• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Tarptautinė tyrėjų komanda pranešė pastebėjusi dar niekada nematytą kosminių orų (angl. Space weather) fenomeną. Aukštai virš žemės poliarinių regionų, buvo užfiksuotas plazmos judėjimas, primenantis taifūną arba uraganą. Šių kosminių uraganų atradimas buvo aprašytas žurnale „Nature Communications“.

Uraganai yra gana dažnas reiškinys mūsų saulės sistemos planetose. Dalelėms kylant arba leidžiantis, susiformuoja žemo slėgio zona – aplink ją kyla uraganas. Taip žemesniuose mūsų planetos atmosferos sluoksniuose susidaro ir tropinės audros. Pasirodo, kad elektriškai įkrautos dalelės jonosferoje gali sukelti panašų reiškinį.

Naujajame tyrime, mokslininkai iš naujo peržiūrėjo duomenis, surinktus 2014 m. rugpjūčio mėnesį. Darbe įrodoma, kad šimtai kilometrų virš Šiaurės ašigalio egzistuoja besisukanti plazmos struktūra, kurios plotis – 1 000 km. Kosminiai uraganai pagreitina elektronų judėjimą žemės link, ir taip sustiprina šiaurės pašvaistes.

Ne tokia kaip visos pašvaistės

Ši keista aurora susiformavo 2014 m. rugpjūčio 20 d. ir truko apie 8 valandas. Tuo metu geomagnetinės sąlygos buvo ypač ramios, o reiškinys buvo pastebimas daug arčiau žemės magnetinio šiaurinio ašigalio, negu įprasta šiaurės pašvaistė.

„Iki šiol nebuvo aišku, ar kosminiai plazmos uraganai išvis egzistavo, taigi tai, kad sugebėjome tai įrodyti remdamiesi tokiu pastebėjimu, yra tiesiog nuostabu“, – sakė Mike‘as Lockwoodas, tyrimo bendraautorius ir kosmoso mokslų profesorius Redingo universitete.

„Tropinės audros yra siejamos su milžiniška energija, o šiuos kosminius uraganus suformuoja neįprastai didelis ir greitas saulės vėjo energijos ir įkrautų dalelių judėjimas į žemės aukštesniąją atmosferą. Plazma ir magnetiniai laukai egzistuoja visų planetų atmosferose, taigi galima teigti, kad kosminiai uraganai yra plačiai paplitęs fenomenas“, – pasakojo mokslininkas.

Paveikia ir telefonų ryšį

Iš kelių palydovų surinkti duomenys ir įvairios simuliacijos rodo, kad šiuos reiškinius lemia ramūs žemės magnetosferos periodai. Kai mūsų planetos magnetinio lauko linijos nėra sujauktos, jos virš žemės magnetinio ašigalio sukuria piltuvą primenančią struktūrą, kuria į viršutinį ir vidurinį atmosferos sluoksnius patenka įelektrintos dalelės iš saulės vėjo.

Tai svarbus pastebėjimas. Kosminiai orai veikia mūsų telekomunikacijų tinklą dviem būdais. Dėl tokių įvykių kaip didelės saulės audros sutrinka palydovų veikla. Iš kitos pusės, nuolatinis saulės dalelių srautas laikui bėgant nudėvi mūsų technologijas. Atradimas parodo, kad net ir ramiuoju laikotarpiu, mums nederėtų nuvertinti kosminių orų.

REKOMENDUOJAME