Naujienų portalas tv3.lt primena, kad liepos 19 d. Kaune iš vaiko gerovė centro „Pastogė“ sutuoktiniai Mindaugas ir Ieva Vilčinskai savavališkai išsivežė savo tris vaikus. Kauniečiams tėvystės teises buvo apribojęs teismas, o vaikų globa perduota globos namams, tad dėl įvykio pradėtas ikiteisminis tyrimas dėl vaikų pagrobimo.
M. Vilčinskas yra atsisakęs Lietuvos Respublikos pilietybės, todėl nei jis, nei jo vaikai neturi galiojančių dokumentų. Europos Sąjungą jis laiko komercine organizacija, taip pat teigia, kad jo šeima nėra Lietuvos Respublikos nuosavybė. Vaikų pagrobimu įtariamas vyras save vadina „gyvu, laisvu“ žmogumi, arba „suverenu“.
Vadinamųjų suverenių piliečių (angl. sovereign citizen) judėjimas atsirado JAV praėjusio amžiaus 7–8 dešimtmečiuose. Vienu iš pradininku laikomas Williamas Potteris Gale‘as, susijęs su JAV baltaodžių supremasistų judėjimu.
Iš pradžių vadinamųjų suverenų judėjimas buvo susijęs tik su keletu žmonių. Laikui bėgant iš JAV jis išplito į kitas šalis. Pasak VSD, Lietuvoje šis judėjimas labiausiai išpopuliarėjo 2021 m., po koronaviruso pandemijos.
„Viena pagrindinių šio judėjimo nuostatų buvo įsitikinimas esą jie neprivalo paklusti valstybei, valstybės galio aparatui, jeigu jie patys su tuo nesutinka. Kai mes gyvename valstybėje, mes turim daryti daugybę dalykų, kurie mums nepatinka, valstybės ir viešojo gėrio labui. Pavyzdžiui, mokėti mokesčius, laikytis eismo taisyklių“, – „Žinių radijo“ laidoje „Dienos klausimas“ kalbėjo A. Buiko.
Anot filosofo, pagrindinė „suverenų“ idėja yra ta, kad žmogus įeina į sandorį su valstybe, todėl turi, pavyzdžiui, mokėti mokesčius. Bet jei jis išeina ar paskelbia, kad atsisako šito sandorio, tada taisyklės, „suverenų“ nuomone, negalioja. Tai reiškia, kad „laisvais“ žmonėmis save vadinantys asmenys mėgina atsikratyti atsakomybių darydami viską, kad už tai nesulauktų pasekmių.
„Suverenai nebūtinai atsisako būti visuomenės dalimi. Jie atsisako tos dalies, kur tu turi pareigas visuomenėje, laikydamiesi nuostatos, kad jie nepripažino ar niekada nesudarė sutarties su visuomene. Kitaip tariant, jie atsisako įeiti į socialinį kontraktą, todėl tam tikri socialinio kontrakto dalykai jiems negalioja“, – komentavo A. Buiko
„Iš esmės visas suverenaus piliečio judėjimas teisėje yra tas pats, kas antivakserių judėjimas medicinoje“, – pridūrė filosofas.
„Suverenai“ dažniausiai turi problemų
Anot A. Buiko, suverenaus piliečio judėjimas dažniausiai plinta tarp žmonių, kurie yra labai įsiskolinę, turi ekonominių problemų.
„Judėjimas teigia, kad jei tu žinai reikiamas frazes, tinkamus dalykus pasakyti teisme, tada teismai negali nieko padaryti. Tada gali atsisakyti: mokesčių arba susimokėti savo skolas, arba gyventi nesilaikant būtinų pareigų“, – paaiškino Vilnius TECH lektorius.
„Tai yra pseudoteisė“, – pridūrė jis.
Vis dėlto kai kurios idėjos nėra vien tik „suverenų“ bruožas. Pavyzdys – neleisti vaikams eiti į mokyklą. Lietuvoje mokymą namuose nepilnamečių tėvai gali rinktis dėl įvairių priežasčių, tačiau kai kurie „suverenai“ savo vaikų į mokyklą neleidžia iš principo ir sako, kad valstybė neva neleidžia rinktis ugdymo būdo.
Kitas pavyzdys – asmens dokumentų atsisakymas arba sunaikinimas. Nors „suverenų“ judėjimas to daryti nereikalauja, tai populiaru. Mat egzistuoja įsitikinimas, kad yra skirtumas tarp „legalaus“ ir savo paties vardo. Neva jei nepripažįsti savo legalaus vardo, gali nusiimti visų atsakomybių, kurios susijusios su tuo vardu.
Žinoma, pareigų nesilaikymas neatleidžia nuo atsakomybės, tik „suverenai“ jos vengia įvairiais įmanomais būdais. Tai žmogui užtraukia dar daugiau teisinių nemalonumų.
A. Buiko įspėja, kad susikaupus problemoms, gali kilti grėsmė ne tik „suverenui“ ar jo šeimai, bet ir valstybei.
„Kad sau prisidarysi dar daugiau teisinių problemų, tai yra faktas. Bet yra šiek tiek grėsmės nacionaliniam saugumui. Ne dėl to, kad patys „suverenai“ kažką jau tokio darytų, bet žmogui, atmetusiam valstybę ir jos teisę įgyvendinti įstatymus, labai lengva toliau radikalizuotis. Suverenai gali pasigauti nuomonių, kad valstybė išvis yra priešiška, gali prieš ją imtis smurto aktų“, – kalbėjo filosofas.
Visas pokalbis – „Žinių radijo“ laidoje „Dienos klausimas“:
Šaunuolis tėvas!