• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Teisės aktai neužtikrina valstybės ar savivaldybės įmonių bei viešųjų įstaigų valdybų sudarymo skaidrumo bei jų nepriklausomumo, todėl kyla rizika dėl jų politizavimo ir interesų konfliktų, pirmadienį pranešė Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT).

Teisės aktai neužtikrina valstybės ar savivaldybės įmonių bei viešųjų įstaigų valdybų sudarymo skaidrumo bei jų nepriklausomumo, todėl kyla rizika dėl jų politizavimo ir interesų konfliktų, pirmadienį pranešė Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT).

REKLAMA

Tokią išvadą tarnyba pateikė atlikusi du antikorupcinius vertinimus dėl viešųjų įstaigų, valstybės ar savivaldybės įmonių, valdomų bendrovių ar dukterinių bendrovių valdybų atrankos bei sudarymo.

Nustatyta, kad dabar steigėjui ar dalininkui, pavyzdžiui, ministrui, suteikiama teisė nesibaigus kadencijai atšaukti visą viešosios įstaigos valdybą be motyvuoto pagrindimo.

REKLAMA
REKLAMA

Anot STT, tai sudaro prielaidas nepagrįstai valdybos veiklos išorinei įtakai ir kelia riziką kolegialių valdymo organų nepriklausomumui. Taip pat reikalavimai „nepriklausomiems“ valdybų nariams neužtikrina jų realios nepriklausomybės nuo steigėjo – kadangi nėra ribojamas steigėjo deleguotų asmenų skaičius, jie gali sudaryti daugumą valdyboje ir dominuoti priimant sprendimus.

REKLAMA

Kaip teigiama pranešime, vertinimuose atkreipiamas dėmesys į atrankų agentūroms suteikiamos diskrecijos apimtį.

Pagal esamą tvarką, agentūros siūlo kandidatus, vertina jų stipriąsias ir silpnąsias puses, remiantis tik dokumentuose pateiktais duomenimis ir vėliau rekomenduoja atrankos komisijai konkrečius pretendentus – tai gali lemti neobjektyvaus vertinimo riziką.

REKLAMA
REKLAMA

Taip pat, viešosiose įstaigose nėra ribojama, kelių kolegialių organų nariu vienu metu gali būti tas pats asmuo – jis gali dalyvauti ir priimti sprendimus keliose valdybose, vienoje tuo metu einant nepriklausomo, o kitoje valdyboje – priklausomo nario pareigas.

Pasak STT dėmesys atkreiptas ir į praktikoje pasitaikančius atvejus, kai nepriklausomi ir priklausomi nariai būna susiję per kitas užimamas pareigas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Pavyzdžiui, 2023 metų duomenimis Kauno miesto savivaldybės įmonėse „Kauno autobusai“, „Kauno energija“, „Kauno švara“ ir „Kauno vandenys“ visi valdybų pirmininkai, žymimi kaip nepriklausomi, užėmė vadovaujančias pareigas su meru siejamose įmonėse „Vičiūnai“, „Vičiūnų grupė“, „Vichiunai Nordic“.

REKLAMA

Taip pat, anot STT, visi nepriklausomi Druskininkų miesto savivaldybės valdomų įmonių kolegialių organų nariai buvo tos pačios savivaldybės kitų valdomų įmonių vadovaujantys darbuotojai.

Pavyzdžiui, savivaldybės įmonės „Druskininkų sveikatinimo ir poilsio centras AQUA“ valdybą sudarė penki nariai, iš kurių trys buvo nurodomi kaip nepriklausomi, tačiau visi dirbantys Druskininkų miesto savivaldybės viešosiose įstaigose ir visi priklausantys tam pačiam politiniam komitetui, todėl kyla pagrįstų abejonių dėl jų politinio nešališkumo.

REKLAMA

STT vertinimu, nepriklausomų stebėtojų įtraukimas į atrankas yra apribotas dalyvaujančiųjų skaičiumi, trumpais informacijos apie posėdžio laiką paskelbimo terminais.

Tarnybos pastebėta, kad atrankos komisijos sprendimai nemotyvuojami: atrinkti kandidatai gali būti be paaiškinimo eliminuoti.

Siekiant skaidrumo, STT rekomenduoja įstatyme nustatyti aiškius valdybų steigimo ir atšaukimo kriterijus, sustiprinti nepriklausomų narių reikalavimus, riboti vieno asmens dalyvavimą keliose valdybose bei užtikrinti skaidresnį atrankų procesą.

Atsižvelgiant į įvardintų rizikų sistemiškumą, STT teigia artimiausiu metu pradėsianti korupcijos rizikos analizę, siekiant išsamiai įvertinti kaip praktikoje atrenkami ir paskiriami savivaldybių įmonių, valdomų bendrovių ar dukterinių bendrovių valdybų nariai.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
rekomenduojame


TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų