Valstybinei mokesčių inspekcijai nustačius piktnaudžiavimo atvejus, pažeidėjams gali būti taikomos skirtingos sankcijos nuo administracinės atsakomybės iki priskaičiuotų mokėtinų sumų, baudų ir delspinigių.
Tačiau šie kontroliniai veiksmai yra imlūs žmogiškiesiems ištekliams ir kiekvieną kartą reikia įrodinėti, kad transporto priemonė nebuvo naudojama krovinių pervežimui, rašoma Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pranešime žiniasklaidai.
VĮ „Regitra“ duomenimis, 2021 m. gegužės 1 d. Lietuvoje iš viso buvo įregistruota 69 tūkst. 211 N1 klasės transporto priemonių. 2020 metais buvo įregistruota daugiau kaip 8 tūkst. N1 klasės transporto priemonių, iš kurių daugiau kaip 5 tūkst. – naudotų, ir beveik 3tūkst. – naujų.
Per kelis metus juridiniai asmenys Lietuvoje įsigijo daugiau kaip 140 naujų Audi Q7 ir 16 naujų Porsche Macan, kurie taip pat buvo įregistruoti kaip N1 klasės krovininiai automobiliai paprastai siekiant susigrąžinti PVM.
Vidaus reikalų ministro įsakymu patvirtintos taisyklės nustato valstybinio numerio ženklų plokštelių bendruosius techninius reikalavimus.
Pavyzdžiui, bendrojo naudojimo, elektromobilių, lengvųjų automobilių taksi, istorinių transporto priemonių numerio ženklo plokštelės bei lentelės turi būti padengtos baltos spalvos šviesogrąže plėvele su skiriamuoju ženklu ir atitinkamu juodos spalvos raidžių ir skaitmenų deriniu.
„Atsižvelgiant į didelį piktnaudžiavimo atvejų skaičių vengiant sumokėti reikiamus mokesčius ir didelius VMI kontrolinių veiksmų bei įrodinėjimo kaštus, siūlau Vidaus reikalų ministerijai ir VĮ „Regitra“ įvertinti galimybę N1 klasės lengviesiems krovininiams automobiliams numatyti specialiai žymėtus numerius“, – pranešime cituojamas Saimo narys Mykolas Majauskas.
Pasak jo, tai galėtų būti kelių raidžių kombinacija, kuri leistų visuomenei nesudėtingai atskirti tokias transporto priemones. Įmonėms, kurios iš tiesų naudoja transporto priemones pagal paskirtį krovininių pervežimui tai neturėtų sudaryti nepatogumų. Tuo tarpu asmenys, oficialiai deklaruojantys prabangius sportinius automobilius kaip krovininius, būtų lengvai atpažįstami visuomenėje kaip galimai vengiantys mokėti mokesčius.
Atsižvelgiant į tai, kad kiekvienais metais lengvieji krovininiai automobiliai turi atlikti techninę apžiūrą, valstybiniai numeriai galėtų būti pakeisti jau gana greitai.
Jei įmonės vis tik norėtų ir toliau naudotis standartiniais numeriais, jos galėtų tai padaryti pagal jau galiojančią tvarką pasikeisdamos transporto priemonės klasę ir susimokėdamos atitinkamus mokesčius.