Tai kelia nemenką iššūkį automobilių pramonei, tačiau Italijos kompanija „Brembo“ teigia jau turinti sprendimą.
Kodėl jūsų ratlankiai purvini net ir esant geram orui?
Tai – stabdžių dulkių rezultatas. Smulkios dalelės, kurios atsiranda trinantis stabdžių diskams ir trinkelėms.
Iki šiol tokia tarša nebuvo reguliuojama, tačiau „Euro 7“ tai keičia. PM10 klasės dalelių emisijos turės būti ribojamos iki 7 mg/km, o nuo 2035 m. – vos 3 mg/km.
Įdomu tai, kad elektromobiliams taikomi šiek tiek švelnesni reikalavimai, nes tikimasi, kad jie dažniau naudos rekuperacinį stabdymą.
Gamintojams tai sudėtingas uždavinys. Jei vidaus degimo variklių emisijas galima mažinti naudojant katalizatorius ar kietųjų dalelių filtrus, tai stabdžių dulkes reikia mažinti jų susidarymo šaltinyje – o tai jau konstrukcinis iššūkis.
Žalios ir išmanios stabdžių sistemos
„Brembo“ siūlo sprendimą – naujus „Greentell“ stabdžius, kurių pavadinimas yra žodžių „Green“ (žalias) ir „Intelligent“ (išmanus) junginys.
Technologijos pagrindas – LMD (Laser Metal Deposition) metodas, t. y. adityvioji gamyba, kai ant metalo paviršiaus sluoksniuojamas specialus miltelinis metalas, kaitinamas lazeriu.
Naudojant šią technologiją, „Brembo“ padengia stabdžių diskų paviršių dvigubu slaptos sudėties lydinio sluoksniu.
Pasak gamintojo, rezultatai daugiau nei įtikinami: kietųjų dalelių emisija sumažinta iki 90 proc, o gamybos trukmė beveik nesikeičia. Tai svarbu, nes nuo 2027 m. milijonams automobilių reikės tokių stabdžių.
Be to, padengimas mažina disko dėvėjimąsi, tad jo eksploatacijos laikas pailgėja apie 30 proc.
Diskuose įspaustas „Brembo“ užrašas veikia kaip nusidėvėjimo indikatorius – kai užrašas pranyksta, diską reikia keisti.
O kaip dėl stabdymo efektyvumo?
Pasak „Brembo“ stabdžių diskų vystymo vadovo Fabiano Carminati, šios sistemos nesiekia pagerinti maksimalaus stabdymo efektyvumo, o tikslas – užtikrinti pastovų stabdymo našumą įvairiomis sąlygomis: šaltu, šlapiu ar net sūriu oru.
Naujieji stabdžiai pirmiausia bus skirti Europos rinkai, tačiau, „Brembo“ teigimu, gali pasirodyti ir JAV, jei čia būtų priimti panašūs reikalavimai dėl dalelių emisijų.