„Swedbank“ bankas informuoja, kad nuo nuo pandemijos pradžios jau patvirtintino apie 1900 sprendimų dėl paskolų ar lizingo įmokų atidėjimo verslo įmonėms ir gyventojams.
Ir verslo įmonėms, ir gyventojams bankas gali pritaikyti paskolų įmokų atidėjimą iki 6 mėnesių trukmės laikotarpiui, o būsto paskolas turintiems klientams paskolos įmokas galima atidėti iki 12 mėnesių.
„Šis paskolos įmokų atidėjimas gali būti taikomas toms įmonėms ir gyventojams, kuriems iškilo laikinų finansinių sunkumų dėl netikėto pandemijos poveikio, pavyzdžiui, prarasta darbo vieta ar laikinai sutrikęs pajamų srautas versle. Labai svarbu, kad klientai dėl tokios galimybės kreiptųsi kol dar nėra susikaupus vėluojančių mokėjimų“, − sako banko Lietuvoje vadovė Dovilė Grigienė.
Pasak jos, svarbu atkreipti dėmesį, kad mokėjimų atidėjimas nevykdomas automatiškai. Norėdami pasinaudoti paskolos mokėjimo atidėjimu, klientai turi įvertinti savo situaciją ir atsiųsti prašymą interneto banko žinute arba bei sulaukti banko sprendimo.
„Atidėjimo laikotarpis bus taikomas paskolos įmokoms, tuo metu paliekant įsipareigojimą mokėti paskolos palūkanas. Per šį laiką susikaupsianti įsipareigojimų dalis vėliau bus išskaidyta likusiam paskolos laikotarpiui.
Klientas bet kuriuo metu galės atšaukti paskolos įmokų atidėjimą ir grįžti prie įprasto paskolos mokėjimo grafiko. Be to, bankas netaikys jokių papildomų sąlygų sutartims ir neskaičiuos papildomų mokesčių nei pradėjus, nei nutraukus paskolos įmokų atidėjimo procesą“, − komentuoja D. Grigienė.
Privačių klientų prašymai patvirtinti beveik visi
Kitas „Luminor“ bankas teigia, kad šiuo metu turi apie 1000 privačių klientų prašymų taikyti paskolų mokėjimo atidėjimą, ir iki 200 verslo prašymų restruktūrizuoti paskolą.
Privačių klientų prašymai yra patvirtinami beveik visi, o verslo paskolų restruktūrizavimas yra sudėtingesnis procesas – šiuo metu patvirtinta apie 50 prašymų.
Lietuvos skyriaus vadovas Andrius Načajus teigia, kad būsto paskolų mokėjimai gali būti atidedami 6 mėnesiams, jeigu klientas iki šiol nebuvo pradelsęs paskolos mokėjimų.
„Pakeitimus atliekame tiesiog gavę kliento prašymą, apskritai į kiekvieną atvejį žiūrime individualiai. Jeigu kliento pajamos sumažėjo, gali sumažėti ar gali atsirasti kitų trukdžių grąžinant paskolą, rekomenduojame kuo greičiau susisiekti su banku. Kuo anksčiau klientas pasitars su banku, tuo daugiau galimybių surasti abiem pusėms priimtiną sprendimą. Kreiptis į banką rekomenduojame tik nuotoliniu būdu – telefonu, interneto banke ar elektroniniu paštu.
Privatūs lizingo klientai turi galimybę atidėti savo lizingo įmokas už automobilį 3 mėnesių laikotarpiui“, − tvirtina banko atstovas.
Pasak jo, kai su likvidumo problemomis susiduria verslo klientai, paskolos mokėjimo atidėjimas yra standartinis sprendimas.
„Jeigu klientas neužvilkina problemos sprendimo ir problemas aptariame kartu dar ankstyvojoje jų stadijoje, galime rasti bendrai priimtinus sprendimus. Priklausomai nuo kliento situacijos, galime taikyti keletą scenarijų paskolai restruktūrizuoti su 3–6 mėnesių paskolos grąžinimo atidėjimo laikotarpiu, jeigu klientas atitinka nustatytus rizikos kriterijus“, − aiškina A. Načajus.
Daugiausia atidedama būsto paskolų
SEB bankas bendradarbiaudamas su paskolų gavėjais nuo karantino pradžios (kovo 16 d.) jau priėmė sprendimus dėl beveik 800 klientų paskolų restruktūrizavimo – daugiau kaip pusę šio skaičiaus sudaro būsto paskolos privatiems klientams.
„Bankas atlieka svarbų vaidmenį ir ekonomikos augimo, ir neapibrėžtumo ar recesijos laikais. Stebime savo klientus ir reaguojame į jų užklausas, norėdami jiems padėti, kai jų finansinė padėtis pablogėja. Esant dabartinei neapibrėžtai situacijai dėl viruso COVID-19 plitimo, atvejai, kai mūsų klientams reikalinga banko pagalba, yra skirtingi, todėl kiekvieną atvejį nagrinėjame individualiai, ieškodami tinkamiausių sprendimų“, – sako banko atstovė Sonata Gutauskaitė Bubnelienė.
Ji ragina klientus su banku aptarti finansinių įsipareigojimų vykdymą kuo greičiau, nelaukiant, kol finansinė kliento padėtis taps sudėtinga ar ims kauptis skolos.
Anot S. Gutauskaitės-Bubnelienės, šiuo metu bankas jau yra priėmęs sprendimus dėl daugiau kaip 430 būsto paskolų restruktūrizavimo ir daugiau kaip 170 vartojimo kreditų ar lizingo pertvarkymo privatiems klientams Taip pat – daugiau kaip 170 verslo klientų paskolų restruktūrizavimo, kur daugiausia, apie 60 procentų atvejų, sudaro kreditai mažoms įmonėms.
Bankas suteikia gyventojams galimybę nemokamai, netaikydamas sutarties pakeitimo mokesčio, peržiūrėti savo būsto, vartojimo kredito ar lizingo sutartį. Atidėti paskolos grąžinimą galima iki trijų–šešių mėnesių ar individualiais atvejais, atsižvelgiant į susidariusią situaciją, net ir dar ilgiau, pavyzdžiui, iki dvylikos mėnesių.
Taip pat bankas karantino metu papildomai palengvino ir paskolų keitimo procedūras, kad būtina pagalba klientai galėtų pasinaudoti greitai ir paprastai, niekur neidami iš namų.
Atidėjus kredito įmokų mokėjimą privatūs klientai turi toliau mokėti tik palūkanas. Bankas neperžiūri būsto kredito ar lizingo sutartyje nustatytos maržos ir vartojimo kredito palūkanų normos, jei atidedamas kredito įmokų mokėjimas ir nekeičiamos kitos sąlygos.
„Įmonės taip pat gali peržiūrėti sudarytą kredito sutartį su banku ir pakeisti kredito grąžinimo grafiką arba atidėti kredito įmokos mokėjimą, mokėti tik palūkanas ir taip restruktūrizuoti paskolą.
Įmonės gali atidėti kredito įmokos mokėjimą nuo trijų iki šešių mėnesių. Dažniausiai paskolos mokėjimo grafikas peržiūrimas įmonei susidūrus su piniginių srautų sutrikimais. Taip pat, atsižvelgiant į situaciją, bankas suteikia paskolas verslo likvidumui užtikrinti“, – aiškina S. Gutauskaitė Bubnelienė.