Atliekami pirmieji rusiškos „Google Play“ parduotuvės alternatyvos bandymai. Ji leis naudotojams toliau siųstis „Android“ išmaniųjų telefonų programėles, kurių atsisiuntimas buvo apribotas dėl Maskvos invazijos į Ukrainą.
Oficialus naujosios programėlės, pavadinimu „NashStore“, gimimas iš pradžių planuotas per Rusijos Pergalės dieną – nacionalinę šventę, kasmet mininčią Sovietų Sąjungos pergalę prieš nacius Antrajame pasauliniame kare. Tačiau ji neveikia iki šiol.
Kas yra „NashStore“?
„NashStore“, kas išvertus reiškia „Mūsų parduotuvė“, yra programėlė, veiksianti „Android“ išmaniuosiuose telefonuose ir kituose įrenginiuose. Ji leids vartotojams Rusijoje ir kai kuriose kitose buvusiose sovietinėse valstybėse atsisiųsti, įdiegti ir atnaujinti programas bei mokėti už prenumeratas, panašiai kaip „Google Play“ parduotuvėje.
Kūrėjas šią programėlę pavadino „atsparia Vakarų sankcijoms“.
„NashStore“ yra suderinama su Rusijos bankų kortelėmis pagal mokėjimo sistemą „Mir“, kuri buvo sukurta siekiant apeiti ankstesnes tarptautines sankcijas Maskvai ir sumažinti šalies priklausomybę nuo JAV mokėjimo platformų, tokių kaip „Visa“ ir „Mastercard“.
Tačiau programėlių parduotuvėje nebus tiek, kiek jų yra „Google Play“, nors, svetainės „The Register“ duomenimis, prie „NashStore“ bendruomenės jau prisijungė daugiau kaip 500 kūrėjų.
Kodėl ji buvo sukurta?
Kovo mėn. po invazijos į Ukrainą Maskvai įvestos žlugdančios Vakarų sankcijos, jos Rusijoje ėmė kelti bankininkystės problemų.
Tai paskatino „Alphabet Inc“, kuriai priklauso „Google Play“ ir „Youtube“, sustabdyti visas mokėjimais pagrįstas savo platformų paslaugas Rusijoje.
Tai reiškė, kad Rusijos vartotojai nebegalėjo pratęsti laikraščių, žurnalų, knygų, vaizdo ir garso turinio, tiekiamo į jų „Android“ įrenginius per „Google Play“ parduotuvę, prenumeratos.
Tuo tarpu „YouTube“ iš kūrėjų Rusijoje atėmė galimybę užsidirbti iš savo vaizdo klipų, o tai paskatino vietinio atitikmens „RuTube“ iškilimą.
Atsakydamas Kremlius Rusijoje apribojo prieigą prie Vakarų socialinės žiniasklaidos platformų „Twitter“, „Facebook“ ir „Instagram“, kaltindamas jas padedant Vakarams skleisti dezinformaciją apie invaziją į Ukrainą, kurią Maskva vadina „specialiąja operacija“, skirta kaimyninei šaliai demilitarizuoti.
Kas stovi už „NashStore“?
Naująją programėlę sukūrė bendrovė „ANO Digital Platforms“.
Kovo pabaigoje paskelbęs apie projektą, „Digital Platforms“ projektų direktorius Vladimiras Zykovas praėjusį mėnesį sakė: „Deja, rusai nebegali naudotis „Google Play“ kaip įprastai ir pirkti programėlių, o kūrėjai neteko pajamų šaltinio.
Todėl sukūrėme „NashStore“, rusišką programėlių parduotuvę.“
„NashStore“ interneto svetainėje paskelbtame pranešime ginamas programėlės sukūrimas teigiant, kad, dėl „didelio Vakarų bendrovių spaudimo“ Rusijai, „visuomeninių organizacijų ir asociacijų užduotis yra padaryti viską, jog Rusijos verslas ir piliečiai turėtų vietinių alternatyvų“.
Programėlę sukūrusi įmonė taip pat veikia kaip technologijų pramonės asociacija ir IT konsultacijų įmonė bei turi duomenų bazę, kuri jungia programinės įrangos kūrėjus su verslo klientais.
Kodėl programos pristatymas planuotas Rusijos pergalės dieną?
Gegužės 9-oji rusams yra labai simboliška. Šalis tradiciškai rengia patriotinę karinės galios demonstraciją, kurios metu per Maskvos Raudonąją aikštę eina didžiulis paradas.
Šis paradas, skirtas Sovietų Sąjungos pergalės prieš nacistinę Vokietiją Antrajame pasauliniame kare metinėms paminėti, prezidento Vladimiro Putino valdymo laikotarpiu tapo vis svarbesniu.
Šiemet, vykstant konfliktui Ukrainoje, ši diena yra ypač svarbi, o programėlės paleidimas yra akivaizdus pasipriešinimas Vakarų sankcijoms, kurios paralyžiavo Rusijos ekonomiką.