Specialistai kuro kainų augimo priežastis įvardija skirtingas. Viena jų – pastaruoju metu kylančios pasaulinės naftos kainos. Dabar jos siekia maždaug 55 JAV dolerius (apie 46 eurus) už barelį (maždaug 160 litrų). Tuo metu 2020-ųjų pavasarį naftos barelio kaina buvo nukritusi iki 20 JAV dolerių, todėl ir kuro kainos Lietuvos degalinėse buvo sumažėjusios.
Labiausiai brango dyzelinas
Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centro duomenimis, palyginti su praeitų metų lapkričiu, benzinas vairuotojams Lietuvoje pabrango maždaug 7 euro centais – iki vidutiniškai 1,1 euro už litrą. Automobilinės dujos buvo brangesnės maždaug 12 centų ir siekė 0,62 euro už litrą.
Labiausiai nuo praeitų metų lapkričio brangusi kuro rūšis – dyzelinas. Naudojantiems šį kurą, už litrą sausį teko pakloti iki 15 centų daugiau – vidutinė dyzelino kaina degalinėse pirmąjį šių metų mėnesį siekė maždaug 1,03 euro.
Minėtas centras vidutinę kainą skaičiuoja atsižvelgdamas į daugelio didžiausių degalinių tinklų kainas.
Kainos laikysis per vasarį, vėliau – kils
Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidentė Daiva Jokšienė primena, kad didžiąja dalimi mažmeninės degalų kainos priklauso nuo taikomų mokesčių (akcizo ir PVM) ir didmeninių produktų kainų.
„Didmeninė produkto (benzino, dyzelino, suskystintų automobilinių dujų) kaina yra veikiama naftos kainos, dolerio kurso euro atžvilgiu ir yra nustatoma pagal „Platts“ indeksą.
2021 sausio mėnesį naftos kainos kilo ir dabar siekia apie 55 JAV dolerius už barelį. Tai atsispindėjo ir augančiose didmeninių produktų kainose“, – sako D. Jokšienė.
LNPPĮA prezidentės teigimu, visą sausio mėnesį didėjusios dyzelino ir benzino kainos sausio pabaigoje pradėjo mažėti.
„Didmeninių kainų augimas sausio mėnesį darė įtaką ir mažmeninių produktų kainų augimui. Jei didmeninės kainos ir artimiausią savaitę mažės, degalų kainos degalinėse taip pat sumažės“, – prognozėmis dalijasi degalinių asociacijos prezidentė.
D. Jokšienės teigimu, prognozuojama, kad šiemet naftos paklausa, palyginti su 2020 metų paklausa, didės, nes pernai, palyginti su ankstesniais metais, buvo pastebimas jos ženklus kritimas, o tai esą atlieps ir kuro kainoms degalinėse. Tačiau kol kas, vasario mėnesį, greičiausiai dar išsilaikys dabartinės kuro kainos, prognozuoja LNPPĮA prezidentė.
Brangimą prognozuoti anksti
Visgi turto valdymo įmonės „INVL Asset Management“ vyriausioji ekonomistė Indrė Genytė-Pikčienė teigia, kad šiandien degalų rinkoje išlieka labai didelė nežinomybė, tad galimus kainų pokyčius kol kas sunku prognozuoti.
„Naftos kainų perspektyvos priklauso nuo labai daug nežinomųjų. Tokių, kaip pandemijos pabaiga ir vartojimo, gamybos ir transporto apimčių atsigavimo iki krizinio lygio momentai, naftą eksportuojančių šalių elgsena ir sprendimai“, – patikslina ekonomistė.
Ji prideda, kad kuro kainų pokyčius ypatingai veikia tendencijos pasaulinėje naftos rinkoje.
„Įspūdingas kuro pigimas pirmojo karantino metu – būtent pasaulinių naftos kainų pasekmė, kai žlugęs naftą eksportuojančių valstybių organizacijos „OPEC+“ kartelio susitarimas riboti naftos gavybą ir tuo palaikyti aukštesnes kainas sutapo su dėl pandemijos smukusia pasauline naftos paklausa.
Tokia nepavydėtina kombinacija pavasarį nusiuntė naftos kainas į istorines žemumas – iki beveik 20 dolerių už barelį. Visgi šiuo metu pasaulinėje rinkoje naftos kainos jau gerokai atsitiesė ir siekia 56 dolerius už barelį.
Tad į šį šuolį su tam tikru vėlavimu reaguoja ir degalų kainos“, – papildo I. Genytė-Pikčienė.