Milijonai nukentėjusių klientų raginami kreiptis į gamintojo atstovus, kad problema būtų išspręsta. Tad ar Lietuvos vairuotojai taip pat turėtų sunerimti ir ką jiems daryti?
Vagystės tapo pramoga
Užsienio žiniasklaidoje pasirodė daugybė pranešimų apie pasipiktinimo bangą, sukeltą socialiniame tinkle „TikTok“ išplitusio vaizdo įrašo, kuriame rodoma, kaip būtų galima nesunkiai pavogti „Kia“ ir „Hyundai“ markės automobilius. Vaizdo įrašuose rodoma, kaip automobilį galima užvesti tiesiog panaudojant USB jungtį turintį kabelį.
Dėl to tai kai kam netgi tapo savotiška pramoga pasivažinėti vogtu automobiliu. Šie įvykiai lėmė, kad Amerikoje jau buvo sukelta mažiausiai 14 avarijų.
Negana to, dalis draudimo kompanijų, stebėdamos iškilusią problemą, netgi atsisako savininkams sumokėti patirtus nuostolius vagystės atveju.
CNN rašo, kad dabar gamintoji kreipėsi į daugiau kaip 8 mln. žmonių, vairuojančių 2015–2019 pagamintus „Kia“ ir „Hyundai“ automobilius tam, kad galiausiai būtų atnaujinta jų programinė įranga ir pašalinta spraga, leidžianti nesunkiai užvesti automobilio variklį.
Su minėtomis technologinėmis spragomis parduoti automobiliai nėra itin seni. Tačiau pranešama, kad kai kuriose „Hyundai“ ir „Kia“ mašinose, ypač užvedamose raktu, o ne paspaudžiant starto mygtuką, nėra įdiegta paprastų apsaugos sistemų.
Viena tokių sistemų, kuri nebuvo įdiegta, elektroninis imobilaizeris. Jis leidžia apsaugoti transporto priemonę vagystės atveju, mat jeigu užvedimo raktas ar pultelis bus pernelyg toli nuo automobilio, vagims nepavyktų užvesti variklio arba transporto priemonė sustotų nuvažiavus tam tikrą atstumą.
Gamintojai tikina, kad programinės įrangos atnaujinimo paslauga imobilaizerių neturintiems automobiliams bus nemokama.
Tačiau, panašu, kad ir tokia nemokama paslauga vertinama prieštaringai. Kai kurių JAV miestų valdžios atstovai griebėsi teisinių priemonių ir nori „Kia“ bei „Hyundai“ gamintojų atstovus paduoti į teismą.
Ar Lietuvos vairuotojai irgi turi griebtis veiksmų?
Peržvelgus policijos paviešintas suvestines, matyti, kad kovo 1 d. Vilniuje, Naugarduko g., iš automobilių stovėjimo aikštelės buvo pavogtas automobilis „Kia Motors Sportage“, pagamintas 2020 m., o gruodžio 16 d. Elektrėnuose, Pergalės g., vyras (g. 1987 m.) pastebėjo, kad iš namo kiemo neteisėtai pasisavintas jam priklausantis automobilis „Kia Sportage“, pagamintas 2018 m.
Tačiau tiek policijos, tiek automobilių gamintojų atstovai ramina „Hyundai“ ir „Kia“ automobilių savininkus Lietuvoje.
„Teigti, kad šių markių automobilių vagystės yra susijusios su minėtomis spragomis programinėse automobilių įrangose, neturime pagrindo. „Kia“ ar „Hyundai“ markių automobilių vagysčių Vilniaus apskrityje pasitaiko retai.
Dažniau pastebime detalių, daiktų iš ar nuo automobilių vagysčių“, – kalbėjo Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato Komunikacijos poskyrio vyresnysis specialistas Tomas Bražėnas.
Klaipėdos apskrities policijos atstovė Andromeda Grauslienė antrina, kad nėra pastebima išaugusio vagysčių skaičiaus, susijusio su minėtų gamintojų automobiliais.
„Kriminalinės policijos informacijos analizės skyriaus duomenimis, nuo 2023 m. sausio 1 d. iki kovo 13 d. visoje Klaipėdos apskrityje užregistruota 14 automobilių vagysčių, tarp pavogtų automobilių „Hyundai“ ir „Kia“ nėra“, – teigė policijos atstovė.
Panevėžio apskrities policijos atstovė Odeta Jukniūtė taip pat patikslino, kad minėtų vagysčių atvejų nebuvo fiksuojama.
„Dėl šių automobilių vagysčių pranešimų negauta. Pastaruoju metu buvo vykdomos vagystės iš neužrakintų automobilių. Jas vykdęs asmuo buvo nustatytas“, – kalbėjo O. Jukniūtė.
Alytaus, Šiaulių ir Telšių, Marijampolės apskrityse, policijos atstovų teigimu, taip pat nebuvo fiksuota įtartinų atvejų, kurių epicentre būtų atsidūrę minėtų gamintojų automobiliai.
„UAB Kia Auto“ Marketingo vadybininkė Vaiva Biežaitė pastebi, kad su problema galėjo susidurti ne Europos Sąjungos (ES) rinkoje parduodamos transporto priemonės.
„Greičiausiai tai liečia automobilius, neturinčius „imobilaiser“ sistemos, t.y. automobilius, skirtus ne ES rinkai.
Visi „Kia“ automobiliai, importuoti oficialaus atstovo nuo 1996 m., turi šią sistemą. Jokių žinių iš gamintojo dėl galimų tokio pobūdžio problemų mes neturime“, – kalbėjo V. Biežaitė.
Tuo metu bendrovės „Fakto Auto“, pardavinėjančios „Hyundai“ automobilius Lietuvoje ryšių su klientais atstovė Greta Serackienė taip pat patikslino, kad šiuo metu minėtų atvejų, susijusių su vagystėmis, Baltijos regione nebuvo fiksuota.
Regitros duomenimis, „Kia“ markės automobiliai Lietuvoje šiemet išlieka populiarūs. Štai sausio ir vasario mėnesiais iš viso mūsų šalyje buvo užregistruoti 268 nauji „Kia“ automobiliai.
Lietuviai taip pat aktyviai perka naujus „Škoda“, „Peugeot“, „Volkswagen“ ir „Toyota“ markės automobilius.
O štai Lietuvos naudotų automobilių rinkoje populiariausia marke šiemet išlieka „Volkswagen“ – iš viso per du pirmus šių metų mėnesius buvo įregistruota 3 080 šių vokiškų transporto priemonių. Taip pat lietuviai aktyviai perka BMW, „Audi“, „Opel“, „Volvo“ automobilius.