Tokias sankcijas apibrėžia rugsėjo 8 dieną Europos Komisijos pateiktas išaiškinimas, pagal kurį į bloko teritoriją negali būti įleisti Rusijoje įsigyti ar registruoti automobiliai.
Į Lietuvos teritoriją automobilių su rusiškais registracijos numeriais muitinė neįleidžia nuo pirmadienio, išskyrus tranzito į ar iš Kaliningrado atvejus.
Tuo tarpu Latvijoje draudimas asmenims su Rusijoje registruotomis transporto priemonėmis įvažiuoti į ES per Latvijos-Rusijos ir Latvijos-Baltarusijos pasienio kontrolės punktus įsigaliojo nuo antradienio 18 val., naujienų agentūrai LETA pranešė Valstybinė pajamų tarnyba.
„Sankcijomis Rusijai siekiama vieno tikslo – priversti valstybę agresorę atsitraukti prie savo sienų“, – sakė Estijos vidaus reikalų ministras Lauri Laanemetsas.
„Kadangi Europos Komisija ką tik dar labiau patikslino galiojančias sankcijas, o Estija mano, kad būtina panaudoti visas priemones, kad padidintume agresijos kainą Rusijai, pasitarę su Latvijos ir Lietuvos valdžios institucijomis, nustatėme, kad kartu taikydami sankcijas, apribojimus padarysime veiksmingiausius“, – pridūrė jis.
Trečiadienį 10 val. įsigaliojęs draudimas į Estiją įvažiuoti transporto priemonėms su rusiškais numeriais taikomas neatsižvelgiant į automobilio savininko ar naudotojo buvimo Estijoje ar ES pagrindą. Jiems leidžiama iš Estijos išvažiuoti kertant išorinę arba ES vidaus sienas. Transporto priemonės naudotojas arba savininkas į Rusiją turi grįžti su transporto priemone arba kirsti sieną be jos.
„Vienintelis teisingas žingsnis“
Estijos užsienio reikalų ministras Margusas Tsahkna (Margusas Cahkna) trečiadienį draudimą pavadino vieninteliu teisingu žingsniu.
„Džiaugiuosi, kad Vidaus reikalų ministerija ir Finansų ministerija jį greitai įgyvendino. Kaip jau sakiau vakar, Europos Komisijos atnaujintos gairės dėl automobilių su rusiškais numeriais visiškai atitinka Estijos užsienio politikos interesus, pozicijas ir sankcijų politiką“, – sakė jis.
Ministras teigė jau ketvirtadienį vyriausybėje iškelsiantis klausimą, ką daryti su čia jau esančiomis transporto priemonėmis su rusiškais numeriais. Netrukus jis dalyvaus nuotolinėje konferencijoje su kitų prie ES išorės sienos esančių valstybių narių atstovais ir aptars šį klausimą.
M. Tsahkna sakė, kad Estijai, kaip su Rusija besiribojančiai šaliai, svarbu tokius apribojimus įgyvendinti kartu su kaimynėmis.
„Džiaugiuosi, kad Latvija ir Lietuva jau priėmė panašų sprendimą. Jei apribojimai bus įgyvendinami kartu, jie bus veiksmingesni, o tai suteiks galimybę dar labiau padidinti agresijos kainą Rusijai“, – sakė jis.
Ministras pridūrė, kad negalime padėti valstybės agresorės piliečiams naudotis laisvės ir demokratijos teikiamais privalumais, kol Rusija tęsia genocidą Ukrainoje.
Rusijoje registruotiems krovinių vežėjams – sunkvežimiams ir priekaboms – jau anksčiau uždrausta įvažiuoti į ES. Draudimas netaikomas Rusijoje įregistruotoms krovinių vežimo įmonėms, kurios gabena krovinius keliais tranzitu per Europos Sąjungą iš Kaliningrado srities į Rusiją ir atvirkščiai.
Draudimas Latvijoje ir Lietuvoje
Kalbant apie Latviją, asmenys su Rusijoje registruotomis transporto priemonėmis iš pasienio kontrolės punkto turės grįžti į Rusiją arba Baltarusiją.
Jei asmuo atsisako vykdyti muitinės nurodymus, įskaitant nurodymą grįžti į Rusiją arba Baltarusiją, muitinės pareigūnai bus įgalioti priimti sprendimą dėl transporto priemonės konfiskavimo.
Latvijos teisės aktuose už sankcijų nesilaikymą numatyta baudžiamoji atsakomybė. Todėl žmonės raginami susilaikyti nuo pakartotinių bandymų patekti į ES per įvairius sienos kirtimo punktus.
Šis draudimas įvažiuoti nebus taikomas transporto priemonėms, skirtoms ES ir valstybių narių diplomatinėms ir konsulinėms atstovybėms, įskaitant delegacijas, ambasadas ir misijas.
Be to, grįžti iš Europos Sąjungos į Rusiją joje registruotais lengvaisiais automobiliais asmenims bus leidžiama, jei jie nebus deklaruoti kaip prekės ir bus naudojami tik kaip transporto priemonė.
Lietuvos muitinės departamentas taip pat pranešė, kad automobiliai su rusiškais registracijos numeriais nebus praleidžiami per Lietuvos pasienio kontrolės punktus.
„Rusijoje registruoti automobiliai nebus įleidžiami per sieną. Bus žiūrima ne į piliečio pasą, o į automobilio registracijos numerį“, – nurodė departamentas.
Lietuvos vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė sakė, kad vadovaujantis naujausiu EK išaiškinimu dėl taikomų sankcijų, už Rusijoje registruotų automobilių, patekusių į Lietuvą, konfiskavimą bus atsakinga Lietuvos muitinė.
„Taip, tos transporto priemonės, kurios yra registruotos Rusijoje, jos jeigu pateks į Lietuvą, turės būti konfiskuojamos ir tą kontrolę užtikrina ir užtikrins muitinė, nes tai yra jos funkcija ir tai bus muitinės darbas ir atsakomybė“, – antradienį žurnalistams sakė A. Bilotaitė.
Muitinės departamento generalinis direktorius Darius Žvironas trečiadienį LRT radijui teigė, kad jeigu automobilių su rusiškais numeriais vairuotojai nepaklustų teisėtiems pareigūnų nurodymams, būtų pradėta administracinė teisena ir tie automobiliai būtų sulaikyti bei teismo sprendimu tikriausiai konfiskuoti.
Pasak jo, kol kas apie šį naują reglamentavimą dalis Rusijos piliečių nėra girdėję, todėl prognozuoja, kad bandymų vykti su automobiliais kas dieną bus vis mažiau.
D. Žvirono teigimu, Lietuva yra „vienu žingsniu priekyje“ lyginant su kitomis šalimis. Antradienį, pasak jo, buvo kalbamasi su Latvijos, Estijos, Suomijos ir Lenkijos muitininkais.