Pasak Vilniaus savivaldybės, birželį Sostinės savivaldybės „Lietuvos geležinkelių“ (LTG) Grupės ir „Eurocities“ vykusiose kūrybinėse dirbtuvėse architektūros, urbanistikos ir transporto sričių ekspertai iš Nyderlandų, Norvegijos, Prancūzijos, Belgijos, Čekijos ir Vokietijos pateikė galimas teritorijos tarp Naujamiesčio ir Naujininkų vizijas.
Planai atnaujinti maždaug 42 ha teritoriją turėtų tapti projekto „Vilnius Connect“, numatančio stoties rajono konversiją, tąsa.
Idėją pritaikyti tramvajui teritorijoje esančią geležinkelio transporto infrastruktūrą, pasak savivaldybės, pasiūlė Paryžiaus planavimo instituto urbanistai.
„Miesto traukinio – tramvajaus koncepcija padėtų sumažinti automobilių transporto srautus Tūkstantmečio gatvėje, o esamas geležinkelio atšakas rytai-vakarai ir šiaurė-pietūs kryptimis būtų galima išnaudoti tarpmiestinių traukinių stotis Vilniuje pritaikant miesto visuomeninio transporto naudojimui“, – ekspertų išvadas pateikia savivaldybė.
Pasak jos, dirbtuvių dalyvių manymu, tramvajus galėtų tapti alternatyvia susisiekimo priemone Vilniuje, kuriančia vientisą miesto susisiekimo viešuoju transportu grandinę.
Dirbtuvių metu komandos naudojosi bendrovės „Vilniaus planas“ sukurtu simuliaciniu urbanistiniu žaidimu ir dėliojo savo urbanistines programas iš miestui būdingų elementų: kvartalo, viešosios erdvės, gatvės, visuomeninių objektų, t.y. mokyklos, darželio, konferencijų centro.
Dirbtuvėse dalyvavę profesionalai teikė siūlymus, kaip maksimaliai išnaudoti teritorijos infrastruktūrinį potencialą, suformuoti pagrindinių ir vidinių gatvių tinklą, transporto mazgus, nustatyti prioritetines pėsčiųjų ir dviratininkų zonas, organizuoti patogų viešųjų erdvių tinklą. Vizijų šiai zonai ieškota atsižvelgiant į sostinės Bendrąjį planą, gatvių standartą, istorinį paveldą ir žaliąsias ambicijas.
Dirbtuvėse buvo įvertintas ir Vilkpėdės seniūnijos galimas ryšys su geležinkelio stoties bei traukinių remonto depe esančio grįžračio teritorijomis.
Sudėtingiausias klausimas, pasak savivaldybės, specialistams pasirodė jungties tarp Tūkstantmečio gatvės ir Vilkpėdės kvartalo nebuvimas. Pasiūlyta, kad čia esančias geležinkelio linijas ateityje būtų galima rekonstruoti ir pritaikyti trūkstamos jungties sukūrimui.
Architektai tai pat pasiūlė išsaugoti kai kuriuos senuosius pramoninius pastatus, pavyzdžiui, istorinį traukinių remonto depą – čia pasiūlyta galimybė įkurti viešbučius, biurus, gyvenamosios ir komercinės, visuomeninės paskirties pastatus.
Urbanistai siūlė galimybę sukurti žalią jungtį tarp grįžračio teritorijos ir Burbiškių miško, tam numatant naują dviračių ir pėsčiųjų jungtį per bėgius, pritaikant šiuo metu nenaudojamą viaduką virš Tūkstantmečio gatvės. Tuo pačiu aptarta ir gretimų Naujininkų integracija bei „žalio visuomeninių erdvių žiedo“ sukūrimas.
Prieš ketverius metus „Lietuvos geležinkeliai“ su Vilniaus savivaldybe pasirašė ketinimų protokolą, pagal kurį per 5-10 metų planuojama modernizuoti Vilniaus stoties teritoriją: sujungti geležinkelio bei autobusų stotis, perkelti „Lietuvos geležinkelių“ būstinę, taip pat plėtoti komercinius objektus.
„Lietuvos geležinkeliai“ planuoja atnaujinti stoties pastatą ir pastatyti naują statinį virš bėgių – jungtį tarp Naujininkų ir Naujamiesčio su Senamiesčiu.
Prieš metus rengtą tarptautinį architektūrinį projektą naujam geležinkelio stoties kompleksui „Vilnius connect“ laimėjo Didžiosios Britanijos bendrovės „Zaha Hadid Architects“ projektas „Green connect“. Savivaldybė pabrėžia, kad tai – pirminė idėja, kuri gali būti vystoma toliau.