Politikų pasisakymuose byloja keli naratyvai – nebijokite mokesčių padidinimo nes tai nepalies mažas pajamas gaunančių žmonių, gal nepalies vidurinės klasės, mokesčius mokės tik tas geriau gyvenantis kaimynas, kurio ir šiaip nemėgstat.
Tad pasvarstykime kas mokės šios Vyriausybės teiktus padidintus mokesčius.
Pradėkime nuo jautriausio – nekilnojamo turto (NT) mokesčio. Sakoma, kad jį mokės tik daugiausiai turto prikaupę ir tai yra netiesa.
Žmogus, kuris neturi NT mokės mokestį ir jam jis bus sunkiausias. Žmogus kažkur turi gyventi ir jei neturi savo tada nuomojasi.
Paklauskime savęs ar NT mokestis nebus perkeltas nuomininkui? Tikrai bus, nes turto savininkui svarbu išlaikyti savo pelningumą, todėl, tas kuris negali nusipirkti NT (pavyzdžiui gyvenimą pradedantis studentas ar mažas pajamas gaunanti šeima) mokės NT mokestį pilna apimtimi – nuomos kainos kils ir tai bus tiesioginis Vyriausybės pasiekimas.
Tas, kas turi 100 būtų, juose negyvena, bet nuomoja ir toks milijonus valdantis asmuo mokės geriausiu atveju už vieną būstą, kuriame gyvena ir tas mokestis jam visiškai nereikšmingas.
Be to, pagal pirminius projektus turtingas žmogus dar gaus ir nuolaidą savo asmeniniam pirmam būstui. Reikšmingus mokesčius susimokės likusių 99 butų nuomininkai.
Jei šeima turi savo būstą ir tarkime paveldėjo tėvų ar senelių būstą ir jo nenuomoja, nes kol kas nežino, ką su juo apskritai daryti. Gal planuoja palikti vaikams, kai paaugs.
Tokie Lietuvos vidutiniokai visa apimtimi susimokės NT mokestį, o jei dar paveldėjo didmiesčio centre, tai tas mokestis gali būti ir sunki našta.
Palikime NT mokestį nuošalyje, nes jį daugiausiai mokės tie, kurie jo nusipirkti net negali. Pereikime prie draudimo akcizo, kuris rišasi su NT taip pat.
Draudimo mokestis vėl veiks lygiai taip pat kaip NT mokestis – vienas prie vieno. Didins nuomos kainas, nes didins būsto savikainą, bet tai palies plačiau, o ne tik NT.
Teks mokėti daugiau už draudžiamus automobilius ir netgi sveikatos draudimą, kuris paskutiniu metu tiek išpopuliarėjo, kad jau beveik pas kiekvieną yra sveikatos draudimas kišenėje, kurį dažniausiai apmoka darbdavys.
Tokių draudimo akcizų rezultatas bus, kad arba mažės apsaugos lygiai, nes bus taupoma, arba bus jų apskritai atsisakyta. Tai vėl palies tuos, kuriems papildomų paslaugų labiausiai reikia – mažiausiai ir vidutiniškai uždirbančius.
Judame toliau. Su klaidomis išaiškiname rašte pateiktas cukraus mokestis saldintiems gėrimams. Jis skaudžiausias bus vėl mažas pajamas gaunantiems, nes jų krepšelyje šie mokesčiai sudaro didžiausią dalį.
Cukrintas gėrimas gali brangti daugiau nei ketvirtadaliu ir turtingam tai bus visiškai vienodai, o tam kas nori pasisaldinti ir uždirba mažiau bus sunku.
Cukraus mokestis išvis yra kažkaip keistai sukonstruotas, nes Lietuva viena mažiausiai cukrintų gėrimų vartojanti šalis, kai Vokietija, kuri turi su tuo problemų, tokio mokesčio apskritai neturi. Bet čia galima ir toliau tęsti, bet būtų koncentracija ties vienu mokesčiu.
Toliau galima tęsti su keistu GPM progresyvumu, kuris taikosi į pagrinde jaunus, tačiau jau vertinamus specialistus, bet nepataiko į Seimo narius, bet čia palikime diskusijoms, kai pasirodys realūs projektai.
Vos pateikus kelis pavyzdžius galima pateikti, kaip mes meluojame vieni kitiems, kad ši mokesčių reforma nepalies tavęs ar manęs, o susimokės visą kvartalą nupirkęs „dėdė“, kurio nemėgstame. Tai yra netiesa, kuri yra skleidžiama kiekvieną dieną per politikų interviu.
Mokesčių reforma, jei tokia bus, kuriai prieštarauja beveik visos asociacijos ir vienijančios organizacijos, palies kiekvieną pilietį iki paskutinio ir labiausiai tai kainuos mažiausias pajamas gaunančius. Gan keista, kai tokią reformą siūlo kairiosios politinės partijos.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!