Portalo tv3.lt skaitytoja Gabija pasakojo, kad dažnai perka internetinėse parduotuvėse, o prekių pristatymą renkasi į paštomatus.
„Taip patogiau ir paprasčiau, galiu bet kada pasiimti siuntą. Tačiau netikėtai gavau žinutę iš „Omnivos“, kad paštomatas prie mano namų pilnas. Tad turiu tam tikrą valandą ateiti pasiimti siuntos tiesiai iš kurjerių autobusiuko arba ją man pristatys kitą savaitę, kai paštomate atsiras laisvų vietų.
Negalėjau nurodytą valandą nueiti prie paštomato, tad nusprendžiau siuntą atsiimti kitą savaitę. Tai nebuvo skubi siunta, galėjau ir palaukti. Tik labai keista, kad jau į paštomatus nebetelpa siuntos. Negi jau prasidėjo kalėdinių dovanų pirkimo metas?“ – stebėjosi moteris.
Prie užimtų paštomatų visą laiką budi kurjeriai
Paštomatų tinklą Lietuvoje valdančios siuntų bendrovės „Omniva LT“ vadovas Simonas Bielskis sakė, kad kurjerių budėjimai prie pačių populiariausių ir kartu labiausiai užimtų paštomatų, prireikus, rengiami visus metus.
„Taip, esant net ir labai dideliam užimtumui, sudarome galimybes klientams greičiau gauti siuntas.
Tiesa, siuntų skaičius šiuo metu taip pat yra išaugęs. Palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai, šiemet jų srautas yra 50 proc. didesnis. Ar tai anksčiau prasidėjęs kalėdinis laikotarpis? Tikriausiai, ne. Tam tikruose paštomatuose siuntų srautas yra didesnis, dėl to jie ir būna perpildyti. Tačiau kol kas negalime teigti, kad jau prasidėjo Kalėdų karštinė“, – komentavo S. Bielskis.
Anot jo, siuntų kiekis auga, nes žmonės atranda apsipirkimo internetu pranašumus ir vis dažniau įprastą apsipirkimą keičia nuotoliniu.
„Žinoma, elektroninės prekybos mastą didina ir prasta epidemiologinė situacija, įtakos gali turėti ir reikalavimas parodyti galimybių pasą prekybos vietose.
Taip pat ir raginimai pasirūpinti dovanomis iš anksto galėjo prisidėti prie ankstyvesnių ir gausesnių elektroninių apsipirkimų. Žinios apie tiekimo grandinių sutrikimus pasiekia iš viso pasaulio, o būtent dėl jų gali vėluoti prekių iš užsienio pristatymas. Taigi ankstyvas apsipirkimas galėjo prasidėti ir nuogąstaujant, kad artėjant šventėms prekyvietėse gali sumažėti trokštamų prekių pasiūla“, – sakė siuntų įmonės vadovas.
Anot jo, siekiant užtikrinti sklandų siuntų pristatymą, bus didinamas paštomatų skaičius.
„Iki metų pabaigos paštomatų tinklą išplėsime 51 paštomatu. Taip pat investuojame į naują transportą – Lietuvą jau pasiekė 95 iš 135 naujai įsigytų automobilių.
Šiais metais suaktyvinome darbuotojų paiešką ir supaprastinome kandidatavimo procesą – užpildyti kandidato anketą nuo šiol galima vos keliais mygtukų paspaudimais. Iki kalėdinio laikotarpio planuojame įmonės komandą papildyti daugiau nei šimtu darbuotojų“, – vardijo S. Bielskis.
Kalėdinės dovanas prašo išsiųsti prieš mėnesį
Pasak Lietuvos pašto, artėjant šventiniam laikotarpiui gyventojai siuntomis turėtų pasirūpinti iš anksto. Nors šiuo metu tiek skirstymo procesas, tiek pristatymo terminai yra įprasti, tačiau artėjant šventiniam laikotarpiui jie ilgės.
„Siunčiant Lietuvoje, rekomenduojame išsiųsti ne vėliau nei likus dviem savaitėms iki švenčių, vėliausiai gruodžio 10–12 d. Siunčiant į užsienį labai svarbu atsižvelgti į tai, kad dėl pandemijos, logistikos grandinė vis dar yra sutrikusi, skrydžių yra mažiau, todėl ir siuntos keliauja ilgiau – jau dabar fiksuojami ilgesni pristatymo terminai į JAV, Kanadą, Australiją, Naująją Zelandiją, Jungtinę Karalystę. Norint, kad į užsienį keliaujanti siunta gavėją pasiektų iki švenčių, rekomenduojame ją išsiųsti likus mėnesiui iki švenčių, iki gruodžio 1 d.
Svarbu nepamiršti, kad pasikeitusi siuntų iš trečiųjų šalių siuntimo tvarka. Ypač atkreipiame dėmesį į dovanas – tai bus pirmos Kalėdos, kai nebeliks dovanų – staigmenų. Laukiantiems ar planuojantiems siuntinius iš trečiųjų šalių reikėtų įsidėmėti, kad nuo liepos mėn. visos šios siuntos privalo būti deklaruotos ir apmokestintos.
Siuntai atvykus į Lietuvą, gavėjas informuojamas ir kviečiamas atlikti reikiamus veiksmus – pasirinkti norimą deklaravimo būdą, pateikti informaciją apie siuntą, apmokėti PVM ir kitus su deklaravimu susijusius mokesčius. Jeigu siunta – prekė atvyksta su apmokėtu PVM, gavėjui nieko papildomai daryti nereikia – viskuo pasirūpina Lietuvos paštas, gavėjui siunta pristatoma įprasta tvarka“, – komentavo Lietuvos pašto atstovai.
Anot jų, nors šiuo metu gavėjams klausimų dėl naujosios tvarkos kyla vis mažiau, tikėtina, kad artėjant šventėms dalis gavėjų susidurs su nauja tvarka, kils klausimų, sunkumų deklaruojant siuntas.
„Tai atitinkamai lems ir tokių siuntų pristatymo terminus – gavėjui neatlikus reikiamų veiksmų, skirstymo procesas sustos.
Primename dovanų deklaravimo tvarką: jos apmokestinamos, jeigu daikto vertė viršija 45 eurus, jeigu dovanos vertė nuo 45 iki 150 eurų, taikomas tik importo PVM, jeigu vertė didesnė – ir muito mokestis. Net jeigu dovana nėra apmokestinama, ją vis tiek reikia deklaruoti muitinėje. Dėl šios priežasties siuntos – dovanos vertę nurodyti yra būtina, nulinės vertės nėra galimos.
Jeigu dovanos vertė nėra žinoma, reikėtų įvertinti, kiek toks daiktas galėtų kainuoti. Pateikiant informaciją deklaravimui, rekomenduojama pastabų laukelyje palikti pastebėjimą, kad tai yra dovana. Jeigu dovaną norima deklaruoti per Lietuvos paštą, net kai ji nėra apmokestinama, už šią paslaugą taikomas 3 eurų tarpininkavimo mokestis“, – aiškino Lietuvos pašto atstovai.
Kol kas siuntas pristatyti spėja
Siuntų tarnybos „DPD Lietuva“ komunikacijos vadovas Tomas Vaišvila pastebėjo, kad šiemet siuntų kiekiai ėmė augti anksčiau.
„Anksčiau kalėdiniu laikotarpiu turėjome tiek siuntų, kiek dabar – lapkričio pradžioje. Kiekvienais metais pasiruošimas Kalėdoms ankstėja. O tai dar labiau paskatino pandemija. Dabar tai skatina ir galimybių paso ribojimas. Gyventojai be galimybių pasų perka elektroninėse parduotuvėse. Taip pat žmonės ruošiasi iš anksto, nes baiminasi, kad bet kurią dieną gali prasidėti karantinas.
Tačiau su perpildytų paštomatų problema nesusiduriame, nes neturime kiniškų prekių srauto. Pas mus situacija normali, nors siuntų kiekis ir didelis. Tačiau nereikia siųsti kurjerių prie paštomatų ir ten dalinti siuntų. Pernai to irgi neprireikė su pora išimčių visoje Lietuvoje“, – komentavo T. Vaišvila.
Anot jo, siuntų srautų augimą bus galima stebėti jau lapkričio 26 d. per Juodojo penktadienio išpardavimus.
„Tai bus rimtas išbandymas artėjant Kalėdoms. Žiūrėsime ir spręsime, kaip keisti ar tobulinti siuntų pristatymą šiuo laikotarpiu. Tačiau šiemet kalėdinis laikotarpis bus dėkingas, nes turėsime daugiau darbo dienų. Kūčių diena penktadienis, tai šią dieną dar vežiosime siuntas.
Taip pat viskas priklauso ne tik nuo kurjerių, bet ir elektroninių parduotuvių darbo organizavimo. Logistika turi sklandžiai dirbti tiek pas pardavėjus, tiek pas siuntų vežėjus“, – tikino įmonės atstovas.
Ant jo, siuntų tarnyba kai kurias pamokas jau išmoko pernai kalėdiniu laikotarpiu.
„Kai kuriuos dalykus jau esame padarę. Išplėtėme logistikos padalinius visoje Lietuvoje, turime 10 tūkst. kvadratinių metrų ploto siuntų saugojimui. Taip pat pasileisime naujus automatizuotus konvejerius rūšiuoti siuntoms.
Žinome, įdarbinsime ir daugiau kurjerių. Dabar turime apie 700 kurjerių. Gali būti, kad metų pabaigoje jų bus jau tūkstantis. Išplėtėme ir paštomatų kiekį visoje Lietuvoje“, – komentavo T. Vaišvila.
Anot jo, didžiausias iššūkis laukia ieškant darbuotojų, nes šiuo metu darbo rinkoje sudėtinga situacija.
Jau perka kalėdinius papuošimus, dovanas
Prekybos centro internete „Pigu.lt“ rinkodaros vadovas Ernestas Kačerauskas sakė, kad šiemet kalėdinė prekyba prasidėjo anksčiau.
„Tai lėmė keletas veiksnių veiksnių, tarp kurių – ir apskritai augantis elektroninės prekybos populiarumas. Vis gausesnis būrys pirkėjų įsitikina, kad pirkti internetu ne tik paprasta, saugu, o asortimentas – milžiniškas, bet ir taupomas laikas.
Išankstinės prekybos aktyvumą lėmė ir vis garsesnės kalbos apie prekių judėjimo sunkumus pasaulyje, įvairių komponentų trūkumą. Žmonės skuba užsitikrinti, kad pageidaujamų prekių-dovanų sulauktų laiku – tai aktualu tiek elektroninėms, tiek ir fizinėms parduotuvėms“, – pastebėjo internetinės parduotuvės rinkodaros vadovas.
Vis tik, anot jo, šiemet, kaip ir kasmet, dalis žmonių atidės pirkinius iki paskutinės minutės ir lauks kalėdinio apsipirkimo piko.
„Nenuvilsime ir jų. Nors prekės tikrai vėluoja, tačiau jomis pasirūpinome iš anksto ir esame tam pasiruošę.
Bene populiariausia „Pigu.lt“ prekybos centro internete kategorija, kurioje šiemet matome ypač didelį augimą – kalėdiniai papuošimai. Panašu, kad žmonės jau pasiilgo puošti savo namus Kalėdoms. Dėl gana šilto ir saulėto spalio fiksavome išaugusią paklausą dviračiams, paspirtukams – laisvalaikio prekėms lauke“, – vardijo E. Kačerauskas.
Pasak jo, daugiau nei trečdalį visų įsigytų prekių klientai renkasi atsiimti parduotuvėse, toliau pagal populiarumą rikiuojasi atsiėmimas paštomatų tinkluose ir pristatymas į namus.