SEB banko iniciatyva Baltijos šalyse atliktas tyrimas rodo, kad trečdalio iš šių respondentų ketinimai rimti: išbandoma verslo idėja, yra registruojama įmonė ir ruošiamasi pradėti veiklą, arba gyventojai verslu jau vertėsi ir ketina tai daryti vėl. Vis dėlto, palyginti su Latvija ir Estija, Lietuvoje yra didžiausia visuomenės dalis, kuri apie nuosavo verslo kūrimą teigia nė negalvojanti.
Siekiais imtis verslo labiausiai pasižymi Latvijos gyventojai: beveik pusė (46 proc.) respondentų kaimyninėje šalyje nurodo galvojantys tapti verslininkais arba jau kuriantys savo įmones. Nedaug atsilieka Estija, kur artimiausiu metu verslininko keliu galvoja pasukti 41 proc. apklaustųjų.
„Verslumas ir naujo verslo kūrimas labai svarbus šalies ekonomikai, todėl būtina žinoti, kokios dažniausios kliūtys trukdo atsirasti naujoms įmonėms. Viena vertus, kas penktas Lietuvos gyventojas gana rimtai svarsto galimybę artimiausiu metu kurti verslą arba jau imasi veiksmų jam pradėti, ir tai galime laikyti gera žinia po pandemijos atsitiesiančiam šalies ūkiui.
Kita vertus, ta aplinkybė, kad mūsų visuomenė ryžtingumu atsilieka nuo Estijos ir Latvijos, skatina suklusti ir ieškoti veiksmingų būdų padėti daugiau skleistis Lietuvos gyventojų verslumo potencialui“, – komentuoja Eglė Dovbyšienė, SEB banko Mažmeninės bankininkystės tarnybos vadovė.
Paklausti, kokios paramos reikėtų pirmam žingsniui žengti ir pradėti savo verslą, visų trijų Baltijos šalių gyventojai dažniausiai minėjo finansinę paramą ir palankias finansavimo sąlygas. Tačiau E. Dovbyšienė atkreipia dėmesį, kad respondentai Lietuvoje dažniau negu kitose dviejose valstybėse teigė, jog pradėti verslą juos paskatintų ir pagalba ieškant tinkamos idėjos ar praktinė parama registruojant savo įmonę.
„Tokie duomenys rodo, kad pagrindiniai Lietuvos visuomenės verslumo iššūkiai susiję veikiau su nuostatomis ir žinių trūkumu, o ne su objektyviomis aplinkybėmis, tokiomis kaip sąlygos kurti verslą. Ir tarptautinių reitingų duomenimis, ir SEB banko ekspertų vertinimu, šios sąlygos Lietuvoje nė kiek neatsilieka, o daugeliu atžvilgių yra palankesnės negu Latvijoje ir Estijoje.
Taigi skatinant Lietuvos gyventojus aktyviau imtis verslo itin svarbus vaidmuo tenka visuomenės švietimui, konsultacijoms ir praktinei pagalbai kuriant verslą, ypač – šalies regionuose ir kaimuose“, – pabrėžia SEB banko Mažmeninės bankininkystės tarnybos vadovė.
SEB banko tyrimo duomenimis, galimybėmis kurti savo verslą labiausiai domisi jaunesni šalies miestų gyventojai –18–29-erių metų. Didžiausia dalis nesvarstančių galimybės tapti verslininkais – tarp mažų miestelių ir kaimo gyventojų.