Tai yra patys problemiškiausi sektoriai, kur daugiausiai šešėlio ir darbuotojų išnaudojimo faktų. Darbo užmokesčio mokėjimas grynaisiais apsunkina ir įrodinėjimo procesą darbuotojui kilus ginčui dėl priklausančio darbo užmokesčio nesumokėjimo.
Be to, LPSK įsitikinusi, jog reikia pagaliau naikinti praktiką komandiruojamiems darbuotojams mažinti dienpinigius iki 50 proc. Vyriausybės patvirtintų maksimalių dienpinigių dydžių.
„Šios lengvatos kažkada išsireikalavo transporto sektorius siekdamas taupyti darbuotojų sąskaita. Tačiau tai galioja visiems komandiruojamiems darbuotojams. Nuolat gauname skundų iš teatrų ir koncertinių įstaigų darbuotojų, taip pat – įdarbinimo agentūrų darbuotojų“, – komentuoja LPSK pirmininkė Inga Ruginienė.
Pusė milijardo dienpinigių
Finansų ministerijos atlikta transporto sektoriaus įmonių analizė rodo, jog 2020 m. transporto įmonės darbuotojams išmokėjo daugiau nei 0,5 mlrd. eurų dienpinigių. Dienpinigiai traktuojami kaip darbo užmokesčio dalis, kuri sudaro nuo 25 iki 60 proc. viso atlyginimo, ir jie nėra pamokestinami.
Dalį atlyginimo dienpinigiais gaunantys darbuotojai išeidami į pensiją gauna mažesnę pensiją nei priklauso, ligos atveju išmokama mažesnė ligos pašalpa, kur kas mažesnė būna ir neįgalumo pensija.
„Šios lengvatos verslui tikrai jau užsibuvo, galbūt tam tikru laikotarpiu tai turėjo prasmės, tačiau nuolat lobti darbuotojų sąskaita yra neatsakinga, ciniška ir nusikalstama. Už darbą visuose ekonominiuose sektoriuose turi būti atlyginama ne neapmokestinamomis komandiruočių kompensacijomis, o rinkos sąlygas atitinkančiu darbo užmokesčiu“, – įsitikinusi I. Ruginienė.
LPSK siekia, kad dienpinigiai turi būti mokami 100 proc. ir juos reikia tinkamai apmokestinti.
Primename, kad Seime svarstomos Darbo kodekso pataisos, kurios draustų mokėti darbo užmokestį ir su juo susijusius mokėjimus grynaisiais pinigais.
Šiam pasiūlymui nepritaria kai kurios darbdavių organizacijos. Pavyzdžiui, vežėjų ir statybų