Valdininkai, nors teisės aktai keitėsi 2005-aisiais, įsitikinę – pinigai už automobilių stovėjimą gatvėse renkami teisėtai.
Panevėžiečiai tvirtina įsitikinę, kad mokestis už automobilių stovėjimą Panevėžio gatvėse jau šešerius metus renkamas neteisėtai. Tačiau miesto Savivaldybės klerkai mano kitaip. Jų teigimu, vis dar galioja 2000 metų gruodžio 13 dieną patvirtinta vietinės rinkliavos tvarka.
Niekas negali tiksliai paaiškinti, kodėl Savivaldybė nepakeitė rinkliavos tvarkos, nors dar 2005-aisiais įsiteisėjo nauji teisės aktai ir buvo nuspręsta: tokių rinkliavų negali organizuoti biudžetinė įstaiga, Savivaldybė jai pavaldžios įmonės negali įpareigoti to daryti. Būtina rengti konkursą, o rinkliavą organizuoti privalėtų konkurso laimėtojas.
Neteisėtas mokestis stebina
Po tokių rinkliavos už automobilių stovėjimą centrinėse miesto gatvėse ypatumų išaiškinimo įkaitais tapo bendrovės „Panevėžio gatvės“ darbuotojai. Ne vienas jų teigia patekęs į pinkles, nes pirmiesiems tenka išgirsti nepatenkintų panevėžiečių šūksnius, jog mokesčio nemokės. Rinkliavos mokesčio subtilybėmis domisi ir patys miestiečiai. Jie skambina į redakciją ir teiraujasi, kaip dėl tų mokesčių yra iš tikrųjų. Dažniausiai skambinama tuomet, kai sulaukiama nurodymo sumokėti baudą už nesumokėtą rinkliavos mokestį.
Vakar į redakciją paskambinęs panevėžietis (vardas ir pavardė redakcijai žinomi – autorės pastaba) ne tik stebėjosi, kodėl reikia mokėti mokestį už automobilio pastatymą Vilniaus gatvėje, bet dar guodėsi nesulaukęs normalaus paaiškinimo, kodėl renkamas mokestis, vadovaujantis prieš 12 metų patvirtinta vietinės rinkliavos tvarka. Vyras pasakojo gyvenąs automobilių stovėjimo aikštelės neturinčiame Vilniaus gatvės 20-ajame name.
„Tokios aikštelės nėra ir prie gretimo 18-ojo daugiabučio, – dėstė panevėžietis, – todėl abiejų namų gyventojai automobilius palieka Vilniaus ir Margių gatvėse, kur tik pirmadieniais ir naktimis nerenkamas mokestis. Jei rytą iki aštuntos valandos nespėjai išvažiuoti į darbą, atėjęs prie automobilio garantuotai rasi popierėlį apie nesumokėtą mokestį. Net nežinau, ką daryti. Mašinos juk ant žalios vejos nepastatysi? Už tai dar didesnės baudos gali sulaukti.“
Sudarė komisiją
„Panevėžio balsas“ ne kartą rašė, kad Panevėžio valdininkai beveik septynerius metus nepastebėjo, jog pasikeitė rinkliavos už automobilių stovėjimą centrinėse miesto gatvėse tvarka, nors dar 2005-aisiais įsiteisėjo nauji teisės aktai ir buvo nuspręsta, kad tokių rinkliavų negali organizuoti biudžetinė įstaiga ir neturi teisės įpareigoti to daryti Savivaldybei pavaldžią įmonę. Tuometinio mero Povilo Vadopolo nurodymu buvo sudaryta net darbo grupė, ji nagrinėjo rinkliavos už automobilių stovėjimą centrinėse gatvėse ypatumus.
Buvo nurodyta iki 2012 metų liepos 15 dienos parengti vietinės rinkliavos, nustatytos transporto priemonių vairuotojams už naudojimąsi mokamomis transporto priemonių stovėjimo vietomis ir aikštelėmis, strategiją. Tai sudarytai grupei vadovavo vicemeras Petras Narkevičius. Jo ir teiraujamės, kaipgi iš tiesų yra dėl tų rinkliavų – teisėtos jos ar neteisėtos?
„Buvau tuomet sudarytos komisijos pirmininkas. Dabar tik narys. Ir tada, kai buvau pirmininkas, ir dabar, kai esu tik narys, vis klausinėju: ar rinkliava už automobilių stovėjimą centrinėse miesto gatvėse renkama teisėtai? Klausiu, gal reikia pakeisti rinkliavos tvarką, klausiu, ar nereikia keisti tvarkos? Išgirstu atsakymą, kad rinkliava renkama teisėtai. Tai tvirtina ir Savivaldybės teisininkai, tokį atsakymą girdėjau ir iš buvusio Vyriausybės atstovo Panevėžio apskričiai Leono Alesionkos. Man iškilo daug klausimų, bet į juos atsakymo negaunu“, – aiškino ir guodėsi P. Narkevičius, prisipažindamas, kad jaučiasi kvailokai, nes, kai visoje šalyje keitėsi teisiniai aktai, Savivaldybė turėjo pakeisti rinkliavos tvarką.
Papasakojus apie Vilniaus gatvės dviejų daugiabučių namų gyventojų situaciją, kad neturi kur statyti automobilių, mero pavaduotojas nusistebėjo: „Net nežinojau, kad taip yra. Niekas į mane nesikreipė tokiu klausimu. Manau, ši problema bus išspręsta, kai bus patvirtinti detalieji planai, o juose bus aišku, kur bus automobilių stovėjimo aikštelės, kur įvažiavimai į daugiabučių namų kiemus ir kiti dalykai. Tik reikia patiems gyventojams pasidomėti, ar tinkamai parengti detalieji planai, nes jau liepos mėnesį jie bus tvirtinami. Be to, šiems gyventojams vertėtų užsukti į Savivaldybę ir pasiaiškinti, kaip yra dėl automobilių statymo Vilniaus gatvėje. Gal galima šią problemą išspręsti?“
Rinkliavos rinkėjai – įkaitai
Bendrovės „Panevėžio gatvės“ vadovas Gintaras Petrauskas „Panevėžio balsui“ aiškino, kad rinkliavą jo vadovaujamos įmonės darbuotojai renka teisėtai. „Kol miesto Savivaldybė nepakeitė rinkliavos tvarkos, tol vadovaujamės patvirtinta 2000-aisiais.
Komentuoti, kodėl Savivaldybė nekeičia prieš dvylika metų patvirtintos tvarkos, negaliu. Nekorektiška kritikuoti darbdavį. Kita vertus, baudas mokantieji už nesumokėtą rinkliavos mokestį į bendrovę neskambina. Dažniausiai jie pyktį ir nepasitenkinimą išlieja darbuotojams, vilkintiems oranžines liemenes. Jie girdi visokius pasisakymus. Beje, jei nesutinka mokėti mokesčio ir sako, kad jis renkamas neteisėtai, vienintelis kelias išsiaiškinti – teismas“, – aiškino G. Petrauskas.
Bendrovės vadovas sakė girdėjęs, kad automobilių savininkai, gyvenantys Vilniaus gatvėje, gali išsipirkti nuolatinį bilietą mėnesiui automobiliui stovėti visose mokamose stovėjimo vietose. „Bilietas kainuoja, berods, keturiasdešimt litų. Tokia galimybė yra. Tik reikia ateiti į bendrovę ir sumokėti mokestį. Kol Savivaldybė nepakeis rinkliavos tvarkos, tol mes pinigus rinksime. Esame tarsi įkaitai, bet atliekame darbą, kurį įpareigoti atlikti“, – kalbėjo „Panevėžio gatvių“ direktorius G. Petrauskas.
Pasiūlė ateiti į Savivaldybę
Savivaldybės Viešosios tvarkos ir kontrolės skyriaus vyresniojo specialisto Edmundo Talalo teigimu, praėjusios savaitės viduryje skyriaus darbuotojai vykdė reidą ir gaudė vairuotojus, nesumokėjusius rinkliavos mokesčio už automobilių pastatymą mokamose vietose.
„Toks reidas buvo, – pranešė jis. – Fotografavome automobilius Vilniaus, Klaipėdos gatvėse. Tokių, atrodo, buvo šešiolika. Automobilių savininkai turės sumokėti baudas. Jei tai pirmas kartas, teks mokėti pusę minimalios baudos – keturiasdešimt litų. Jei nesumokės, tada mokės tokią sumą, kokią skirs Administracinė komisija.“
Savivaldybės tarnautojas sakė žinąs apie du daugiabučius Vilniaus gatvėje, kurių gyventojai neturi kur statyti transporto priemonių.
„Bet, – stebėjosi jis, – jie juk naktimis gali laikyti automobilius Vilniaus ir Margių gatvėse. Tik rytą, iki pradedant rinkti rinkliavą, reikia juos iš ten patraukti. Kita vertus, minėtų daugiabučių namų gyventojai galėtų kreiptis į Savivaldybę ir išsakyti savo bėdas. Galbūt galima atrasti kompromisą. Gal ženklus pastatyti, gal įmanoma toje gatvėje padaryti automobiliams statyti rezervuotas vietas. Jeigu yra problema, ją reikia spręsti. Tačiau žmonės turi patys ateiti į Savivaldybę skųstis. Manau, kai bus išsakytos bėdos dėl automobilių statymo, Savivaldybė atras sprendimo būdą.“
Raimonda Mikučionytė