Lietuvoje bene didžiausią maisto produktų pristatymo į namus rinkos dalį užima „Maxima“ parduotuvių asortimentą tiekianti „Barbora“ ir su prekybos tinklu „Iki“ bendradarbiaujanti „Last Mile“.
„Sodros“ duomenimis, „Barbora“ turi 835 darbuotojus. Jų atlyginimų vidurkis yra 1245 eurai per mėnesį neatskaičius mokesčių arba maždaug 811 eurų į rankas.
Tuo metu „Last Mile“ prekė ženklą valdanti bendrovė „Greituolis“ turi tik 10 etatinių darbuotojų. Jų vidutinis atlyginimas – 2144 eurų ant popieriaus arba maždaug 1323 eurai į rankas.
Tačiau darbo skelbimuose kurjeriams ši bendrovė siūlo 6–12 euro valandinį atlyginimą neatskaičius mokesčių. Jeigu tai būtų darbas pagal darbo sutartį, dirbant 8 val. per dieną ir 21 darbo dieną per mėnesį, išeitų 1008–2016 eurų ant popieriaus arba 676–1250 eurų į rankas. Tačiau kadangi „Last Mile“ kurjeriai dirba savarankiškai, jų mokėtini mokesčiai ir uždarbis į rankas, kaip ir socialinės garantijos, gali skirtis nuo tų, kurie dirba pagal darbo sutartį.
„Last Mile“ direktorius Tadas Norušaitis užsiminė, kad pandemijos laikotarpiu išpopuliarėjęs įprotis apsipirkti internetu išlieka. Jo manymu, tai yra paslauga, kuria ir toliau aktyviai naudosis pirkėjai.
„Barbora“ komunikacijos vadovė Jurgita Gižaitė-Tulabienė patvirtino, kad pandemijos laikotarpiu augant elektroninio apsipirkimo mastams, jie išaugo ir maisto produktų pristatymo sferoje. Šiuo metu yra ieškoma įdarbinti apie 200 darbuotojų didžiuosiuose Lietuvos miestuose.
Prekių atsiėmimo būdų – ne vienas
„Last Mile“ vykdo paslaugas Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose ir Panevėžyje. Įmonė siūlo pristatyti atrinktus produktus į namus arba juos atsiimti parduotuvėje. Bendrovė neskelbia tikslios prekių pristatymo kainos, tačiau nurodo, kad pristatymo į namus kaina dažniausiai yra fiksuota, tačiau gali kisti priklausomai nuo kliento gyvenamosios vietos.
„Jei žmogus gyvena kiek tolėliau, pavyzdžiui, užmiestyje ar priemiestyje, tai ir kaina būna aukštesnė. Pagal laiką mes kainų neskirstome, ta pati kaina išlieka užsakant bet kada – per valandą, tris ar planuotu laiku“, – pasakojo T. Norušaitis.
Kurjeriais gali dirbti asmenys nuo 18 metų, o prekių surinkėjais – nuo 20. T. Norušaitis paaiškino, kad toks reikalavimas yra todėl, kad pirkėjas gali užsisakyti alkoholio.
„Kurjerių ir surinkėjų minimalus amžius skiriasi, nes klientas gali užsakyti alkoholinių gėrimų ir žmogus, neturintis dvidešimties metų, negali parduotuvėje jų įsigyti. Pristatyti surinktas prekes gali ir aštuoniolikos sulaukęs, automobilį vairuojantis žmogus“, – pasakojo T. Norušaitis.
„Last Mile“ transporto priemonių nuomos paslaugų nesuteikia, kurjeriais gali dirbti tik nuosavas transporto priemones turintys gyventojai. Jų neturintys yra kviečiami dirbti prekių surinkėjais.
Prekių pristatymo tarnyba „Barbora“ siūlo keturis pristatymo būdus – į namus, automobilį, pirkinių stotelę arba „Barbora“ Express atsiėmimo vietas. Pristatymas į namus yra siūlomas Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje, atsiėmimo stotelės yra įrengtos 36 miestuose.
