• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Devintajame ir dešimtajame dešimtmečiuose automobilių saugumo samprata dar buvo ganėtinai siaura ir iš esmės labiausiai sutelkta į saugos diržus bei saugos oro pagalves.

Devintajame ir dešimtajame dešimtmečiuose automobilių saugumo samprata dar buvo ganėtinai siaura ir iš esmės labiausiai sutelkta į saugos diržus bei saugos oro pagalves.

REKLAMA

Tiesa, pastarosios taip pat dar nebuvo itin plačiai naudojamos.

Tačiau nuo to laiko pasaulis stipriai pasikeitė, o kartu su juo ir automobilių pramonė.

Technologijos ėjo lėtai

Prieš tris dešimtmečius mūsų šalies keliais pradėjo riedėti modernūs vakarietiški automobiliai.

Tačiau net iš gatvių nykstant VAZ, „Moskvič“ ar ZAZ markių automobiliams, ne kiekvienas jų turėjo oro pagalves.

Tuomet jos buvo laikomos kone pagrindiniu saugumo pažangos simboliu. Visgi tai buvo tik ledkalnio viršūnė.

Neilgai trukus į mūsų namus atkeliavo pirmosios mašinos su stabdžių antiblokavimo sistemomis (ABS), kurios, kaip teigia efektyvaus vairavimo akademijos vadovas Darius Grinbergas, yra šiuolaikinių aktyviųjų saugumo sistemų pradininkės.

REKLAMA
REKLAMA

Tačiau vairuotojai ne visada žino, kaip tinkamai naudotis šia sistema.

„Dalis vairuotojų nenutuokia, kam ji skirta, galvoja, jog ABS padeda sutrumpinti stabdymo kelią. Taip, tam tikromis sąlygomis stabdymo kelias, veikiant ABS, bus trumpesnis, tačiau sistema pirmiausia leidžia valdyti automobilį avarinio stabdymo metu“, – aiškina pašnekovas.

REKLAMA

Tik vėliau į automobilius buvo pradėtos montuoti ir traukos kontrolės sistemos. Jomis specialistai siekė padidinti automobilio stabilumą.

Tačiau net ir su visomis šiomis sistemomis mašinų saugumas nė trupučio neprilygo šiandieninių modelių saugumui.

Skirtos nelaimei išvengti

Bėgant metams, prasidėjo tikra transporto priemonių saugumo transformacija.

Didėjant technologinėms galimybėms ir atsirandant vis pažangesniems inžineriniams sprendimams, automobilių saugumo lygis ėmė sparčiai kilti. Vienas reikšmingiausių lūžių įvyko, kai buvo sukurta elektroninė stabilumo kontrolė (ESC).

REKLAMA
REKLAMA

Ši sistema padeda vairuotojams kontroliuoti automobilį staigiai manevruojant ir slystant, o tai sumažina virtimo ir avarijos riziką.

Ši sistema tapo privaloma visuose automobiliuose tik nuo 2012 metų, tačiau dalis gamintojų ją pradėjo savo klientams siūlyti gerokai anksčiau, apie 2000-uosius.

Turbūt niekam nekelia nuostabos, kad ESC sistemą vieni pirmųjų pradėjo naudoti „Mercedes-Benz“ ir „Volvo“ gamintojai.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kitas reikšmingas saugumo sistemų evoliucijos etapas – aktyviųjų saugumo sistemų diegimas.

Įspėjimas apie nukrypimą nuo juostos, įspėjimas apie galimą susidūrimą priekyje, aklosios zonos indikatorius, parkavimo jutikliai ar kameros – sistemos, kurios turėjo visiškai kitą tikslą nei ankstesnės.

Ne apsaugoti, įvykus eismo įvykiui, bet padėti jo išvengti. Tai pirmas žingsnis į šiuolaikiškų automobilių erą.

REKLAMA

Tačiau pati svarbiausia saugumo sistemos dalis yra vairuotojas. Jokios kitos sistemos nepadės suvaldyti automobilio ar nepatekti į avarinę situaciją, jei neveiks ši – pagrindinė.

Modernūs automobiliai

Šiais laikais gamintojams automobilių saugumas tapo prioritetu. Jie į šiuolaikiškas transporto priemones diegia įvairiausias elektronines sistemas, kurių paskirtis – užtikrinti maksimalų visų eismo dalyvių saugumą.

REKLAMA

Nuo pažangių pagalbos vairuotojui sistemų iki patobulinto kėbulo konstrukcinio vientisumo – svarbi kiekviena atskira detalė, jei tai reiškia didesnį saugumą. Bene svarbiausią vaidmenį šiuo metu atlieka pažangios pagalbos vairuotojui technologijos.

Dešimtajame praeito amžiaus dešimtmetyje vairuotojas turėjo junginėti pavaras, spaudyti tris pedalus, sukti vairą be stiprintuvo, statyti automobilį, pasitelkdamas tik savo įgūdžius, o jei nežinojo, kur važiuoti, sustoti ir naršyti po žemėlapį.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Važiuojant šiuolaikiniu automobiliu, galima įsijungti adaptyviąją greičio palaikymo sistemą. Ji padės prisitaikyti prie priekyje važiuojančios transporto priemonės greičio.

Savo ruožtu avarinio sustojimo sistema sumažins susidūrimo riziką. Juostų palaikymo sistema ne tik perspės apie kertamą juostą, bet ir grąžins į jos vidurį, o navigacija nuves vairuotoją ten, kur jam reikia.

Kalbėdamas apie pagalbos vairuotojui sistemas, D. Grinbergas nepamiršta ir autonominio vairavimo.

„Kol kas idealaus galutinio autonominio vairavimo sistemos produkto nematau, bet jam ateis laikas. Turbūt tik autonominiai automobiliai, veikiantys pagal tas pačias taisykles ir algoritmus, padės pasiekti didžiausią eismo saugumą“, – svarsto pašnekovas.

REKLAMA

Gamintojai nestovi vietoje

Nors šiuolaikinių saugumo technologijų apstu, gamintojai ir toliau nestovi vietoje. Viena naujausių sistemų skirta keleiviams apsaugoti.

Automobiliui pajutus, jog avarija yra neišvengiama, įgulos apsaugos sistema uždaro visus langus ir įtempia diržus, kad keleiviai patirtų kuo mažiau sužalojimų. O jei automobilis po avarijos vis dar nekontroliuojamai juda – automatiškai nuspaudžiami jo stabdžiai.

REKLAMA

Konstrukcinis transporto priemonių vientisumas taip pat atlieka didelį vaidmenį užtikrinant keleivių saugumą. Anksčiau automobiliai buvo gaminami taip, kad jų kėbulas būtų kuo tvirtesnis, o dabar tos pačios dalys daromos iš tvirtų smūgį sugeriančių medžiagų.

Paklaustas, kokį kėbulą reikėtų rinktis, jei norima, kad automobilis būtų kuo saugesnis, D.Grinbergas sako, jog sėkmės formulės nėra.

„Kiekvienas kėbulas turi savų pliusų ir minusų. Mažas, tikėtina, turės mažesnes deformacines zonas, didelis – daugiau sveria, jo didesnė inercija, taigi ir smūgis į kliūtį gali būti skaudesnis“, – sako jis.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Na, o viena iš naujausių išmaniųjų saugumo sistemų, išvertus iš anglų kalbos, vadinasi „ryšys ir bendravimas“ (Connectivity and Communication).

Ši vis dar tobulinama sistema padeda bendrauti ne tik prasilenkiantiems automobiliams, bet ir transporto infrastruktūros objektams. Sistema leidžia realiu laiku keistis informacija apie kelio sąlygas, eismą ar priekyje tykančius pavojus.

anuomet tiek bepročių vairuotojų nebuvo
Rašytojas tikriausiai iš dangaus nukrito , tuo laiku visame pasalyje nebuvo oro poagalvių
Tokia nusiaubta,kad gyventojų artėjo link 4 milijonų
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų