokį kompromisą, teigdami, kad sumažinus spaudimą gamintojams, šie galės ir toliau išlaikyti aukštas elektromobilių kainas. Leidinio teigimu, būtent aukšta kaina yra pagrindinis elektromobilių plėtros stabdis.