Sparti elektromobilių pažanga ir auganti modelių pasiūla vis labiau atkreipia pirkėjų dėmesį. Kita vertus, svarstydami apie elektromobilio įsigijimą du iš trijų gyventojų teigia, kad juos stabdo per didelė tokios transporto priemonės kaina, rodo tyrimas. Tačiau galbūt važinėjant elektromobiliu įmanoma sutaupyti daugiau negu vairuojant įprastais degalais varomą modelį?
„Automobilį įsigyti nusprendę klientai žino: kainuoja ne tik pats pirkinys, bet ir tolesnis transporto priemonės išlaikymas, priežiūra. Todėl įsigyjant automobilį labai svarbu įvertinti savo mobilumo poreikius ir numatyti būsimas, tarkim, penkerių metų išlaidas“, – komentuoja tyrimą užsakiusio SEB banko Lizingo departamento direktorius Saulius Mickus.
Palygino tris to paties modelio variantus
Kad atskleistų elektromobilio, hibridinio ir benzinu varomo automobilio kainų ir sąnaudų skirtumus, banko analitikai pasirinko gamintoją, siūlantį visus tris to paties modelio („Hyundai Kona“), kuriais prekiaujama ir Lietuvoje, variantus ir palygino, kokiu automobiliu labiausiai apsimokės važinėti penkerius metus.
Taip pat apskaičiuota likutinė kiekvieno automobilio vertė – tai leidžia numatyti, kiek pinigų gali tikėtis atgauti žmogus, nusprendęs parduoti transporto priemonę po penkerių metų.
Naujo benzinu varomo modelio kaina siekia 22 385 eurus, hibrido – 25 385 eurus, elektromobilio – 36 385 eurus. Įsigijimo kainų skirtumai akivaizdūs. Banko analitikai apskaičiavo, kaip šie skirtumai galėtų pasikeisti, jeigu būtų atsižvelgta į būsimas visų trijų variantų sąnaudas ir išlaidas per penkerius metus.
Analizė buvo atlikta taikant tokias prielaidas: – lyginami baziniai variantai – automobiliai yra draudžiami kasko draudimu – skaičiuojami taršos, registracijos, techninės apžiūros mokesčiai – 60 mėnesių techninės priežiūros sąnaudos apskaičiuojamos pagal atstovų pateiktus duomenis – elektromobiliui nereikia namų įkrovimo stotelės – naudojamasi viešąja infrastruktūra, vienos kilovatvalandės kaina yra 0,3 euro, vieno litro benzino kaina – 1,05 euro – automobiliu bus naudojamasi penkerius metus – nuvažiuotas atstumas sieks 100 tūkst. kilometrų – rinkos vertė po penkerių metų bus 30 proc. naujo automobilio kainos.
Taikant minėtas prielaidas, apskaičiuota, kad iš viso per penkerius metus benzinu varomas modelis savininkui atsieis 34,7 tūkst. eurų, hibridas – 34,9 tūkst. eurų, o elektromobilis – apie 43,5 tūkst. eurų. Taigi iš pirminės analizės atrodytų, kad labiausiai apsimoka įsigyti ir naudotis automobiliu su įprastu vidaus degimo varikliu. Tačiau skaičiavimai kiek pasikeičia, jei atsižvelgtume į finansinę paskatą ir elektromobilių vairuotojams taikomas nuolaidas.
Elektromobilio kainą galima sumažinti
S. Mickus atkreipia dėmesį į kelis aspektus, kurie elektromobilių savininkams galėtų padėti sutaupyti tiek, kad jų ekologiškas pasirinkimas apsimokėtų labiau.
Apčiuopiamą galimybę sutaupyti elektromobilių savininkams suteikia nemokamas transporto priemonės įkrovimas, o įkrovimo stotelių tinklas Lietuvoje per penkerius metus turėtų dar labiau pagausėti. Savo ruožtu dėl to gali sutaupyti ir hibridų vairuotojai.
Vis dėlto ne kiekvienoje stotelėje bateriją galima įkrauti nemokamai, todėl skaičiuojant penkerių metų išlaidas energijai, taikyta prielaida, kad naudojant nemokamą elektrą bus nuvažiuojama pusė atstumo, o už kitą pusę teks mokėti po 0,3 euro už kiekvieną sunaudotą kilovatvalandę.
