• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Šiuo metu žaliavinė nafta pasaulio rinkose yra pigesnė nei prieš dešimt metų, tačiau benzinas ir dyzelinas degalinėse kainuoja daugiau nei tuo metu. Kodėl taip yra ir kam atitenka papildomi pinigai, kuriuos sumokame už kurą?

Šiuo metu žaliavinė nafta pasaulio rinkose yra pigesnė nei prieš dešimt metų, tačiau benzinas ir dyzelinas degalinėse kainuoja daugiau nei tuo metu. Kodėl taip yra ir kam atitenka papildomi pinigai, kuriuos sumokame už kurą?

REKLAMA

Vyriausiasis „Luminor“ banko ekonomistas Žygimantas Mauricas savo socialinio tinklo paskyroje paaiškino, kodėl pasaulinės naftos kainos yra mažesnės nei 2012 m., o degalai Lietuvoje – brangesni.

Anot jo, pasaulinės naftos kainos, skaičiuojant JAV doleriais, išties yra mažesnės: 2012 m. rugpjūtį jos siekė 112 JAV dolerių už barelį, o 2022 m. rugpjūtį – vos 97 JAV dolerius.

Bet, dėl susilpnėjusio euro naftos kainos, skaičiuojant eurais, yra kiek didesnės – 2012 m. rugpjūtį jos siekė 57 euro centus už litrą, o 2022 m. rugpjūtį – 60 euro centų.

REKLAMA
REKLAMA

Ž. Maurico teigimu, taip pat reikia įvertinti tai, kad Lietuvoje didėjo akcizas dyzelinui: nuo 30,2 euro centų už litrą iki 37,2 euro centų už litrą.

REKLAMA

Jis pamini, kad visgi naftos kainos pabrangimas dėl silpnesnio euro ir akcizų kilimas paaiškina tik nedidelę dalį milžiniško kainų šuolio, kuris siekia net 45 proc. (2012 m. rugpjūtį dyzelino kaina Lietuvoje siekė 1,27 euro, o 2022 m. rugpjūtį – net 1,84 euro).

Ekonomistas nurodo, kad didžiausią poveikį dyzelino kainos šuoliui daro net trigubai išaugusios gamintojų ir pardavėjų maržos (daugiausia gamintojų).

REKLAMA
REKLAMA

Maržos išaugo dėl dyzelinio kuro trūkumo Europos Sąjungoje (ES), kurį lėmė Rusijos karinė invazija Ukrainoje ir tebesitęsiantis energetinis, ekonominis (sankcijų) karas tarp ES ir Rusijos.

Jis paaiškina, kad ES pastarąjį dešimtmetį didino priklausomybę nuo rusiško dyzelino importo. Mat daugiau nei 50 proc. dyzelino ES importuoja iš Rusijos, o rusiškas dyzelinas sudaro apie 15 proc. viso ES suvartojamo dyzelino. ES benzino iš Rusijos praktiškai neimportuoja.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Čia vėlgi reikėtų „padėkoti“ vokiečiams, kurie propagavo lengvųjų dyzelinių automobilių gamybą (dėl to, kad jie neva yra mažiau taršūs, bet „Dyzelgeito“ skandalo metu paaiškėjo, kad tai nebuvo visai tiesa), tačiau neinvestavo į naujus dyzelino gamybos pajėgumus („o kam, sakė vokiečiai, juk galėsime importuoti pigų dyzeliną iš Rusijos, taip pat, kaip ir pigias dujas!“ – bet šis planas, kaip ir daugelis kitų Vokietijos planų), tad ES susiformavo fundamentalus dyzelino trūkumas“, – savo paskyroje rašė Ž. Mauricas.

REKLAMA

Jis pasidalino ir nekokiomis prognozėmis – anot ekonomisto, šią žiemą dyzelino kainos gali dar labiau šoktelėti į viršų, nes ES planuoja iki 2023 m. vasario mėn. visiškai atsisakyti rusiško dyzelino importo. 

„Įdomu, kaip ES seksis įgyvendinti šį planą, nes kol kas dyzelino importas iš Rusijos tik didėja. Tad prognozės yra niūrios ir aš nenustebčiau, jei šią žiemą dyzelino kaina vėl pakils link 2 eurų už litrą ribos“, – rašė Ž. Mauricas.

galit aiskin kaa norit,mafiju mafija ir klanai valdo visasnaftas dujas ir tt
Nereikia mums tų aiškinimų, nes beaiškindami aiškintojai patys visai susipainioja, užmiršta ką norėjo įrodyti. O kainos kyla todėl, kad laukiniame kapitalizme kitaip negali būti - galėtų išgerti artimųjų kraują tiesiogiai, o netiesiogiai tą ir daro.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų