Kaip jau skelbta, Lietuvoje nuo kitų metų planuojama įvesti Transporto priemonių taršos mokestį, kurį reikėtų mokėti už naujai registruojamus automobilius. Mokesčio dydis priklausytų nuo automobilio degalų rūšies ir jo išmetamo CO2 kiekio.
Mažiau nei 115 g/km išmetantys dyzeliniai, taip pat mažiau nei 130 g/km išmetantys benzininiai ir dujiniai automobiliai apmokestinami nebūtų. Už taršesnius reikėtų mokėti nuo 36 iki 1400 eurų.
Be Lietuvos, tik Estijoje ir Lenkijoje nėra jokių taršos mokesčių automobiliams, visose kitose ES šalyse taikomi vienkartiniai registracijos ir kasmetiniai automobilių valdytojų mokesčiai. Jie skaičiuojami labai skirtingai. Mokesčio dydis gali priklausyti nuo automobilio amžiaus, galios, svorio, ilgio ar kainos.
Du kartus per metus juos apžvelgia Europos automobilių gamintojų asociacija. Portalas tv3.lt kviečia susipažinti su šiame leidinyje pateikiama informacija.
Airija. Automobilių registracijos mokesčio tarifas lietuvių emigrantų pamėgtoje saloje svyruoja nuo 14 proc. (dyzeliams – 15 proc.) jo vertės, kai CO2 emisija nesiekia 80 g/km, iki 36 proc. (dyzeliams – 37 proc.) vertės, kai emisija viršija 226 g/km. Kasmetinis valdytojo mokestis svyruoja nuo 120 arba 199 eurų (priklauso nuo automobilio amžiaus) iki 2350 eurų.
Austrija. Šioje valstybėje taikoma pridėtinės vertės mokesčio lengvata naujai gyventojų perkamiems automobiliams, kurių CO2 dujų išmetimas yra nulinis. Už kiekvieną gramą CO2, kuris viršija 250 g/km ribą, taikomas 20 eurų mokestis. Transporto priemonių valdytojų kasmetinio mokesčio čia nėra.
Belgija. Valonijos regione registracijos mokestį privalu mokėti už automobilius, kurių CO2 išmetimas viršija 146 g/km. Maksimalus mokestis – 2,5 tūkst. eurų. Flandrijoje taikomas tiek registracijos, tiek kasmetinis automobilių valdytojų mokestis. Jis skaičiuojamas atsižvelgiant į išmetamo CO2 kiekį, degalų rūšį, automobilio amžių. Lengvatos taikomos netaršiems automobiliams.
Bulgarija. Šioje valstybėje vienkartinio registracijos mokesčio nėra, tačiau privalu mokėti automobilių valdytojų mokestį. Jis susietas su ES taikomais automobilių taršos standartais ir automobilio amžiumi. Konkretų mokesčio dydį nustato vietos savivaldybės. Pvz., už 11–15 metų Euro 4 taršos standarto automobilį Sofijoje tektų mokėti po 21 eurą per metus.
Čekija. Čia registracijos mokestis netaikomas automobiliams, kurių CO2 emisija neviršija 50 g/km. Taršesnių transporto priemonių mokestis yra susietas su ES automobilių taršos standartais.
Danija. Automobilių registracijos mokestis danams skaičiuojamas atsižvelgiant į suvartojamo kuro kiekį. Valdytojų mokesčio dydis taip pat susijęs su suvartojamu degalų kiekiu ir gali viršyti 1,5 tūkst. eurų už pusmetį benzininiam automobiliui, kuris su 1 litru degalų nuvažiuoja 4 km ar mažiau ir per 2,2 tūkst. eurų dyzeliniam, kuris su 1 l nuvažiuoja iki 5,1 km.
Estija. Kartu su Lietuva šalis yra viena iš nedaugelio, kuri neturi nei transporto priemonių registracijos, nei valdytojų mokesčių, kurie būtų susiję su jų tarša.
Graikija. Registracijos mokestis čia svyruoja nuo 0,95 euro už kiekvieną gramą iki 100 g/km CO2 iki 2 eurų už kiekvieną gramą, kai automobilio emisija viršija 250 g/km CO2. Transporto valdytojams tenka taip pat reikia mokėti kasmetinį mokestį, kurio dydis svyruoja nuo 0,9 euro už kiekvieną išmetamą dujų g/km automobiliams, kurių emisija svyruoja nuo 91 iki 100 g/km CO2 iki 3,72 euro už kiekvieną gramą, kai emisija viršija 251 g/km CO2.
Ispanija. Šioje šalyje taikomas nuo 4,75 proc. (121–160 g/km CO2) iki 14,5 proc. (per 200 g/km CO2) automobilio vertės dydžio registracijos mokestis.
Italija. Pirmą kartą registruojant netaršius automobilius, kurie išmeta mažiau nei 20 g/km CO2, galima pretenduoti į 6 tūkst. eurų dydžio kompensaciją. Tačiau už taršesnes mašinas gali tekti mokėti ir 2500 eurų registracijos mokestį (kai CO2 viršija 250 g/km).
Jungtinė Karalystė. Registracijos mokesčio dydis čia taip pat susietas su CO2 emisija. Maksimalus jo dydis – 2135 svarai (2,3 tūkst. eurų) pirmaisiais metais, kai emisija viršija 255 g/kg CO2. Kiekvienais paskesniais metais visiems taikomas 145 svarų (160 eurų) mokestis. Jo mokėti nereikia tik už elektrinius automobilius.
Kipras. Šioje Viduržemio jūros saloje taikomas tiek automobilių registracijos, tiek jų valdytojų mokestis. Jo dydis susijęs su CO2 dujų išmetimu.
Kroatija. Čia įsigyjant automobilį mokestis apskaičiuojamas atsižvelgiant į CO2 emisiją, automobilio kainą ir jo naudojamus degalus.
Latvija. Registracijos mokesčio kaimynai neturi, tačiau kasmet jiems reikia mokėti valdytojo mokestį, kurio dydis svyruoja nuo 12 eurų (51–95 g/km CO2) iki 756 eurų (virš 350 g/km CO2).
Lenkija. Tai dar viena Lietuvos kaimynė, kurioje šiuo metu nėra taikomas automobilių registracijos ar valdytojų mokestis.
Liuksemburgas. Čia taikomas automobilių valdytojų mokestis apskaičiuojamas pagal formulę A*B*C, kai A – CO2 emisija g/km, B – 0,9 dyzeliams arba 0,6 kitiems degalams, o C – kai CO2 mažiau 90 g/k = 0,5, didinant po 0,1 už kiekvienus 10 g/km.
Malta. Registracijos mokesčio dydis čia priklauso nuo CO2 emisijos, automobilio ilgio ir jo vertės. Valdytojo mokestis susietas su automobilio amžiumi ir CO2 emisija (pirmus penkerius metus iki 180 eurų už 150–180 g/km).
Nyderlandai. Šioje valstybėje transporto priemonių registracijos kintamoji dalis svyruoja nuo 2 eurų (kai CO2 yra tarp 1 ir 71 g/km) iki 429 eurų (daugiau kaip 157 g/km). Už visus naujus automobilius kurių emisija didesnė nei 1 g taikomas papildomas fiksuotas 360 eurų mokestis. Dyzeliams, kurių emisija viršija 61 g/km, taikomas 88,43 eurų mokestis. Kasmetinis valdytojo mokesčio dydis priklauso automobilio CO2 emisijos, svorio, degalų tipo ir regionų, kuriame juo važinėjama.
Portugalija. Registracijos mokestis čia susietas su automobilio CO2 emisija ir degalų rūšimi. Valdytojo mokestis taikomas iki 2,5 tonų sveriantiems ir po 2007 m. pagamintiems automobiliams 21 proc. mokesčio nuolaida taikoma mažiau nei 120 g/km CO2 išmetantiems automobiliams.
Prancūzija. Šioje šalyje galioja registracijos mokestis taršiems automobiliams svyruoja nuo 35 eurų (už 117 g/km CO2) iki 10,5 tūkst. eurų (kai CO2 viršija 1919 g/km). Kita vertus perkant netaršius automobilius, kurie išmeta mažiau nei 20 g/km CO2, galima gauti iki 6 tūkst. eurų paskatinimą. Prancūzijoje taip pat yra automobilių valdytojų mokestis. Mokestį taip pat turi mokėti įmonės.
Rumunija. Priduodant naikinimui 8 metų ir senesnius automobilius ir įsigyjant naujas transporto priemones čia galima pretenduoti į piniginę kompensaciją.
Slovakija. Valdytojo mokestis čia susietas su ES automobilių taršos standartais. Jį privalu mokėti tik naudojantis tam tikrai keliais.
Slovėnija. Registracijos mokestis dauginamas iš automobilio kainos ir svyruoja svyruoja nuo 0,5 proc. benzininių ir 1 proc. dyzelinių automobiliams (mažiau nei 110 g/km CO2) iki 28 proc. benzininiams ir 31 proc. dyzeliniams automobiliams (per 250 g/km CO2).
Suomija. Registracijos mokestis perkant naujus automobilius čia yra susietas su CO2. Jo tarifas (skaičiuojant kartu su PVM ir pačia registracija) svyruoja nuo 2,7 proc. iki 50 proc. automobilio kainos. Valdytojo mokesčio CO2 dedamoji svyruoja nuo 53,29 euro iki 654,44 euro.
Švedija. Čia galioja skatinimo sistema įsigyjant naujus automobilius. Jos dydis priklauso, nuo transporto priemonių CO2 emisijos. Valdytojo mokesčio dydis taip pat priklauso nuo šio rodiklio.
Vokietija. Iš šios valstybės į Lietuvą importuojama bene daugiausia naudotų automobilių. Nors jų registracijos mokesčio vokiečiai nemoka, tačiau valdytojo mokestis priklauso nuo automobilio variklio tūrio (2 eurai už 100 cm2 benzininių ir 9,5 euro už 100 cm2 dyzelinių mašinų savininkams) ir CO2 emisijos (2 eurai už kiekvieną g/km, kai emisija viršija 95 g/km CO2).
Vengrija. Šioje šalyje registruojant automobilius taikomas mokestis, siejamas su ES automobilių taršos standartais. Transporto priemonių valdytojo mokesčio nėra.