Daugiabučių gyventojai, baimindamiesi kainų šuolio per artėjantį šildymo sezoną, nusprendė nemokėti butus administruojančioms įmonėms. Savo sprendimą jie grindžia tuo, kad iš šių įmonių nesulaukia ataskaitų, už kokias paslaugas iš jų yra imami pinigai, rašo „Respublika“.
Lietuvos nacionalinė vartotojų federacija (LNVF) vis dažniau sulaukia gyventojų skundų, kad iš jiems pateikiamų sąskaitų už daugiabučių namų administravimą jie net nesupranta, už ką privalo mokėti. Administruojančios įmonės atsisako atsiskaityti gyventojams už savo veiklą ir neteikia prašomos informacijos.
Nėra paslaugos - nebus pinigų
„Vyksta labai neskaidrūs dalykai: gyventojams turėtų būti atsiskaityta tiek kam renkami pinigai, tiek kur jie paskui išleidžiami. Galų gale jie (administruojančios bendrovės - red. past.) turėtų pasitarti su gyventojais prieš imdamiesi daryti remontą“, - „Respublikai“ sakė LNVF viceprezidentė Alvita Armanavičienė.
„Respublikai“ pasiteiravus, ar būstus administruojančios įmonės žino, kad gyventojai yra nepatenkinti jų darbu ir kaltina juos neskaidrumu, buvo justi nuostaba.
UAB „Karoliniškių ūkis“ direktoriaus padėjėjos Loretos Kovarskienės teigimu, sostinės Karoliniškių mikrorajono gyventojai moka po 13-15 centų už kvadratinį metrą nuo bendro buto ploto ir jiems aiškiai nurodoma, už ką imami pinigai. „Taigi viską jiems nurodome sąskaitose“,- sakė L.Kovarskienė.
O A.Armanavičienės teigimu, būstus administruojančios įmonės viešai kalba apie tai, kad pinigų, surenkamų iš gyventojų, vos užtenka įmonių direktorių atlyginimams. „Atlyginimai nėra labai maži - kartais didesni nei miestų merų, o konkretiems darbams pinigų nebeužtenka“, - sakė A.Armanavičienė.
Pašnekovės teigimu, dalis gyventojų apskritai yra nemokūs - nemoka ne tik už būstų administravimą, bet ir už vandenį, šilumą ar elektrą, todėl šias skolas administratorių sprendimu dengia mokūs gyventojai.
A.Armanavičienė, dėl šios problemos kreipdamasi į aplinkos ministrą Artūrą Paulauską, jam priminė UAB „Vilko pėda“ istoriją - kai gyventojai buvo nepatenkinti būsto administratoriumi ir norėjo jį pakeisti, tačiau tą padaryti pavyko tik teismo sprendimu. O net ir pasikeitus administratoriui, „Vilko pėda“ ne tik neperdavė namo dokumentų, bet ir toliau gyventojams siuntinėjo sąskaitas už neatliktus darbus.
Mokėti ir nereikia
A.Paulausko nuomone, gyventojai neturėtų mokėti už nesuteiktas paslaugas. „Nemokėti yra žmonių teisė, tik viskas priklauso nuo to, kiek ji yra pagrįsta. Jei tikrai įmonės pateikia sąskaitas už darbą, kurio neatliko, gyventojų pasirinkimas nemokėti - suprantamas ir motyvuotas“, - teigė A.Paulauskas.
Aplinkos ministerija yra parengusi ir jau Vyriausybei perdavusi projektą, kuriame nurodoma, kad būstų administratoriai privalo pateikti ataskaitas gyventojams, ir netgi nurodoma, kokiu būdu.
„Esu pavedęs sudaryti darbo grupę, kuri turi peržiūrėti visą gyvenamųjų namų administravimo tvarką. Kadangi gyventojų ir administratorių santykiai yra konfliktiniai - administratoriais reiškiamas didelis nepasitikėjimas, - todėl nelaukdami, kol darbo grupė pateiks visą teisės aktą, Vyriausybei pateikėme dabar galiojančio nutarimo pataisas“, - „Respublikai“ situaciją komentavo A.Paulauskas.
Atsiskaitys dėl visko
Jeigu Vyriausybė priims nuostatų pataisas, administratoriai privalės teikti informaciją apie savo veiklą - o gyventojai savo ruožtu galės ją vertinti. Metinę ataskaitą administratorius privalės pateikti ne vėliau kaip per du mėnesius pasibaigus kalendoriniams metams.
Ataskaitoje, kuri privalo atsirasti kiekvieno gyventojo pašto dėžutėje, turi būti nurodoma praėjusių metų pajamos ir išlaidos bei pateikiama informacija apie namo bendrojo naudojimo objektų būklę.
Jeigu namą reikia renovuoti, apie tai turi būti pranešama iš anksto - gyventojams turi būti pateikiami metiniai planai, ką reikia renovuoti ir kiek tam reikės lėšų. O vykdant namo remonto ar modernizavimo darbus būtina vadovautis viešųjų pirkimų įstatymu - skelbti viešuosius konkursus.
Agnė Vaitasiūtė