Anot specialistų, nuvirtusio medžio sukeltą žalą turėtų atlyginti už jį atsakingi asmenys. O jei transporto priemonę apgadino duobės, gali tekti atsakyti ir draudimui, ir kelio priežiūros įmonei, ir pačiam vairuotojui.
Pašnekovai atkreipė dėmesį ir į tai, kad turint net „Kasko“ draudimą didžiąją dalį žalos gali tekti mokėti iš savo kišenės. Todėl labai svarbu išanalizuoti sutarties sąlygas, o kilus reikalui parengti nepriklausomą žalos vertinimą.
Vargina kaskart jaudintis, kad užvirs medis
Į tv3.lt redakciją kreipėsi kaunietis Karolis (tikras vardas ir pavardė redakcijai žinomi), kuris papasakojo, kad su žmona savo automobilius stato daugiabučių kieme, kur tik randa vietos.
Jis nurodė, kad neretai jiems ramybės neduoda prie pat jų namo auganti maždaug 10–15 metrų eglė, kuri, esant stipresniam vėjui, pavojingai linguoja.
„Pas mus kiemas duobėtas, po darbo valandų sunku rasti vietų automobiliui. Ir kiekvieną kartą atėjus stipresniam vėjui ar audrai tenka perstatinėti abi mašinas.
Baisu, jei ta eglė galiausiai neatlaikys ir nuvirs ant automobilių. O kas atlygins žalą? Neaišku. „Kasko“ draudimo neturim, bet ir tai nežinia, kiek jis padėtų. Mašinas suniokotų kaip reikiant, o tokių išlaidų nenorime“, – rašė vyriškis.
Jis teiravosi, kas tokiu atveju turėtų atlyginti medžio padarytus nuostolius. Ir neslėpė, kad kaskart jaudintis dėl eglės, tyčia dėl to perstatinėti automobilius kituose kiemuose išties vargina.
„Kažkada mieste, stovėjimo aikštelėje, apsisukinėjau ir išvažiuojant buvo status bortas, staigi duobė su atsikišusiu cemento gabalu, kuris pradūrė automobilio radiatorių.
Tuo metu jau niekur nesikreipiau, taisiau pats. Bet irgi įdomu, ar dėl tokių visai nesutvarkytų išvažiavimų neturėtų atsakyti kas nors kitas? Ar ir už netvarkingus kelius visada reikia mokėti patiems?“ – klausė Karolis.
Žalą turėtų atlyginti medžio savininkai
„Autovertinimas.lt“ atstovai – specializuotas žalų ir auto bylų teisininkas Aurimas Užkuraitis bei nepriklausomas turto vertintojas Eugenijus Laurinčiukas – atkreipė dėmesį, kad privalomasis draudimas vairuotojų nuo stichijų neapsaugo.
Jų aiškinimu, privalomas draudimas galioja tuo atveju, jei apsidraudęs asmuo, vairuodamas automobilį, padaro žalą kitam asmeniui ar jo turtui. O tokiu atveju žala kitiems asmenims atlyginama už apsidraudusį asmenį.
Taigi, anot specialistų, jei kieme ant automobilio užkrenta medis, reikalingas automobilio vertinimas nustatant žalos dydį, mat žalą nukentėjusiajam turėtų atlyginti medžio savininkas.
Ir su atsakingu savininku ar jo atstovu, pasak A. Užkuraičio, reikėtų surašyti įvykio fiksavimo aktą: „Eismo įvykio deklaracija medžio užvirtimo atveju nepildoma.“
Taigi iš pradžių, draudimo bendrovės „If“ transporto žalų grupės vadovės Guodos Jasaitės teigimu, svarbu išsiaiškinti, kam priklauso sklypas ir kas atsakingas už medžio priežiūrą. Pavyzdžiui, savivaldybė arba namo administratorius.
Toks pats principas, pasak jos, galioja, jei turtas nukenčia nuo žiemą pasitaikančių įvykių: nuo pastatų krentančių varveklių, sniego nuošliaužų. Po tokio incidento pirmiausia reikia kreiptis į namo savininką ar administratorių.
„Vis tik, norint išvengti nemalonių situacijų, jei tik įmanoma, nestatykite automobilio tokiose vietose, kur gali formuotis varvekliai, kristi sniegas“, – patarė pašnekovė.
Už duobių padarytą žalą gali tekti atsakyti pačiam
„If“ atstovė įvardijo, kad įvažiavus kelyje į duobę, apgadinus automobilį ir norint, kad draudimo bendrovė atlygintų nuostolius pagal „Kasko“ draudimą, pirmiausia svarbu tinkamai įamžinti įvykio vietą, tiksliai aprašyti aplinkybes.
„Jei po įvykio pažeistas ne tik automobilio ratas, bet ir transporto priemonė ar net yra nukentėjusių, rekomenduojame išsikviesti policijos pareigūnus, kad jie nubraižytų eismo įvykio schemą, atliktų matavimus, įvertintų visas aplinkybes ir oficialiai užfiksuotų incidentą.
Jei automobilis yra apdraustas tik civilinės atsakomybės draudimu, po įvykio reikėtų atlikti tokius pačius veiksmus. Tik šiuo atveju dėl žalos atlyginimo reiktų kreiptis ne į savo draudimo bendrovę, o į kelią prižiūrinčią įmonę“, – dėstė G. Jasaitė.
