Asmeninėje „Facebook“ paskyroje apie tai svarsto „Luminor“ banko vyriausiasis ekonomistas Žygimantas Mauricas.
„Atostogų metu nuvykę į Pietų Europos šalis tikriausiai atkreipėte dėmesį, kad kainos restoranuose ir kavinėse dažnu atveju jau yra mažesnės nei Lietuvoje.
Nieko nuostabaus, nes, remiantis „Eurostat“ duomenimis, Lietuvoje jau aštuonerius metus iš eilės (2015–2022 m.) kainos restoranuose ir kavinėse auga sparčiausiai visoje euro zonoje, o Pietų Europos valstybėse kainų augimas buvo vienas lėčiausių“, – pastebi ekonomistas.
Jis atkreipia dėmesį, kad pavyzdžiui, nuo 2015 m. kainos Lietuvos restoranuose ir kavinėse išaugo net 69 proc., o Graikijos – vos 10 proc., Prancūzijos ir Italijos – 14 proc., Ispanijos – 16 proc., o Portugalijos – 20 proc.
Atitinkamai, bendras kainų lygis restoranuose ir kavinėse Lietuvoje esą priartėjo, o dažnu atveju jau ir viršija, kainų lygius Pietų Europos šalyse.
„Didžiausias kontrastas yra lyginant kavos puodelio kainas, kurios Pietų Europos šalyse įprastai yra santykinai mažos (dėl to, kad šiose šalyse kavos puodelis yra kone pirmojo būtinumo paslauga, o Lietuvoje – labiau prabangos prekė)“ – komentavo Ž. Mauricas.
Jo teigimu, pavyzdžiui, Italijoje „cappuccino“ kavos puodelio kaina tesiekia 1,5 euro (Ispanijoje, Portugalijoje – taip pat apie 1,5 euro), o Lietuvoje – ji siekia apie 2,5 euro.
„Makroekonominiu požiūriu kavos puodelio kaina yra smulkmena, bet tai sukuria Lietuvos, kaip brangios (bent jau tikrai ne pigios) šalies įvaizdį, o tai, savo ruožtu, mažins mūsų konkurencinį pranašumą. Ypač stengiantis pritraukti „skaitmeninius klajoklius“, kurie dėl išpopuliarėjusio nuotolinio darbo renkasi gyventi šalyse, kurios siūlo geresnį kainos ir kokybės santykį“, – svarstė ekonomistas.
Anot jo, reikia sutikti, kad maitinimo paslaugų kainų kilimas Lietuvoje yra neišvengiamas dėl sparčiai kylančio darbo užmokesčio (o pastaruoju metu prisidėjo ir energetinių išteklių kainų šuolis bei COVID-19 ribojimai).
Tačiau kylant kainoms yra būtina gerinti ir klientų aptarnavimo bei maisto kokybę, o taip pat didinti efektyvumą bei žinomumą (pvz. Danijos sėkmės istorija su „Michelin“ restoranais).
„Kitu atveju, Lietuvos restoranų ir kavinių sektorius gali prarasti savo tarptautinį konkurencingumą, ypač turint omenyje, kad Lietuvoje kainos restoranuose ir kavinėse jau dabar yra vienos didžiausių Centrinės ir Rytų Europos ir Baltijos regione“, – komentavo ekonomistas.