Benzino kainai peršokus penkių litų ribą, turintys arklį su vežimu, gali nuoširdžiai džiaugtis. Jų „ratai“ važiuos stabiliai. Gamintojai ir vežėjai sukandę dantis žada, kad prekės ir paslaugos dar nebrangs. Vairuotojai socialiniame tinklalapyje planuoja protesto akcijas degalinėse „Pirk už litą – važiuok į kitą“. Ilgėja eilės dujų įrangos montavimo įmonėse.
Keleiviams kainos nekils
Vakar Šiauliuose „Statoil“ degalinėje litras 95 markės benzino kainavo 5,01 lito. Ekologiškas – 5,05 lito. Kitose degalinėse benzinas kainavo apie 4,93 lito. Dyzelinas – 4,62 lito.
UAB „Busturas“ eksploatacijos direktorius S. Gedaminskas mano, kad bilietų kainos jų keleiviams bent artimiausiu metu nekils. Mieste vežimo kainą tvirtina Savivaldybė, o tarpmiestinius reisus riboja konkurencija.
„Mums kuro kainos kelia nerimą, tačiau žmonių negąsdiname. Brangstantis kuras neša daugiau nuostolių nei brangstančios atsarginės detalės. Iš nuostolių ilgai nepagyvensi“, – teigė S. Gedaminskas.
„Busturas“ jau prieš penkerius metus atsisakė maršruto į Kaliningradą, nes pigus kuras Rusijoje neatperka kelionės – nebėra keleivių.
Kuršėnų autobusų parko vadovas Antanas Šerkšnas taip pat teigė, kad kainos keleiviams greitai nesikeis: „Jos buvo padidintos lapkričio mėnesį. Dabar už 4 litus vežame žmogų 27 kilometrus. Pelno nėra. Išgyvename iš užsakomųjų reisų, aikštelių nuomos. Darbuotojų jau prieš metus sumažinome iki minimumo“.
A. Šerkšnas primena, kad didžiąją klientų dalį sudaro tie, kurie perka lengvatinius bilietus: „Jei kelionė brangs – prarasime ir šiuos klientus. Pjausime šaką, ant kurios sėdime“.
Prekyba – ant ribos
Šiaulių rajone privačią parduotuvę turintis Romas svarsto, ar šiais metais jis organizuos mobiliąją prekybą. Anksčiau jis su autoparduotuve aplankydavo aplinkinius kaimus. Per dieną „susukdavo“ apie 80 kilometrų, tam išnaudodamas 10 litrų dyzelino.
„Teks gerai paskaičiuoti, ar apsimokės mobili prekyba. Žmonės taip pat skaičiuoja. Jau ir iš Šiaulių apsimoka važiuoti į Lenkiją apsipirkti. Ten kuras 40 centų pigesnis“, – tvirtina Romas.
Ūkininkai Baristos, kepantys duoną, jos dar nežada brangti. „Blogai, labai blogai, tačiau kainų dar neplanuojame didinti. Tenka važinėti nemažai. Pristatome duoną visame Šiaulių rajone. Du kartus per savaitę vežame produkciją į Klaipėdą ir Panevėžį“, – pasakojo Ilona Baristienė, UAB „Kalnas“ direktorė.
Prekybos centro „Iki“ atstovas spaudai Valdas Lopeta tvirtina, kad kuro kainų pokyčiai prekių dar nepabrangins: „Mes prieš trejus metus baigėme logistikos centralizavimą, įsigijome ekonomiškesnius automobilius, naudojamės naujausia logistikos sistema“.
Kam reikia – tas važiuos
Kuro produktais prekiaujančios UAB „Skulas“ direktorius Kęstutis Kucevičius sako, kad didmeninei prekybai kylančios kuro kainos nepakenks.
„Įmonės važiavo ir važiuos, bet privatus sektorius traukiasi. Lietuvoje labai plačiai veikia šešėlinė prekyba kontrabandiniu kuru“, – sakė K. Kucevičius.
UAB „Propano ir butano dujų centras“ Šiauliuose esančių degalinių vadovas Antanas Nagreckas pastebi, kad dauguma klientų perka kuro vis už mažesnę sumą. „Juokaujame, kad pila kuro už dešimt litų, nes reikia iki bankomato nuvažiuoti“, – ironizuoja direktorius.
Anot vadovo, pilną baką pila tik įmonių vardu ir tie, kurie susiruošė į ilgą kelionę: „Brangu valgyti nusipirkti, o kai reikia važiuoti, žmonės stengiasi kruopščiai skaičiuoti išlaidas“.
Direktorius sako, kad dujų įrangos montavimo įmonėse šiuo metu nusidriekusios kelių mėnesių trukmės eilės. Benzinu važiuojantys žmonės masiškai bando sutaupyti.
Psichologinė riba peržengta
Kai kuro kaina pasiekė penkių litų ribą, socialiniuose tinkluose pradėjo bręsti protesto akcija „Pirk už litą – važiuok į kitą“.
Keletas tūkstančių vairuotojų visoje Lietuvoje žada ne tik piltis po litrą degalų, bet ir atsiskaityti centais ar banko kortele. Taip dar labiau bus apsunkintas degalinių darbas. Panaši akcija vyko prieš dvejus metus, kai benzino kaina siekė 4,16, o dyzelino – 3,58 lito.
Lukas Vosylius, Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidentas, mano, kad didelės panikos nesijaučia, nes apie 5 litų ribą kalbama jau gerą pusmetį.
„Žmonės psichologiškai tam pasiruošė, – mano L. Vosylius. – Įdomu tai, kad dabar nei analitikai, nei kuro pardavėjai nekalba apie jokią kitą psichologinę ribą, kurią dar teks ateityje peržengti. Manau, tai reiškia, jog žmonės supranta realybę – kuras brangsta visame pasaulyje“.
Prezidentas vairuotojų protesto akciją vadina nelogiška: „Degalinių marža nuo benzino kainos sudaro tik 4 procentus. Reikia spausti Finansų ministeriją – kodėl mūsų akcizo mokestis 21 procentu didesnis, nei galėtų būti?“.
L. Vosylius akcentavo, kad Latvija planuoja dar labiau sumažinti akcizą kurui, nors jis ten ir taip mažesnis, nei Lietuvoje: „Jei tai nutiks, apsimokės pilti kurą Latvijoje“.
Alvydas JANUŠEVIČIUS