Vis tik „Autovertinimas.lt“ atstovai neslėpė, kad apgadinus automobilį dėl kelio būklės, pavyzdžiui, duobės, dažniausiai atsakingas lieka pats vairuotojas, nes jis privalo vairuoti atsakingai, įvertindamas kelio būklę ir kt.
„Retesniais atvejais, kai vairuotojas dėl objektyvių sąlygų negalėjo įvertinti kelio būklės (tamsus paros metas, neapšviesta kelio atkarpa, duobė, užlieta vandeniu, ir pan.) ir dėl to apgadino savo automobilį – žalą turi atlyginti kelio savininkas ar už kelio priežiūrą atsakingas asmuo.
Tokiu atveju dažniausiai irgi yra reikalingas nepriklausomas automobilio vertinimas, kad būtų teisingai užfiksuotas žalos dydis“, – dėstė A. Užkuraitis ir E. Laurinčiukas.
„Kasko“ draudimas kompensuoja ne visada
„Autovertinimas.lt“ atstovų teigimu, dažniausiai tokiais atvejais (kai automobilį suniokoja stichijos, keliai, medžiai ir pan.) „Kasko“ draudimas nuostolius kompensuoja, tačiau tai priklauso nuo pasirinktų sutartyse sąlygų.
Nepriklausomas turto vertintojas E. Laurinčiukas atkreipė dėmesį į pavyzdį, kai, sudarius „Kasko“ draudimo sutartį ir pasirinkus 300 eurų besąlyginę išskaitą, įvažiuojama į kelio duobę ir apgadinamas automobilis, kurio remontas kainuoja 350 eurų.
„Tokiu atveju draudėjas gauna tik 50 eurų kompensaciją. O, jei vairuotojas dėl didelio neatsargumo įvažiavo į kliūtį kelyje ir tokia sąlyga yra įtraukta „Kasko“ draudimo taisyklėse, draudimo kompensacijos galima ir negauti“, – įspėjo specialistas.
Jis pažymėjo, kad visų draudimo kompanijų siūlomas savanoriškas transporto priemonių draudimas („Kasko“) turi skirtingas sąlygas.
Taigi pagrindinis patarimas prieš sudarant sutartį – atidžiai susipažinti su „Kasko“ draudimo taisyklėmis.
E. Laurinčiukas pridūrė, kad paprastesnis būdas sužinoti taisyklių skirtumus yra kreiptis į draudimo brokerius.
Anot pašnekovo, svarbu atkreipti dėmesį į draudimo kompanijų žalų reguliavimo kokybę, nes tik žalos atlyginimo procesas aiškiai parodo, koks yra draudiko požiūris į klientą.
„Autovertinimas.lt“ specialistai pastebi, kad dažniausiai klientai kreipiasi dėl nuostolių įvertinimo ir teisinės konsultacijos, kai draudikas neobjektyviai vertina patirtą žalą:
„Tokiu atveju dažnai tikslinga atlikti automobilio apžiūrą, parengti nepriklausomą automobilio žalos vertinimo ataskaitą, parengti sąmatą ar kitus techninio ir teisinio pobūdžio dokumentus draudimo bendrovei.“
Svarbiausia užfiksuoti detales ir kviesti policiją
Pasak „Autovertinimas.lt“ specialistų, su medžiais – šiek tiek paprasčiau, nes medis, keliantis pavojų, turi būti aptvertas arba nupjautas ir už tai atsakingas yra medžio savininkas.
Todėl, jei medis užvirsta ant automobilio, žalą atlygina medžio savininkas arba jį atstovaujanti draudimo bendrovė.
„Turint „Kasko“ draudimą vairuotojui paprasčiau, nes nuostolius atlygintų draudimo bendrovė.
Jei automobilis yra apdraustas tik civilinės atsakomybės draudimu, dėl žalos atlyginimo teks kreiptis į pastato ar medžio savininką arba kelią prižiūrinčią įmonę“, – papildė „If“ atstovė.
Paklausus, ar atsakingi asmenys visada atlygina visą žalą, ar tik dalį, G. Jasaitė atsakė, kad geriausia kreiptis į remonto bendrovę, kuri sudaro remonto darbų sąmatą.
Vis tik ji neslėpė, kad išmokos dydis neretai priklauso nuo atsakingo asmens sprendimo, t. y. ar jis pilnai pripažįsta savo kaltę, ar tik dalinai.
Pašnekovė akcentavo, kad visais atvejais svarbu užfiksuoti kuo daugiau įvykio detalių: įvykio vietą, turto pažeidimus, medžio, kelio ar stogų būkles. Ir, jei yra nesklandumų ar nesutarimų, kviesti policiją.
O į autoįvykius ar ginčus su draudimo bendrovėmis patekusius vairuotojus konsultuojantis A. Užkuraitis patarė bet kokiu atveju skambinti 112, reikalauti, kad pareigūnai atvyktų į įvykio vietą ir tinkamai įformintų eismo įvykį.
Mat pareigūnų neatvykimas į įvykio vietą, jo aiškinimu, gali turėti neigiamų pasekmių vėliau sprendžiant žalos atlyginimo klausimą draudimo bendrovėje ar aiškinantis aplinkybes su kelio savininku.