Vis dėlto pirkėjai kartais svarsto taupyti ir parkingų nepirkti. Štai socialiniame tinkle Vilniaus miesto gyventojai diskutavo apie automobilių stovėjimo vietas ir kainas.
„Ketinu įsigyti būstą. Tačiau neužtenka pinigų parkingui, kaip manote, ar jis būtinas? Juk automobilį galėčiau palikti parduotuvių aikštelėse ar kažkur kitur“, – teiravosi vyras.
Komentatorių nuomonės išsiskyrė. Vieni tikino, kad parkingas yra būtinas.
„Negi tikrai norite palikti automobilį ir kiekvieną diena vaikščioti. Juk artimiausia parduotuvė su erdvia aikštele gali būti nuo namų nutolusi 1–2 km.
Be to, juk dabar parduotuvės apmokestina savo aikšteles. Negi ketinate kasdien mokėti“, – rašė komentatorė.
Kita moteris irgi tikino, kad parkingui reikėtų netaupyti.
„Labai patogu prie pat namų laikyti automobilį. O jeigu turite didelę šeimą, vaikų tikra nesąmonė sukti ratus ir ieškoti, kur nors artimiausios stovėjimo vietos.
Parkingui tikrai netaupyčiau, vėliau turėsite problemų, nebegalėsite jo įsigyti, nes bus išpirkti“, – patarė moteris.
Tuo metu kitas komentatorius patarė laukti.
„Tikrai mitas, kad visi išgraibsto tuos parkingus, jų tikrai lieka. Jeigu dabar neturite pinigų, tai galite jį įsigyti vėliau“, – rašė vyras.
Ne visiems užtenka pinigų parkingui
NT brokeris Mantas Mikočiūnas komentavo, kad dauguma pirkėjų kartu su butu nori įsigyti parkingą ir sandėliuką.
„Tačiau viskas priklauso nuo jų finansinės padėties. Pavyzdžiui, centrinėje Vilniaus dalyje butus perkantys pirkėjai yra turtingesni. Jie nori komfortiškai gyventi, o parkingas būtent ir yra susijęs su komfortu.
Tokie pirkėjai parkingui pinigų negaili. O jeigu perka didesnį būstą, tada ir vienos parkingo vietos neužtenka, perka jas kelias“, – komentavo NT brokeris.
Jis pastebėjo, kad visiškai kitaip elgiasi ekonominės klasės butų pirkėjai.
„Jie visus pinigus skiria butui, o parkingui jų dažnai nelieka. Tokie pirkėjai planuoja automobilius statyti parduotuvių aikštelėse. Tačiau dažnai po kokių metų ar dviejų, tiems žmonėms nusibosta palikus automobilį vaikščioti namo.
Jie susitaupo pinigų ir nori įsigyti parkinga prie namų. Tačiau ne visada jų būna likę. Tada atsiranda spekuliacinė rinka, kuomet žmonės prisiperka parkingų ir juos perparduoda brangiau nei nusipirko“, – pastebėjo NT specialistas.
Parkingas gali atsieiti ir 80 tūkst. eurų
M. Mikočiūnas skaičiavo, kad pigiausi yra ekonominės klasės būstų parkingai.
„Jų kainos prasideda nuo 10–12 tūkst. eurų. Antžeminiai parkingai pigesni jie kainuoja apie 5–9 tūkst. eurų.
Brangiausi požeminiai parkingai miesto centre. Įprastai jie kainuoja apie 35–40 tūkst. eurų. Tačiau žinau vietų, kur už parkingą tenka mokėti ir 70 tūkst. eurų. Kitur už šią sumą išeitų ir butas“, – skaičiavo NT brokeris.
„Citus“ investicijų direktorius Šarūnas Tarutis irgi pastebėjo, kad skiriasi antžeminės ir požeminės parkavimo vietos kaina.
„Požeminės parkavimo vietos savikaina siekia 12–15 tūkst. eurų, o didėja ji dėl reikalavimų atvesti elektromobilių krovimo infrastruktūrą, įrengti krovimo stoteles, pritaikyti priedangoms ir t. t.
Toliau kaina, kaip ir būsto, priklauso nuo daugybės faktorių – pasiūlos, vietos, projekto segmento, sprendinių ir pan. Vidutinė kaina siekia 20–25 tūkst. eurų, tačiau kai kur ji bus mažesnė, kai kur, pavyzdžiui, Senamiestyje, prestižinės klasės, išskirtiniame projekte gali siekti ir 80 tūkst. eurų.
Įsigyjamų parkingų skaičiaus neriboja
Š. Tarutis pastebėjo, kad parkavimo vietų skaičių būsto projekte reglamentuoja teisės aktai, juose nurodyta, koks turi būti būstų (butų) ir automobilių parkavimo vietų santykis.
„Pavyzdžiui, miesto centrinėje dalyje numatytas 0,25 koeficientas, tai reiškia, kad 4 butams turi būti įrengta ne mažiau nei 1 parkavimo vieta, bet ne daugiau nei 2; toliausiai nuo centro esančiose lokacijose šis koeficientas yra 1 – kiekvienam butui po vieną parkavimo vietą. Apribojimas, tiesa, galioja antžeminėms parkavimo vietoms, požeminėms jis netaikomas, tačiau jis pakankamai logiškai parodo ir realų parkavimo vietų poreikį“, – komentavo NT ekspertas.
Anot jo, brangstant sklypams, logiška, kad antžeminio ploto kaina tampa per didelė, kad ten įrengti vietas automobiliams, todėl daugėja požeminių parkavimo aikštelių, jos tampa rinkos norma.
„Mes, kaip plėtotojai, stengiamės racionaliai suplanuoti parkavimo vietų skaičių – kad jų visiems, kam tikrai reikia, pakaktų, tačiau nebūtų ir per daug ir nereikėtų sukti galvos, kaip jas realizuoti. Tikrai ne visi pirkėjai kartu su butu įsigyja ir parkavimo vietą. Rečiau jų, pavyzdžiui, reikia investuotojams, planuojantiems perkamą butą nuomoti, nes jiems taip labiau apsimoka.
Įprastai, žmonės perka 1 arba 2 vietas, todėl kažkaip riboti jų neprireikia. O laikomės nuostatos parkavimo vietų (tarkim, sugalvojusiems nusipirkti tik vietas ir jas nuomoti) be butų neparduoti“, – sakė Š. Tarutis.