Jeigu automobilis, varomas vidaus degimo varikliu, per penkerius metus sudegins degalų už 8 tūkst. eurų, tai hibridas – už 5 250 eurų. Taikant pirmiau minėtą prielaidą elektromobilio energijai per šį laikotarpį teks išleisti maždaug 2 150 eurų. Taigi, vertinant išlaidas degalams ir energijai, kelionės elektromobiliu kainuoja pigiausiai.
Naujo elektromobilio pirkėjas gali nurėžti pirkinio kainą 4 tūkst. eurų, jeigu iš Aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūros gaus išmoką, numatytą įgyvendinant Klimato kaitos programą. Pasinaudojus galimybe, elektromobilio kaina dar labiau priartėja prie kitų variantų kainų – bendros išlaidos sumažėja iki 39,5 tūkst. eurų.
Banko analitikai atkreipia dėmesį, kad praėjus penkeriems metams smarkiai skirsis likutinė transporto priemonių vertė. Benzinu varomas automobilis kainuos 6,7 tūkst. eurų, hibridinis variantas – 7,6 tūkst. eurų, o elektromobilis – beveik 11 tūkst. eurų. Tad po penkerių metų nusprendęs parduoti savo transporto priemonę didžiausios grąžos galės tikėtis elektromobilio savininkas.
Būtent likutinė vertė padeda pabaigti skaičiavimus ir išsiaiškinti galutinį atsakymą. Jeigu likutinė vertė atimama iš automobilio kainos ir penkerių metų išlaidų sumos, gaunama, kad benzinu varomas automobilis atsieina 28 tūkst. eurų, hibridinis variantas – 27,2 tūkst. eurų, o elektromobilis – 28,7 tūkst. eurų.
Beje, svarstyklės pastebimai pakryptų elektromobilio naudai, jeigu kiekvieno varianto savininkas apskaičiuotų, kiek per penkerius metus tektų sumokėti už automobilio stovėjimą miesto centre. Suma dabartinėmis kainomis gali siekti net 6 tūkst. eurų, jeigu kiekvieną darbo dieną automobilį bent dviem valandoms tektų palikti Vilniaus centre, kur valanda stovėjimo kainuoja 2,5 euro. Šios išlaidos pagal dabartinę tvarką elektromobilių vairuotojams negrėstų.
Taip pat verta prisiminti, kad elektromobiliams leidžiama važiuoti A juostomis – jie gali greičiau pasiekti savo kelionės tikslą, išvengti spūsčių.
Akivaizdus elektromobilio privalumas – CO2 emisija
Lygindami tris skirtingus to paties automobilio modelio variantus, SEB banko analitikai atkreipė dėmesį ir į jų CO2 emisijas.
Remiantis skirtingais šaltiniais, nustatyta, kad vidutiniškai vienas litras benzino degdamas išskiria 2 392 gramus CO2.
Apskaičiuota, kad per penkerius metus 100 tūkst. kilometrų nuriedėjęs benzinu varomas automobilis į aplinką paskleidžia 18,4 tonos CO2, hibridinis automobilis – beveik 12 tonų CO2.
Jeigu taikoma prielaida, kad elektromobiliui įkrauti naudojama tik elektra iš atsinaujinančių energijos šaltinių, elektromobilio savininkai gali džiaugtis nuline CO2 emisija ir savo indėliu į švaresnę aplinką.
„Šiandien klientai dažniau negu anksčiau atkreipia dėmesį į automobilio ekologiškumą. Šis ypatumas tampa toks pat svarbus kaip ir ekonomiškumas (degalų sąnaudos, kitos eksploatacijos išlaidos). Prognozuojame, kad 2021 metais banko klientai lizingu įsigis per 100 elektromobilių – kone du kartus daugiau negu šiemet. Tai rodo sparčiai augantį visuomenės sąmoningumą“, – teigia S. Mickus.
Jo atstovaujamas bankas teigia jau beveik dešimtmetį nuosekliai skatinantis aplinkai mažiau taršių automobilių įsigijimą, taikydamas mažesnes palūkanas klientams, kurie lizingu įsigyja būtent tokias transporto priemones. Elektromobilius planuojantys įsigyti klientai šiuo metu gali tikėtis geriausių (1,85 proc. palūkanų) sutarties sąlygų.