Pakeitimai Kinijos Prekių ženklų įstatyme turėtų padidinti užtikrintumą dėl prekių ženklų apsaugos bei palengvinti registracijos proceso eigą.
Viena iš būsimų įstatymo naujovių – kelių klasių pasirinkimo galimybė. Iki šiol Kinijoje buvo galima registruoti prekių ženklą tik vienoje iš pasirinktų klasių, nors neretai tas pats prekių ženklas būdavo naudojamas kur kas plačiau. Tiesa, naujas registravimo procesas kainuos brangiau, tačiau padidės ir apsaugos lygis bei jos apimtis.
Šį pakeitimą turėtų teigiamai priimti ir Lietuvos prekių ženklų savininkai – tai galėtų paskatinti registruoti prekių ženklus Kinijoje, kadangi bus lengviau apsaugoti savo teises pažeidimo atveju, o patys prekių ženklai bus stipriau apsaugoti. Iki šiol lietuvių prekių ženklai Kinijoje buvo registruojami palyginti pasyviai – 39 įmonės iš Lietuvos užregistravo 117 lietuviškų prekių ženklų. Tuo tarpu Kinijoje iš viso įregistruota beveik 1,5 milijonai prekių ženklų, 10 procentų jų – iš užsienio.
Prekių ženklų registravimo Kinijos rinkoje procesą paspartins pirmą kartą nustatyti atitinkami terminai įvairiems veiksmams, susijusiems su prekių ženklų registravimu ir jų nuginčijimu – protestų dėl prekių ženklų registracijos reiškimui, prekių ženklų atitikimo nustatytiems reikalavimams patikros procedūroms ir ekspertizei, prekių ženklų paraiškų paskelbimui, prekių ženklų registravimui ir kita. Anksčiau, kol tiek registracijos, tiek apskundimo laikotarpiai buvo neapibrėžti, procedūros užtrukdavo nepagrįstai ilgai, kildavo ginčai ne tik dėl pažeistų teisių fakto, bet ir dėl pačių procesinių terminų nustatymo.
Nauju įstatymu taip pat suteikta teisė bet kuriam asmeniui kreiptis dėl prekių ženklo registracijos panaikinimo, jeigu šis ženklas nebuvo naudojamas trejus metus iš eilės. Anksčiau tokia teisė buvo suteikta tik tapačių arba panašių prekių ženklų savininkams, ar kitiems suinteresuotiems asmenims.
Dar viena naujovė priimtuose pakeitimuose – žingsnis į kovą su klaidinančiomis reklamomis. Įstatymą papildė draudimas vartoti „plačiai žinomas prekių ženklas“ formuluotę komerciniais tikslais. Tikimasi, kad tokio termino draudimas sumažins jo piktybišką paplitimą reklamoje bei tęs sąžiningos konkurencijos principo įgyvendinimą. Jau nuo 2014 metų gegužės mėnesio gamintojai, naudojantys „plačiai žinomo prekių ženklo“ pavadinimą, į valstybės biudžetą turės sumokėti solidžias baudas.
Komentarą parengė Erikas Saukalas, Advokatės Redos Žabolienės kontoros „Metida“ advokatas, tarptautinių ryšių grupės vadovas.