Vilniaus miesto savivaldybės įmonė „Susisiekimo paslaugos“ parengė sostinės darnaus judumo plano veiksmų planą iki 2024 m. Jame nurodyta kaip per artimiausius dvejus metus Vilniuje keisis susisiekimas automobiliais, viešuoju transportu, dviračiais ir paspirtukais.
Naujienų portalas tv3.lt supažindina, kokie pokyčiai laukia sostinės viešojo transporto per artimiausius dvejus metus.
Keisis maršrutai
Plane rašoma, kad išanalizavus viešojo transporto situaciją Vilniuje tapo aišku, kad artimiausiais metais tikslinga orientuotis į paslaugų kokybę ir keliavimo sąlygų gerinimą. Per artimiausius metus planuojamas Vilniaus viešojo transporto optimizavimas, kuris paskutinį kartą atliktas prieš dešimt metų – 2013 metais.
Teigiama, kad per šį laikotarpį viešojo transporto sistemoje atsirado neefektyvių ir nuostolingų maršrutų, o dėl miesto plėtros reikšmingų procesų dalis maršrutų nebeatitinka nei keleivių poreikių, nei paslaugos teikimo ir sistemos veikimo principų.
Planuojama keisti sostinės viešojo transporto maršrutus. Turėtų būti naikinami 6 šiuo metu esantys maršrutai, koreguojami 47 maršrutai ir sukuriama papildomai 19 naujų maršrutų. Plane nurodoma, kad optimizavus maršrutų tinklą, viešasis transportas kursuos dažniau, o juo pasinaudoti galės 41 tūkst. daugiau vilniečių, nei dabar.
Ketina įvesti zoninę kainodarą
Šiuo metu Vilniuje naudojami trumpalaikiai pagal laiką terminuoti pusvalandžio ir vienos valandos bilietai.
„Daug metų kainodara neperžiūrėta, reikalingi pokyčiai atsižvelgiant į kelionės atstumą, gyvenamąją vietą, siekiant didinti viešojo transporto paslaugų kokybę“, – rašoma plane.
Anot plano autorių, diegiama naujoji e-bilieto sistema bus lankstesnė, patogesnė ir sudarys daugiau atsiskaitymo galimybių, todėl laikotarpiu iki 2024 m. svarstoma apie kainodaros pokyčius. Vienas laukiančių pokyčių – zoninės kainodaros įvedimas.
Pagal planą matyti, kad ketinama įvesti tris kainodaros zonas: centrinę, priemiestinę ir užmiesčio. Visgi plane nedetalizuojama, kaip ketinama keisti kainas Vilniaus viešajame transporte.
Bilietas ir troleibusui, ir traukiniui
Keisti planuojama ir bilietų sistemą. Per 2023 m. ketinama įvesti vieningą kelionės bilieto sistemą su geležinkeliais. Taip pat per artimiausius dvejus metus ketinama integruoti Vilniaus regioną – Vilniaus rajoną, Trakų rajoną, Elektrėnų, Širvintų rajoną, Šalčininkų rajoną – į bendrą Vilniaus miesto viešojo transporto sistemą.
Ketinama atnaujinti ir e-bilieto sistemą. Atnaujinus sistemą atsiras galimybė atsiskaityti bekontakte banko mokėjimo kortele, galimybė naudotis e-bilietais skirtingose laikmenose, bilietų kontrolė turėtų vykti greičiau ir efektyviau, bilietų sistema turėtų būti integruota ir su kitomis miesto paslaugų sistemomis.
Judės panašiai kaip tramvajai
Vilniuje artimiausiais metais turėtų keistis ir viešajam transportui skirtų juostų tinklas. Pokyčiai turėtų trumpinti kelionių trukmę, o vientisas juostų tinklas artins viešąjį sostinės transportą prie BRT (angl. Bus Rapid Transit) sistemos veikimo, kai viešajam transportui suteikiamas prioritetas prieš kitus eismo dalyvius šviesoforo signalais ir kitomis priemonėmis, ir tramvajaus sistemos. Plano autoriai neužsimena, kad Vilniuje galėtų atsirasti tramvajus, tačiau pažymi, kad viešajam transportui būtų išskiriama atskira nuo kitų eismo dalyvių erdvė.
Šiuo metu Vilniaus mieste yra įrengta 40 km viešojo transporto eismo juostų, o iki 2025 metų numatyta įrengti dar 8,7 km naujų eismo juostų. Iki 2024 m. planuojama įrengti 6,7 km eismo juostų šiose gatvėse:
- Buivydiškių g. tarp Dūkštų ir Ozo g. (0,6 km);
- Kareivių g. tarp Verkių g. ir Kalvarijų g. (0,8 km);
- Ozo g. tarp Gelvonų g. ir Kernavės g. (1,2 km);
- Narbuto g. tarp Laisvės pr. ir Erelių g. (2 km);
- Narbuto g. tarp Sėlių ir Laisvės per. (1,3 km);
- V. Kudirkos g. tarp J. Basanavičiaus g. ir Jasinskio g. (0,8 km).
Modernizuos parką
Plane rašoma, kad šiuo metu vidutinis Vilniuje važiuojančių autobusų amžius yra 7 metai, o troleibusų – 22 metai. Įprastu kuru varomų transporto priemonių parkas sudaro apie 52 proc. viso viešojo transporto parko, alternatyviu kuru – 48 proc.
„Nuo 2019 m. mieste intensyviai atnaujinamas parkas, seniausios ir taršiausios transporto priemonės – jau pakeistos naujomis. Kuo greičiau didžiausias dėmesys turi būti skiriamas atsinaujinantiems energijos šaltiniams ir didinama ekologiškų transporto priemonių parko dalis. Būtina naujinti ir troleibusų parką.
Planuojama iki 2024 m. parką papildyti 200 elektriniais autobusais ir 159 troleibusais su autonomine rida. Įsigijus naujų troleibusų senamiestyje bus galima išmontuoti kontaktinio tinklo atramas ir sumažinti neigiamą vibracijos poveikį senamiesčio pastatams, o tuo pačiu – pagerinti miesto centro architektūrinį vaizdą“, – rašoma plane.