„Pagrindinės Barbora būstinės yra išsidėsčiusios didžiuosiuose Lietuvos miestuose, siūlome pristatymo į automobilį paslaugą Drive-in, o per pirmąjį karantiną pavasarį atidarėme prekių atsiėmimo vietas mažesniuose miestuose ir miesteliuose. Ten klientai užsakę prekes internetu gali atvykti į atsiėmimo vietą ir jas atsiimti. Ši paslauga pandemijos laikotarpiu dėl savo saugumo klientams buvo patraukli, nereikėjo kontaktuoti su daug asmenų“, – aiškino J. Gižaitė-Tulabienė.
„Barbora“ pristatymui į namus taiko minimalaus 19,99 euro dydžio pirkinių krepšelio reikalavimą, tačiau pristatymo mokesčio buvo atsisakyta. J. Gižaitė-Tulabienė teigė, kad būtent jis atbaidydavo nemažai potencialių klientų.
„Priimant prekes Drive-in stotelėje, užsakymo dydžio ribojimo nėra, klientas net ir važiuodamas po darbo gali užsisakyti vieną prekę, kad ir vieną obuolį. Atvykus į jam patogią stotelę, užsakymas bus pristatytas į jo automobilį“, – alternatyvų būdą pristatė komunikacijos vadovė.
Barbora turi savo transporto parką didžiuosiuose Lietuvos miestuose. Automobiliuose yra įrengta speciali šaldymo įranga, kad produktai atkeliautų švieži ir geros kokybės.
„Automobiliai yra specialūs, juose įrengta šaldymo įranga, kad klientai, užsisakę šaldytus produktus, juos tokius ir gautų. Pandemijos laikotarpiu įsigijome visus įmanomus tokio tipo automobilius, nes jų nėra daug. Kurjeriai šiais pritaikytais automobiliais ir pristato prekes klientams“, – pasakojo J. Gižaitė-Tulabienė.
Įmonės ieško motyvuotų darbuotojų
„Last Mile“ netaiko minimalaus darbo valandų skaičiaus, darbuotojai gali dirbti tiek, kiek nori. Užsirezervavus garantines pamainas, įmonė įsipareigoja kompensuoti sumažėjus užsakymų skaičiui.
„Garantinės pajamos yra tam tikra suma, kurią kurjeris, prisijungęs dirbti į mūsų platformą, gali uždirbti pritrūkus užsakymų. Tai yra tarsi įsipareigojimas. Mes turime pakankamai užsakymų ir mokame už atliktą užduotį, bet tai yra skatinamoji priemonė išimčių atveju“, – pasakojo T. Norušaitis.
„Barbora“ atsisakė įprasto bandomuoju laikotarpiu taikomo mažesnio atlyginimo, naujokai gauna tokį patį bazinį atlyginimą kaip ir senbuviai. Taip pat yra siūloma papildomų priedų.
„Šiuo metu norinčius darbuotojus nemokamai skiepijame nuo gripo, siūlomi nemokami pietūs bei nuolaidos partnerių parduotuvėse. Tikimės, kad darbo vieta bus patraukli ir dirbantiems, ir susidomėjusiems“, – pristatė J. Gižaitė-Tulabienė.
T. Norušaičio teigimu, svarbiausios savybės darbuotojui yra atidumas ir motyvacija.
„Dirbant surinkėju svarbiausia yra atidumas ir kruopštumas, nes kliento užsakymas ir parduotuvių asortimentai būna labai įvairūs. Reikia surinkti visas prekes, kurios yra užsakytos klientų, reikia susipažinti su asortimentu, ką parduotuvės pardavinėja ir kur prekės yra padėtos. O iš kurjerių pusės labiausiai reikalinga motyvacija. Skatiname padaryti kuo didesnį rezultatą, nuo kurio jis daugiau ir uždirbs“, – teigė direktorius.
