Energetikos ministerija parlamentui planuoja pateikti Alternatyviųjų degalų, Atsinaujinančių energetikos išteklių ir lydinčiųjų įstatymų pakeitimus, kuriais siekiama į nacionalinę teisę perkelti Europos Sąjungos (ES) direktyvą, nurodančią, kaip skatinti naudoti žaliąją energiją.
Projektus Seimui Vyriausybė siūlo svarstyti skubos tvarka.
Alternatyvių degalų įstatymo pakeitimais siekiama nuo dabartinių 15 iki 29 proc. didinti tikslą, kokia dalis visos transporto sektoriaus suvartojamos energijos turi būti pagaminta iš atsinaujinančių energijos išteklių 2030 metais.
Pasak pataisas rengusios Energetikos ministerijos, padidinus tikslą, Lietuva įvykdys įsipareigojimus ES, įgyvendins nacionalinius energetinės nepriklausomybės ir klimato kaitos valdymo planus dekarbonizuoti transporto sektorių.
„Kiekvienas degalų tiekėjas turės užtikrinti, kad iki 2030 m. degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių (DAEI) dalis tiekiamų degalų balanse sudarytų nemažiau kaip 29 procentus. Nauji tikslai reikšmingai padidins DAEI paklausą rinkoje ir sutelks investicijas į DAEI gamybą“, – pataisų aiškinamajame rašte teigė ministerija.
Didinant alternatyvių degalų vartojimo tikslą, kartu siūloma keisti privalomus įpareigojimus degalų tiekėjams ir jų apskaičiavimo bazę. Be to, vartoti daugiau alternatyvių degalų siūloma įpareigoti ir aviaciją bei jūrinį transportą.
Rinkos dalyvių teigimu, projekte numatytas tikslo kėlimas kasmet didintų degalų gamintojų kaštus – tikslo didinimas 1 proc. punktu kasmet kainuotų dešimtis milijonų eurų. Pasak jų, didėjant šiems kaštams bei rizikai, jog tiekėjai neįgyvendins valstybės keliamų tikslų, augtų ir degalų kainos vartotojams.
Tuo metu Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo pataisos numato, kad 2030 metais iš atsinaujinančių išteklių turėtų būti pagaminta 42 proc. Lietuvos pramonės vartojamo kuro, o dar po penkerių metų – bent 60 proc.
Be to, pakeitimai perkeltų ES direktyvoje nustatytus maksimalius atsinaujinančių išteklių elektrinių prijungimo, galios padidinimo leidimų išdavimo terminus.
Tuo metu Lietuvos energetikos agentūra iki kitų metų gegužės 21 dienos turėtų sudaryti ir viešai paskelbtų informacinį žemėlapį su Lietuvos sausumos ir jūrinėmis teritorijomis, kuriose galima atsinaujinančių išteklių elektrinių plėtra.
Seimas rugpjūtį jau įteisino tikslą, kad naftos degalų suvartojimas kelių transporte iki 2030 metų, palyginti su 2021 metais, turėtų sumažėti bent 39 proc.
Valstybinės duomenų agentūros duomenimis, benzino, dyzelino, suskystintų naftos dujų suvartojimas iki 2021 metų augo – iki 45 proc., palyginti su 2005 metų kiekiais.