Praėjusiais metais ekonofizikos atstovai iš Šveicarijos federalinio technologijų instituto atidžiai išstudijavo galimą kompanijos „Facebook“ akcijų kainą. Pastaroji šiuo metu vertinama 65-100 mlrd. JAV dolerių.
Šveicarų teigimu, tai visiškas absurdas, atsižvelgiant į tai, kokius pinigus „Facebook“ gali gauti iš 750 mln. savo socialinio tinklo vartotojų (tiek jų buvo pradedant tyrimą). Mokslininkai pasiūlė daug realistiškesnį įvertinimą – 15-30 mlrd. JAV dolerių, atsižvelgdami į tai, jog vidutiniškai iš kiekvieno vartotojo bus gauta vienas doleris pelno, o taip pat žvelgiant į lėtėjantį augimą artimiausiais metais.
Ne ką mažesnio dėmesio sulaukė kita į socialinius tinklus orientuota kompanija – „Zynga“, kuri akcijų biržoje pasirodė vos prieš keletą mėnesių, o dabar jos rinkos vertė sudaro apie 8 mlrd. JAV dolerių.
Prieš „Zynga“ pirminį akcijų pasiūlymą figūravo patys įvairiausi skaičiavimai: analitikai neskubėjo pateikti įrodymų savo skaičiavimams. Kai kurie Zynga buvo įvertinę net 14 mlrd. JAV dolerių.
Šveicarų mokslininkai nusprendė šiame chaose surasti kažką racionalaus, sukurti tam tikrą metodą, kuris leistų surasti tikrąją kompanijos vertę ar net prognozuoti tos vertės pokyčius.
Pasirodo, kompaniją „Zynga“ įvertinti daug sunkiau nei „Facebook“, nes „Zynga“ sėkmė glaudžiai susijusi su jos atskirų žaidimų populiarumu, todėl vienos funkcijos neužtenka. Taigi mokslininkai kaip svarbiausią rodiklį laiko kompanijos inovatyvumą, t.y. kokiu greičiu ji gamina naujus hitus.
Ekspertai padarė išvadą, jog bazinė „Zynga“ kaina sudaro 3,4 mlrd. JAV dolerių. Net jei kompanija ypatingai sparčiai augtų, jos vertė neviršytų 4,8 mlrd JAV dolerių.
Apie tai, jog naujos kartos interneto kompanijų vertė yra tarsi smarkiai (ir labai pavojingai) išpūstas burbulas, kalba ir kai kurie analitikai. Tikėtina, jog čia galioja „dar didesnio kvailio“ principas: taip, aš perku akcijų už per didelę kainą, tačiau žinau tą idiotą, kuris nupirks ją dar brangiau. Visi žinome, kuo tai viskas pasibaigia. Tik klausimas, kada tas „burbulas“ sprogs.