J. Gižaitė-Tulabienė patvirtino, kad šios savybės yra labai svarbios ir pridėjo orientaciją bei gebėjimą dirbti komandoje.
„Reikia geros orientacijos parduotuvėje, greitos reakcijos, bet tai dažniausiai išmokstama per keletą darbo savaičių. Kurjeriams svarbūs yra vairavimo įgūdžiai, orientacija mieste, kad galėtų greitai surasti klientą. Svarbios tokios bendrosios savybės kaip darbas komandoje, nes mes vieni kitiems padedame, jei reikia greičiau surasti prekę ar jas sukrauti į automobilį ir jeigu darbuotojas tuo metu yra laisvas, jis gali padėti ir kurjeriui, patikrinti prekes ir panašiai“, – papildė J. Gižaitė-Tulabienė.
Skatinama pranešti apie klaidas
Iškilus problemai dėl paslaugos ar prekės kokybės, klientai yra kviečiami susisiekti ir spręsti iškilusias problemas. T. Norušaitis užsiminė, kad 95 proc. užsakytų prekių yra pristatoma įskaičiuojant ir pakaitines prekes. Likę 5 proc. atsitinka tada, kai realiu laiku nebūna prekių pačioje parduotuvėje.
„Mūsų prekės yra renkamos iš fizinių parduotuvių, tad dienos eigoje tam tikrų produktų gali ir nebelikti. Mes realiu laiku klientams pasiūlome alternatyvią prekę, jei norimos neturime vietoje, ir pirkėjas programėlėje vienu mygtuko paspaudimu gali ją pasikeisti. Tai reiškia, kad be prekės jis nelieka, tiesiog užsisakęs vienus makaronus jis gaus kitų“, – paaiškino T. Norušaitis.
„Last Mile“ programėlėje ir internetiniame puslapyje yra integruotas klientų aptarnavimo langas, kur esant bent kokiam neatitikimui užsakyme, pirkėjas gali kreiptis ir visos problemos yra išsprendžiamos. Jeigu pristatytos ne tos prekės, įsipareigojama gražinti klientui pinigus, jeigu kyla kokybės problemų, klausimai yra užregistruojami, sprendžiami, o pinigai grąžinami.
J. Gižaitė-Tulabienė pasakojo, kad palyginus su užsakymų kiekiu, klaidų pasitaiko nedaug. Tačiau klientai yra kviečiami kreiptis iškilus bet kokiai problemai, nes kiekvienas kliento kreipimasis skatina tobulėti ir daryti kuo mažiau klaidų.
„Klientai visą laiką yra raginami kreiptis į klientų aptarnavimo skyrių, jei prekė ar paslauga neatitiko jų lūkesčių. Klientų aptarnavimo specialistai susisiekia ir problemą stengiasi išspręsti. Jei problema yra su preke, ji gali būti pakeičiama arba pinigai yra gražinami per penkias darbo dienas“, – teigė komunikacijos vadovė.
Ruošdamas užsakymą klientas gali pažymėti, kad jam produkto ženklas yra nesvarbus, tuo atveju pritrūkus prekių, ji būtų pakeista į tinkamiausią alternatyvą. Kainos skirtumas yra dengiamas įmonės – pirkėjui papildomai primokėti nereikia.
„Jeigu prekė nėra pristatoma klientui, pinigai visada yra grąžinami. Prieš atvykstant kurjeriui, į elektroninio pašto, kuriuo pirkėjas prisiregistravo prie Barboros, dėžutes išsiunčiamas užsakymo išrašas. Jame yra pateikta, ar visos prekės buvo surinktos“, – paaiškino J. Gižaitė-Tulabienė.
Ji pripažino, kad klaidų pasitaiko, nes užsakymų kiekis yra didelis ir švenčių laikotarpiu jis gali dar labiau išaugti.