Keliuose kasmet žūsta šimtai žmonių, o neretai prie šių tragedijų prisideda nuo alkoholio apsvaigę vairuotojai. Yra žinoma įvairių prevencinių priemonių, pavyzdžiui, antialkoholinis variklio užraktas, tačiau Lietuvoje jie nėra privalomi visiems. Ne paslaptis ir tai, kad dabartinės alkoblokų sistemos yra nesunkiai apgaunamos.
Kaip šiuo metu vyksta tokie vairuotojų, kuriems privaloma turėti įrengtą alkobloką, patikrinimai naujienų portalui tv3.lt papasakojo Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus vyriausioji specialistė Daiva Žilinskė:
„Pareigūnai, sustabdę transporto priemones, patikrina, ar transporto priemonėje įrengtas antialkoholinis variklio užraktas, ar asmuo, kuriam paskirta administracinio poveikio priemonė, turi antialkoholinio variklio užrakto ir šio prietaiso prijungimo prie transporto priemonės variklio užvedimo sistemos sertifikatus.
Be to, pareigūno reikalavimu asmuo, kuriam paskirta atitinkama administracinio poveikio priemonė, privalo pamėginti užvesti transporto priemonės variklį nenaudodamas antialkoholinio variklio užrakto ir užvesti transporto priemonės variklį davęs ėminį.“
Šiuo metu Lietuvoje vairuotojams yra leistina 0,4 promilių riba. 0 promilių taisyklė galioja tik autobusų, taksi ir mažesnį, nei 2 metų vairavimo stažą turintiems vairuotojams. Taip pat motociklų, mopedų, triračių, lengvųjų ir galingųjų keturračių, krovininių automobilių vairuotojams.
Sukūrė sistemą, kurios apgauti nepavyks
Į neblaivių vairuotojų kelyje problemą pažvelgę lietuviai ėmėsi veiksmų. Jau sukurtas išmanusis alkotesteris, kurio apgauti nepavyks. Kaip anksčiau pranešė prietaisą sukūręs „Serfy“ startuolis, ši sistema geba atpažinti ir veidą, ir naudojamą prietaisą, todėl tikimybė sukčiauti – itin menka, o tuo galėtų pasinaudoti logistikos įmonės.
„Veiklos pradžioje sukūrėme ir pristatėme užduočių valdymo sistemą mobilioms darbo vietoms, kurią galima pritaikyti pačioms įvairiausioms funkcijoms. Dirbdami su skirtingų sektorių įmonėmis identifikavome blaivumo tikrinimo poreikį tiems darbuotojams, kurių darbo vieta nuolat kinta, pavyzdžiui, vilkikų, viešojo transporto vairuotojams, kurjeriams, statybininkams.
Sprendimą kūrėme, testavome ir tobulinome trejus metus, šiuo metu jis visiškai paruoštas naudojimui – numatome galimybę įsigyti jį neribotam laikui arba nuomotis mokant mėnesinį mokestį“, – sako „Serfy“ vadovas Povilas Vytautas Dudonis.
Anot jo, naujasis alkotesteris turi veido atpažinimo algoritmą, ekrane fiksuojama visa burnos zona, taip pat alkotesteris kiekvieną kartą generuoja unikalią šviesos impulsų seką – ją atpažįsta išmaniajame telefone įdiegta mobilioji programėlė, kad tyrimui nebūtų pasitelkiami kiti įrenginiai.
Naujasis alkotesterio sprendimas prisidės užtikrinant įmonių nulinės tolerancijos principų laikymąsi. Numatytos kelios sistemos konfigūracijos – pirmiausia ji gali veikti kaip virtualus alkoblokas – užklausos pūsti sukuriamos administratorių, taip pat pagal iš anksto suplanuotą grafiką, o apie aptiktą net menkiausią alkoholio kiekį išpučiamame ore sistema nedelsdama informuoja atsakingus asmenis.
Sprendimas gali būti naudojamas ir kaip alkoblokas, kai užvesti transporto priemonę galima tik atlikus testą. Alkoblokas gali būti integruotas į logistikos įmonės telemetrijos sistemą – testavimai atliekami atsitiktine tvarka, o aptikus alkoholio blokuojamas transporto priemonės variklis, informuojami administracijos darbuotojai.
Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Vytautas Grašys anksčiau Žinių radijo laidoje pasakojo, kad žino apie šią naujovę ir tai – geras prietaisas. Jis taip pat atskleidė, kad vairuotojai dabartinius alkoblokus apgauna ne pūsdami, o traukdami orą.
„Įrenginys – efektyvi priemonė, kad keliuose atsirastų daugiau blaivių vairuotojų. Viskas priklauso nuo to, kaip šis įrenginys bus pristatytas bei kaip juo pasirūpins atsakingos transporto priemonių įmonės“, – aiškino V. Grašys.