DIZAINAS
Automobilių gamintojai jau seniai peržengė ribas, kurios mums anksčiau leisdavo pro gamyklos vartus išriedančių ratuočių išvaizdą asocijuoti su konkrečios markės kilme. Pavyzdžiui, „Nissan“ jau seniai neturi nieko bendro su japoniškumu, „Kia“ ar „Hyundai“ – su korėjietiškumu, o BMW su baimę keliančia vokiška elegancija. Vis dėlto, kai kurie gamintojai, net ir turėdami skirtingų tautybių dizainerius sugeba išlaikyti tęstinumą. Pažiūrėkite į „Ferrari“, „Peugeot“, „Aston Martin“ ar „Audi“, kurie stengiasi laikytis ilgamečių tradicijų ir tuo pačiu išnaudoja naujausias dizaino tendencijas.
Tuo tarpu štai šis „Yaris GRMN“ – akivaizdus itin blankios, pilkos drobės paveikslas ant kurio „Toyota“ dizaineriai panoro užteplioti keletą ryškesnės spalvos dryžių. Taip, tai labai neoriginalu, bet susidaro įspūdis, jog projekto autoriai pasirinko saugiausią, bet ir pigiausią kelią.
Vietoj kardinalių pokyčių projekto autoriai atliko tik keletą subtilių, bet pastebimų pokyčių. Pavyzdžiui, pažiūrėkite į priekinį buferį, kuriame slypi milžiniškos radiatoriaus grotelės, kurios kaip milžiniškos šnervės siurbia orą, tad jeigu priekinė dalis kelia asociacijas su įsiutusiu žiurkėnu, tai galinė dalis nėra tokia... sėkminga, bet tai yra ne tik „Yaris GRMN“, bet ir apskritai – šios „Yaris“ karto modelio problema.
Vertinimo kriterijus | Toyota Yaris GRMN |
Išskirtinumo faktorius | 8 balai |
Interjero dizainas | 5 balai |
Eksterjero dizainas | 5 balai |
Ilgis (mm) | 3945 |
Plotis (mm) | 1695 |
Aukštis (mm) | 1510 |
Ratų bazės ilgis (mm) | 2510 |
INTERJERAS
Didžiausias pokytis, palyginus su standartiniu „Yaris“, yra sėdynės. Ir ne bet kokios sėdynės. Jos buvo suprojektuotos „Toyota“ koncernui priklausančioje komponentų gamintojos – „Toyota Boshoku“ darbuotojų.
Šios sėdynės, pagamintos išskirtinai „Yaris GRMN“, yra vienos iš tų, iš kurių nesinori išlipti. Pačios sėdynės yra pakankamai siauros, su labai plačiomis „sienelėmis“, kurios kūną kone idealiai prilaiko tiek greitame posūkyje, tiek keičiant važiavimo trajektoriją, tiek staigiai stabdant. Susidaro jausmas, jog vairuotoją prilaiko ne sėdynė, bet nematomos rankos. Ir vis dėlto, šios sėdynės taip pat yra labiausiai erzinanti šio automobilio dalis – jos pernelyg aukštai sumontuotos. Bet tai dar ne viskas.
Kaip ir „Focus RS“, taip ir „Yaris GRMN“ per aukštai sumontuotos sėdynės – vienas iš tų dalykų, su kuriais galima susitaikyti, bet tik ne tada, kai šis inžinierių sprendimas iššaukia dar keletą papildomų problemų.
Pavyzdžiui, ši „Toyota“ turi tą pačią problemą kaip ir standartinis „Yaris“ – minimaliai aukštyn-žemyn, arčiau-toliau reguliuojamą vairo kolonėlę, tad siekis surasti patogią vairavimo poziciją tampa bandymu surasti kažkokį, „aj gal bus gerai“ kompromisą, nes vairas būna per toli arba kojos būna pernelyg stipriai sulenktos.
Irzulį kelia ir pavarų perjungimo svirtis. Jos forma tiesiog keista, o sidabrinės spalvos antgalis yra per slidus. Nejaugi „Toyota“ negalėjo pasimokyti iš „Honda Civic Type R“, kuriame, ko gero, yra viena geriausių perjungimo svirčių pasaulyje?
Tuo tarpu likusieji interjero elementai: multimedija, interjero apdailos medžiagos, surinkimo kokybė – niekuo nesiskiria nuo standartinio „Yaris“, ir tai tikrai nėra komplimentas.
Vertinimo kriterijus | Toyota Yaris GRMN |
Interjero erdvė | 6 balai |
Interjero apdailos medžiagos | 5 balai |
Surinkimo kokybė | 6 balai |
Ergonomika | 7 balai |
Matomumas | 8 balai |
Prietaisų skydelio informatyvumas | 8 balai |
Daiktams skirtų dėtuvių kiekis ir funkcionalumas | 6 balai |
Multimedijos sistema | 5 balai |
Technologijų ir pagalbinių sistemų veikimas | 6 balai |
Bagažinės tūris (l) | 286 |
DINAMIKA
Techninės charakteristikos dar ne viskas, ar ne? Iš tikrųjų, daugeliu atvejų tai yra visiška tiesa. Tokie automobiliai kaip: „Abarth 595“, „Mazda MX-5“ ar „Ford Fiesta ST“ gali būti beprotiškai smagūs vairuoti, nors jų ratus suka ne pačios galingiausios jėgainės, ir panašu, jog „Toyota“ šią formulę pritaikė „Yaris GRMN“.
Iškart supraskite, jog automobilis buvo kuriamas tiems, kas nori smagiai pasivažinėti, o ne gerinti trasos įveikimo laikus. Tai buvo viena iš priežasčių, kodėl „Toyota“ į mažąjį hečbeką sumontavo 1,8 litro atmosferinį variklį, kuriam kompaniją palaiko kompresorius. Jeigu dabar norite paklausti – „Ar tai tas pats motoras, kurį naudoja „Lotus Elise“? Ir taip ir tuo pačiu ne.
„Yaris GRMN“ tūnantis motoras turi tokį patį variklio bloką bei kompresorių, kaip ir tas variklis, kurį turi „Lotus Elise“. Visa kita – absoliučiai nauja. Pavyzdžiui, tiesioginio įpurškimo sistema arba įsiurbimo kolektorius, kuris buvo suprojektuotas siekiant kuo efektyviau padidinti oro tiekimą keturių cilindrų varikliui.
Inžinieriai taip pat padidino suspaudimo laipsnį iki 10:1, pakoregavo kintamo vožtuvų valdymo sistemą ir šio motoriuko išspaudė 212 arklio galių esant 6800 aps/min. ir 250 Nm sukimo momentą esant ties 4800 aps/min. padala. Žvelgiant į šiuos parametrus – jie mažai kuo nusileidžia arba netgi pranoksta pagrindinius analogus, tačiau tai tik maža dalis visos istorijos.
Atmosferinio variklio ir kompresoriaus sąjunga sukuria labai žvalaus ir vikraus agregato įspūdį. Spaudžiate akceleratorių – greitėjate. Be jokių delsimų ar žiovavimų – tiesiog važiuojate greičiau. Tarp gausybės turbininių analogų – tai savotiškas privalumas, bet vėlgi – tai tik maža dalis visos istorijos.
Teoriškai, „Toyota“ sprendimas panaudoti atmosferinį variklį yra gerbtinas ir sveikintinas. Jeigu dabar būtų 2000-ieji. Kodėl? Nes nėra nei vieno analogo už kurį „Yaris GRMN“ būtų greitesnis. Rimtai.
Mes kalbame ne apie akceleraciją iki 100 km/val, kur „Yaris GRMN“ turi šiokį tokį pranašumą. Mes kalbame apie gerokai svarbesnį kriterijų – akceleraciją važiuojant tam tikru greičiu, siekiant palaikyti tam tikrą greitį arba tiesiog – iš 6-os pavaros įmesti 4-ą ir nurūkti su vėjeliu. To su „Yaris GRMN“ padaryti tiesiog nepavyks, nes 250 Nm sukimo momentas pasiekiamas tik ties konkrečia variklio sūkių padala, o ne plačiame sūkių diapazone.
Pavyzdžiui, „Polo GTI“ esantis motoras išvysto 320 Nm sukimo momentą 1500 - 4400 sūkių diapazone. „Ford Fiesta ST“ siūlo 290 Nm sukimo momentą 1600 - 4000 sūkių diapazone, tad kol „Yaris GRMN“ pasieks maksimalų variklio efektyvumo piką, „Fiesta ST“ ir „Polo GTI“ jau seniai bus nurūkę bent kelis šimtus metrų į priekį.
Vertinimo kriterijus | Toyota Yaris GRMN |
0 - 100 km/val. (gamintojo/mūsų užfiksuotas laikas) | 6,5 / 7,1 |
60 - 100 km/val. (4 pavara) | 6,7 |
80 - 120 km/val. (6 pavara) | 11,3 |
Variklio išvystoma galia | 212 AG esant 6800 aps/min. |
Didžiausias sukimo momentas | 249 Nm esant 5000 aps/min. |
Maksimalus greitis | 230 km/val. |
Degalų sąnaudos testo metu (mieste/užmiestyje/greitkelyje) | 10,5 / 6,9 / 8,1 |
Degalų bako talpa | 42 litrai |
Taršos emisijos klasė | Euro 6 |
Su pilnu baku nuvažiuosite | ~ 450 kilometrų |
VALDYMAS
Ar žinote ką reiškia ant automobilio matoma „GRMN“ – frazė, kuri primena nevalingą murmėjimą? O gi – „Gazoo Racing Masters of Nürburgring“, tad arba inžinierių komanda turi labai didžiulį ego dubenį kurį siekia užpildyti arba jie iš tikrųjų supranta ką daro.
Kaip ir automobilyje esantis variklis, taip ir baltame popieriuje matomi parametrai atrodo neblogai, netgi įspūdingai, tačiau realybėje visa tai pradingsta kaip pernelyg stipriai oro pripūstas burbulas.
Ir vėlgi, šios „Toyota“ pranašumai išryškėja tik tam tikroje aplinkoje ir tik tam tikrame kelyje. Šimtus kartų lopytos gatvės – ne, 150 kilometrų kelionė greitkelyje – tikrai ne. 20 kilometrų ilgio linksmybės Labanoro girioje? O taip.
Šio mažylio pakabos sistemas sudaro „MacPherson“ kolonos priekyje, o gale – torsioninė sija. Taip, tai nėra kažkuo ypatinga konfigūracija, tačiau „Toyota“ specialistai siekdami užtikrinti, jog posūkyje „Yaris GRMN“ nepadarytų kūlvirsčio, dėl šventos ramybės sumontavo 26 mm skersmens stabilizatorių bei trumpesnes spyruokles, kurios pakabą sužemino 24 milimetrais. Be to, verta paminėti ir dar vieną įdomų faktą. Priekinių diskų skersmuo yra mažesnis negu galinių – 275 mm prieš 278 mm.
Visų šių modifikacijų dėka „Yaris GRMN“ transformavosi į auksinius žiedus renkantį Ežiuką Soniką. Paskutinį kartą panašaus pobūdžio emocijas tokiame mažame automobilyje mums kėlė „Peugeot 208 GTI“ ir tai, „Yaris GRMN“ šioje srityje turi neženklų, bet pastebimą pranašumą.
Didžiausią įspūdį, visgi, kelia tai kaip jis gali įveikti posūkius. Taip, visa tai skamba labai šabloniškai, tačiau kai „Torsen“ diferencialas, lipšnios „Bridgestone Potenza“ padangos bei tikslūs vairuotojo veiksmai susijungia į bendrą visumą – o, brolyti. Japoniškas hečbekas tampa mažyte raketa, su kuria kiekvieną įmanomą posūkį gali įveikti neatleidus vadelių. Jeigu, analogiškame „Polo GTI“ retkarčiais reikėtų atsitraukti, bijant fakto, jog pakabos sistemos tiesiog nesusitvarkys su užduotimi, tai su „Yaris GRMN“ taip nėra.
Vertinant pagal smagumą ir automobilio galimybes – jis šaunus, menantis laikus, kuomet automobiliai buvo pakankamai elementarūs ir neprikimšti technologinių vingrybių, tačiau tai yra „Yaris GRMN“ privalumas ir tuo pačiu prakeiksmas.
Kiekvienas iš mūsų gavę tokį automobilį išlėktume pasivažinėti, priverstume automobilio variklį išsiurbti visus degalus iš jiems skirtos talpyklos ir laimingi padėtume raktelius ant vadybininko stalelio. Mes bandydami šį ribotos laidos pasielgėme ne taip kaip visi. Mes automobilį naudojome kaip ir bet kurį kitą sportišką hečbeką – ir bandydami jį įgrūsti į ankštą stovėjimo vietą, ir norėdami įveikti 300 kilometrų atstumą. Ir būtent šioje disciplinoje – kasdieninio automobilio disciplinoje, jis yra beviltiškas. Tiesiog – apgailėtinas.
Važiuodami 110 km/val. greičiu jautiesi taip, lyg sėdėtum devintame dešimtmetyje pagamintoje „Toyota Celica“, užpakalį pradeda skaudėti nuvažiavus 100 kilometrų, kuro sąnaudos tokios, jog degalų baką benzinu reikės papildyti kas 300 ar 400 kilometrų. Šiuos dalykus būtų galima atleisti, jeigu tai būtų, pavyzdžiui, „Alpine A110“, „Porsche Cayman“, „Lotus Elise“ ar šis bei tas ypatingo, bet tai – tik patobulintas „Toyota Yaris“, kuris sugeba atlikti tik vieną dalyką. Iš dalies, jis mums primena realybės šou nugalėtoją. Publikos numylėtinis, kuris visus pakerėjo savo įgūdžiais groti gitara, tačiau visose kitose srityse jis bukas kaip bato aulas.
Vertinimo kriterijus | Toyota Yaris GRMN |
Pakabos suteikiamas komfortas | 6 balai |
Stabilumas posūkiuose ir važiuojant didesniu greičiu | 8 balai |
Manevringumas | 8 balai |
Stabdžių sistemos efektyvumas | 7 balai |
Triukšmo lygis | 5 balai |
Padangų išmatavimai bandytame modelyje | 205/45 R17 |
EKSPLOATACIJA
Ribotos laidos – šie du žodžiai labai daug ką pasako apie galimybę įsigyti šią mašiną. Net jeigu surasite savanorį, sutikusį atsikratyti vienu iš 600 pasaulyje (400 Europoje ir 200 Japonijoje) egzistuojančių „Yaris GRMN“ egzempliorių, vargu ar turėsite užtektinai ryžto už jį pakloti beveik 30 tūkst. eurų.
Vis dėlto, į tokius projektus kaip „Yaris GRMN“ vertėtų žiūrėti kaip į investiciją, kuri atsipirks po keleto metų, kai pagrindiniai rinkos veiksniai pradės veikti pilnu pajėgumu.
Žvelgiant iš racionaliųjų vairuotojų tribūnos, norint pateisinti „Yaris GRMN“ kainą reikia būti absoliučiu fanatiku, nes panašaus galingumo „Ford Fiesta ST“ yra ne tik pigesnė, bet ir yra malonesnis ir smagesnis automobilis naudoti kiekvieną mielą dieną.
Vertinimo kriterijus | Toyota Yaris GRMN |
Bandyto modelio kaina | 29 950 eurų |
Papildomos įrangos pasirinkimas ir kaina | 6 balai |
Standartinė garantija | 3 metai / 100 000 kilometrų |
Atstovybių tinklas | Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose ir Panevėžyje |
„No more boring cars“ – frazė, kurią prieš keletą metų ištarė „Toyota“ koncerno vadovas, kuris siekė pademonstruoti, jog vienas įtakingiausių automobilių gamintojų nusprendė kardinaliai pakeisti veiklos kryptį. Ir šis ribotos laidos „Yaris GRMN“, tikrai nėra puikus to įrodymas.
Tai – dviprasmiškas emocijas keliantis automobilis. Vertinant tik vairavimo patirtį ir automobilio sugebėjimus posūkiuose elgtis kaip balerina – jį norisi liaupsinti be perstojo ir nešioti ant rankų, nes kiekvienas smagus pasivažinėjimas su „Yaris GRMN“ yra tarsi triukšmingas vakarėlis.
Smagu, be abejonės, bet kai sekančią dieną reikia atsigauti nuo galvą plėšančių pagirių, tuomet supranti, jog galbūt praėjusį vakarą reikėjo apmažinti apsukas. Būtent toks yra ir „Yaris GRMN“. Būnant toli nuo civilizacijos, girdint tik kaip nuo karščio čirška stabdžių diskai – „Yaris GRMN“ yra tas automobilis, kurį tą akimirką norėtumėte vairuoti. Tačiau, kai po kelionės namo norisi spirti į duris ir tarti – „Velniop tave“.
Mes puikiai žinome, jog „Toyota“ gali geriau ir nori geriau, ir to įrodymas – tridurė, keturių varančiųjų ratų pavarą turinti „Yaris GR4“ versija, kuri labiau pateisina „ribotos laidos“ apibrėžimą negu štai šis – ribotos laidos modelis.
MUMS PATIKO
- Tiksliai veikianti pavarų dėžė
- Stabilumas posūkiuose
- Trumpos kelionės gali būti, lyg mažos adrenalino injekcijos
- Atmosferinio variklio reakcijos į kiekvieną akceleratoriaus paspaudimą
MUMS NEPATIKO
- Per mažas degalų bakas
- Išmetimo sistemos garsas primena garsiai veikiantį siurblį
- Laikas sustoja, kuomet tachometro rodyklė nuo 3500 aps/min. bando pasiekti variklio išvystomos galios piką esantį ties 5000 aps/min.
- Interjero ergonomika, apdailos medžiagos ir surinkimo kokybė
- Varginantis ilgesnėse kelionėse
- Per aukštai sumontuotos sėdynės