Kalbėdamas apie šią problemą Pagalbos onkologiniams ligoniams asociacijos (POLA) prezidentas Šarūnas Narbutas ją iliustravo neseniai asociacijos atlikto tyrimo rezultatais.
„Kai darėme apklausą apie eiles ir priemokas gydymo įstaigose, kartu klausėme, ar gydytojai nurodo tris įstaigas, kur jie galėtų atlikti tyrimus. Didžioji dalis įstaigų liepia eiti ir laukti eilėje pas save, nors turi pareigą nurodyti, kur galbūt eilė yra mažesnė.
Pavyzdžiui, klausdami to, kas aktualiausia onkologiniams pacientams – apie radiologinius tyrimus, paaiškėjo, kad 70–80 proc. atvejų visi tyrimus liepė darytis toje pačioje įstaigoje. Ir tik 10–18 proc., kaip privaloma, rekomenduodavo tris įstaigas. Taigi tik mažoji dalis gydytojų sugeba rekomenduoti kelias įstaigas ir vykdo galiojantį įstatymą, kiti tiesiog ignoruoja ir vadovaujasi senesne tvarka“, – konstatavo POLA atstovas.
Šlubuoja informacinė sistema
Kartu jis atkreipė dėmesį, kad čia koją itin kiša ir tai, kad Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) iki galo nesusitvarko su išankstine pacientų registravimo sistema.
„Kad ir kas būtų viešai skelbiama, ši sistema normaliai neveikia. Prie jos kaip ir galima prisijungti, bet į sistemą prisijungusių įstaigų yra mažuma, keli pirminės sveikatos priežiūros centrai ar statutinių pareigūnų gydymo įstaigos.
Taip pat turime sergu.lt, kur realiai nematai visų gydytojų konkrečių laikų. Nes būna taip, kad gali atrodyti, jog visi laikai užimti, o nuėjus į gydymo įstaigą paaiškėja, kad gydytojas gali priimti“, – komentavo Š. Narbutas.
Jo manymu, kol negalima matyti, kiek konkreti įstaiga konkrečiai tą dieną turi šiuo metu registruotų pacientų, pagal tai, kiek gydytojai gali juos priimti, situacija dėl eilių nesikeis.
„Ir toliau galime kalbėti apie korupciją, apie galimybę „apeiti“ eilę susimokėjus, ko mastai yra milžiniški.
Yra įstatymai, kurie turėtų būti vykdomi, bet nei ministerija ką daro dėl to, nei, natūralu, ir gydymo įstaigos tuo vadovaujasi. O kai pacientai kuo skundžiasi, tada atkerta, kad čia jūsų lūkesčiai nepagrįsti, kad reikalaujame nebūtų dalykų. Bet jei gyvename teisinėje valstybėje, jei kas įstatymus priėmė, jais turėtų būti ir vadovaujamasi“, – kalbėjo POLA prezidentas.
Pašnekovas konstatavo, kad pacientų į kitas įstaigas „paleisti“ poliklinikos nenorinčios dėl labai paprastos priežasties – taiз jos neteks apmokėjimo už paslaugas.
„Pacientai yra vaikštantis „pinigų krepšelis“ ir įstaiga nenori, kad jis išeitų kitur. Ir kai gydymo įstaiga sako, kad jiems pacientas svarbiausia, reikia suvokti, jog turima omenyje, kad jo pinigai ateitų, o ne kad pacientas gautų pagalbą, kada ji jam reikalinga“, – pastebėjo Š. Narbutas.
Kartu jis pridūrė, kad neretai įtaigos galinčios rasti pasiteisinimą, kodėl nenurodo kelių galimų variantų.
„Tą privaloma padaryti, kai matoma, kad pagal valstybės nustatytus terminus pas specialistą nepavyks patekti. Jei radiologinio tyrimo reikia laukti ilgiau nei mėnesį, tai gydytojas privalo nurodyti, kurioje įstaigoje paslaugą gali gauti greičiau. Tačiau jei eilė yra iki mėnesio, jis nebūtinai nurodys tą įstaigą, kur ta eilė gal trunka tik savaitę“, – aiškino pašnekovas.
Įstaigą gali laisvai pasirinkti
Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos (VLK) Paslaugų ekspertizės ir kontrolės skyriaus patarėja Žydrūnė Baigienė patvirtino, kad gydytojas, išduodamas siuntimą, turi informuoti pacientą, kur tokios paslaugos teikiamos – turi nurodyti bent 3 įstaigas.
„Atkreipiame dėmesį, kad pacientas turite teisę laisvai pasirinkti, kurioje asmens sveikatos priežiūros įstaigoje pageidauja gauti siuntime nurodytas asmens sveikatos priežiūros paslaugas (gali pasirinkti ir kitą įstaigą, nebūtinai siunčiančio gydytojo rekomenduotą).
Svarbu tik kreiptis į įstaigą, sudariusią sutartį su paciento gyvenamosios vietos teritorine ligonių kasa dėl šių paslaugų teikimo ir jų išlaidų apmokėjimo. Gydytojo siuntime negali būti nurodyta konkreti įstaiga ar specialistas. Be to, pacientas ir pats gali rasti gydymo įstaigų, turinčių sutartį su TLK, jų svetainėse“, – informavo Ž. Baigienė.
Kartu ji priminė, kad informaciją apie eiles pacientas gali rasti VLK interneto svetainėje.
Ministerija: problema egzistuoja
Savo ruožtu SAM džiaugiasi jau veikiančia išankstine pacientų registravimo sistema ir tvirtina, kad ji jau veikianti.
„Siekiant užtikrinti vieningą, visiems pacientams ir gydymo įstaigoms vienodai prieinamą sistemą efektyviam pacientų srautų valdymui ir jų duomenų apsaugai, išankstinė pacientų registracijos (IPR) sistema „sergu.lt“ integruota į e.sveikatos sistemą.
Ši integracija jau veikia, gydymo įstaigos pasirašo sutartis su VĮ Registrų centru ir jungiasi prie sistemos. Šiuo metu tą padariusios jau yra 60 gydymo įstaigų. Dalis jų kaip tik šiuo metu apmoko darbuotojus, taip pat pirmosios gydymo įstaigos (pavyzdžiui, Respublikinė Vilniaus universitetinė ligoninė) jau ir deklaruoja laikus IPR IS.
Žinoma, pasiruošti naujovėms reikia laiko, kad būtų galima užtikrinti sistemos efektyvumą, patogumą vartotojams“, – aiškino elektroninės sveikatos sistemos ir informacinių išteklių skyriaus patarėja, laikinai vykdanti vedėjo funkcijas, Vilma Telyčėnienė.
Tačiau kartu ji sutiko, kad problema egzistuojanti, nes skirtingos įstaigos naudoja skirtingas pacientų registracijos informacines sistemas, tad jos neleidžia matyti visų gydymo įstaigų specialistų užimtumo.
„Todėl prie sistemos prisijungus visoms Lietuvos nacionalinei sveikatos sistemai priklausančioms gydymo įstaigoms, SAM nuomone, tai leis efektyviau planuoti gydytojų darbo laiką, o pacientams – laiku gauti sveikatos priežiūros paslaugas“, – pabrėžiama ministerijos atsiųstame atsakyme.
Portalas tv3.lt jau rašė apie tai, kad pacientai, patys to nežinodami, už paslaugas gydymo įstaigose gali sumokėti du kartus.