Biudžeto ir finansų komitetas siūlo Vyriausybei naikinti degalų importo mokestį, kad atsiradusi konkurencija numuštų benzino ir dyzelino kainas.
Komitetas konstatuoja, kad benzinas ir dyzelinas kaimyninėse Latvijoje ir Estijoje yra pigesnis ne tik dėl mažesnių mokesčių, bet ir dėl didesnės konkurencijos. Latvijoje ir Estijoje trečdalis degalų atvežama iš Europos Sąjungai (ES) nepriklausančių šalių. Į Lietuvą iš ten importuojama vos keli procentai degalų, todėl neturėdama rimtų konkurentų, kainas diktuoja monopolistė „Mažeikių nafta“.
„Mažeikių nafta“ yra stambus rinkos žaidėjas ir ji naudojasi įstatymine padėtimi – dažnai žaidžia kainų žaidimą, kad importas sunkiau ateitų į Lietuvą“, – mano ūkio ministras Dainius Kreivys.
Seimo Biudžeto ir finansų komitetas kreipėsi į Vyriausybę prašydamas išnagrinėti galimybę panaikinti degalų įvežimo iš ES nepriklausančių šalių mokestį, tikėdamasis, kad padaugės degalų importuotojų iš tokių šalių kaip Rusija ar Kazachstanas ir tai numuš kainas.
„Importuotojai iš kitų šalių Lietuvoje visiškai užspausti. Kuro importas iš šių šalių sudaro tik 7 proc. Todėl prašome Vyriausybę, kad ji panaikintų apribojimus – panaikinti muitą iš trečiųjų šalių įvežamiems degalams ir nuo 4,7 proc. tarifo pereiti prie nulinio“, – sakė komiteto pirmininkas Kęstutis Glaveckas.
Finansų ministras Algirdas Šemeta sako, kad tokį komiteto pasiūlymą reikia analizuoti, tačiau pabrėžia, kad sprendimai, kurie sumažintų įplaukas į biudžetą – nepriimtini.
„Šiandien negaliu atsakyt į klausimą dėl importo mokesčio. Jau atitinkamai suplanuotos biudžeto pajamos, o tokį siūlymą turime papildomai analizuoti. Aš manau, kad biudžeto pajamų tinkamas surinkimas ir egzistuojančių valstybės įsipareigojimų užtikrinimas šiuo metu pirmaeilis uždavinys, o kažkokie papildomi sprendimai, kurie mažina biudžeto įplaukas, šiuo metu tikrai nėra tinkami“, – teigė ministras.
Komitetas taip pat siūlo Vyriausybei išnagrinėti galimybę panaikinti kitą importuotojams trukdančią prievolę – kaupti degalus. Tai daryti pagal ES reikalavimus privalo visos šalys. Parlamentarai siūlo kaupimo išlaidas, dabar gulančias ant importuotojų, padalyti ir degalinėms. Šį siūlymą Vyriausybė, anot finansų ministro, taip pat žada svarstyti.
„Mažeikių nafta“ politikų pasisakymų nekomentuoja, sakydama, kad laukia kol jie virs dokumentais.
Kristina Jackūnaitė, Giedrius Simonavičius