Kaip ir kasmet, konkursas prasideda tuo pačiu principu: automobilių gamintojai pateikia paraiškas, organizatoriai jas patvirtina, o tuomet prasideda kruopštus ir intensyvus bandymų etapas.
Ekspertų komisija, sudaryta iš žurnalistų iš įvairių Europos šalių, po nuodugnių bandymų išrenka septynis finalininkus. Šie modeliai galų gale konkuruos dėl itin reikšmingo apdovanojimo – „Europos metų automobilio“ titulo.
Šiais metais konkurse dalyvavo 41 modelis, kurie Europos rinkoje debiutavo 2024-aisiais. Tarp jų buvo ir keturi Kinijos gamintojų automobiliai, tačiau aišku, kad jie nesulaukė pakankamo pripažinimo, kad patektų į finalinį etapą.
Finaliniame septynete nėra ne tik kiniškų automobilių, bet ir nemažai europietiškų modelių, gaminamų Kinijoje. Tarp jų – „Mini“, „Smart #3“, „Polestar 3“, „Polestar 4“ ir „Volvo EX90“.
Tuo tarpu geriausiųjų septynetas sudarytas iš prieinamų ir plačiajai rinkai skirtų modelių. Džiugina tai, kad šiemet į geriausiųjų gretas buvo įtraukti ne tik elektromobiliai, bet ir tradicinį benzininį variklį turintys modeliai.
Tai žymi ryškų pokytį, palyginti su praėjusiais metais, kai į finalą pateko net šeši elektromobiliai. Tikėtina, kad šis pokytis atspindi besikeičiančias Europos automobilių rinkos tendencijas.
Elektromobilių pardavimai stagnuoja, o tai rodo, jog perėjimas prie elektrifikuoto transporto nebus toks spartus, kaip tikėtasi. Tarp pagrindinių kliūčių išlieka aukštos kainos ir ribota infrastruktūra.
Kalbant apie finalininkus, komisija į finalą atrinko tik tris visiškai elektrinius automobilius: „Hyundai Inster“, „Renault 5“ ir „Kia EV3“. Šie modeliai pasižymi maža kaina ir yra skirti platesnei auditorijai.
Iš likusių keturių finalininkų trys yra siūlomi tiek kaip elektromobiliai, tiek su vidaus degimo varikliais ar elektrifikuotomis pavaromis. Tai – „Alfa Romeo Junior“, „Cupra Terramar“ ir „Citroën C3“.
Vienintelis finalininkas, neturintis galimybės būti siūlomas kaip grynai elektrinis automobilis, yra trečiosios kartos „Dacia Duster“. Vis dėlto komisija įvertino šio modelio pirmąją visiškai hibridinę versiją, kuri yra reikšmingas pasiekimas „Dacia“ prekės ženklui. Ši nominacija – istorinis laimėjimas, nepaisant galutinio rezultato.
Tuo tarpu kai kurie gamintojai liko nusivylę. Į finalą nepateko „Škoda“ modeliai „Superb“ ir „Kodiaq“, „Volkswagen“ automobiliai „Passat“ ir „Tiguan“, „Ford“ modeliai „Capri“ bei „Explorer“, o „Fiat“ viltys dėl „Grande Panda“ taip pat nepasiteisino. Tarp nusivylusių yra ir „Opel“ su „Frontera“ bei „SsangYong“ su ekonomišku modeliu „Torres“.
Kada paaiškės nugalėtojas? Rezultatai bus paskelbti vasario pabaigoje, tradicinės Ženevos automobilių parodos metu. Primename, kad komisiją sudaro 59 žurnalistai iš 22 Europos šalių.