Atsinaujinusi logotipą pirmiausia jį SAM paviešino socialinio tinklo paskyroje, kur ir sulaukė žmonių vertinimo. Daliai jų logotipas sukėlė klausimų ir daugiau pašaipių nei teigiamų atsiliepimų.
Priminė labirintą patekti pas gydytoją
„Labirintas paslaugai pasiekti“, „Čia pavaizduotas patekimo pas norimą gydytoją kelias...“, „Tas ženklas – tai labirintai, čia kai bandai patekti pas gydytoją?“ – tokiais ir panašiais pastebėjimais socialiniame tinkle buvo reaguota į naująjį vizualą.
Kiti komentavo dar aštriau, pažymėdami, kad bėdų sveikatos sistemoje – apstu: „Užgrotuotos visos durys – gydykitės patys“, „Pleistras problemų neišspręs“, „Čia tinklas žuvelėms užkibti? Ar mirusios odos gabalas?“
Dar kai kam logotipas pasirodė kaip labiau tinkamas pristatyti laboratoriją, o ne ministeriją.
Žmonės, tarp kurių – ir patys medikai – ironizavo, kad koks logotipas, tokia ir paslauga: „Arba gausi greitai talonėlį užsiregistruoti užsiregistravimui, arba mišios.“
Sekė kitų ministerijų pavyzdžiu
Paklausta apie pasikeitimus SAM patvirtino, kad šis vizualas – naujasis įstaigos logotipas.
„Iki šiol ministerija savo logotipo ir savo vizualinio identiteto neturėjo, priešingai, nei daugelis kitų ministerijų. Tikimės, kad naujasis stilius sustiprins ministerijos identitetą ir suteiks naujų išraiškos galimybių“, – aiškino SAM atstovas Julijanas Gališanskis.
Kaip nurodė jis, naująjį SAM logotipą ir identiteto knygą sukūrė viešojo pirkimo konkursą laimėjusi UAB „Movisuals“.
„Už SAM logotipo ir vizualinio identiteto, įskaitant visų ministerijos darbui reikalingų elementų (dokumentų, prezentacijų, užsklandų, socialinių tinklų šablonų ir pan.), sukūrimą, bendrovei sumokėta 9595,30 eurų su PVM“, – pateikta portalui tv3.lt atsiųstame atsakyme.
Paklausus, kokia buvo logotipo koncepcija, SAM paaiškino, kad sveikatos apsauga susijusi su žmogumi, jo kūnu, anatomija ir psichologija, todėl naujojo logotipo detalės esą simbolizuoja „žmogaus organizmo struktūros – raumenų, nervų sistemų – elementus, sudarančius nuolat besikeičiantį ir darniai veikiantį organizmą, kuris pasižymi jėga, judesiu, sveikata“.
„Naujasis logotipas sudarytas ne iš pagrindinių geometrinių formų, bet iš linijų – tai asociacija su tėkme, pastoviu veiksmu, plastiškumu pokyčių akivaizdoje. SAM – sveikatos politiką formuojanti, sveikatos sistemos pokyčius įgyvendinanti institucija, tad logotipas atspindi ir bendradarbiavimo, interesų derinimo, darnių sprendimų bei sutarimo paieškas“, – dėstoma atsakyme.
Nereikėtų sulyginti verslo įmonių ir valstybinių įstaigų
Linas Kontrimas iš Vilniaus universiteto Komunikacijos fakulteto politinės komunikacijos tyrimų centro patikino, kad logotipas vizualiai atrodo gerai ir tvarkingai, tačiau, jo nuomone, vis tik pati sistema, davusi užduotį, neatliko namų darbų.
„Kūrybininkai išties neblogai padirbėjo. Kas yra pozityvu, tai malonūs spalvų deriniai, grafika yra prasminga. Pats pokyčio siekimas man irgi patinka. Bet dar reikia įvertinti platesnį kontekstą. Iš principo, kai kalbame apie valstybines institucijas ir ypač tokias pamatines institucijas kaip ministerijos, kai jų logotipai yra bandomi sulyginti su pažangiomis verslo įmonių logotipų tendencijomis, tada jie nebeatlieka tos funkcijos, kurią turi atlikti.
„Kol kas man, kaip vartotojui, peršasi informacija, kad buvo biudžete numatyta pinigų, tai nuspręsta padaryti, bet pačioje sistemoje nematau pokyčių.“
Tada keliu klausimą, kokiai auditorijai šis logotipas skiriamas? Jei labiau kažkokiai biotechnologijų sričiai ar verslui, toks logotipas „žaidžia“, bet jei pasižiūrėtume į pačios sveikatos apsaugos sistemos uždavinius valstybėje, tai bene labiausiai apleista sritis yra prevencija. Taip pat dabar labiau matome sveikatos sistemos byrėjimą ir krachą. Kai šiame kontekste pamatome keičiamą logotipą, mums nesueina galai“, – komentavo jis.
Idėja gera, tačiau ne laiku ir ne vietoje?
Pasak komunikacijos konsultanto, paprastai logika yra tokia – kai verslas atsinaujina, turi strateginį planą, kaip atsinaujinimo momentą fiksuoti.
„Ir tai daroma ne tik naujais darbais, sandoriais ar produktais, bet ir vizualiniu pokyčiu. Nors minimo logotipo idėja man labai patinka ir galiu pasveikinti už estetinį sprendimą, bet noriu kelti klausimą ministerijai, ką šis pokytis dabartiniu momentu simbolizuoja, ką jis atneša? Kol kas man, kaip vartotojui, peršasi informacija, kad buvo biudžete numatyta pinigų, tai nuspręsta padaryti, bet pačioje sistemoje nematau pokyčių.
Peršasi tokia mintis, kad kažkas ministro aplinkoje nemato komunikacijos kaip didelės pokyčių visumos dalies, o tik kaip tokius brūkšnelius – vienur, kitur, trečiur brūkšt, ir gaunasi taip, kaip išeina. Tai jei dabar sakytume, kad sveikatos sistemoje vyksta taip, kaip vyksta, neplaningai, kai pradedu taisyti vieną vietą, bet byra kitoje, tai tokiame kontekste šitokio ženklo atsiradimas bent jau gražiai atrodys, tačiau tik ant užtrauktų užuolaidų.
Bet kelkime klausimą, ar mums reikia sveikatos sistemoje užtraukti užuolaidą, ar vis dėl to ją kuo plačiau atverti ir parodyti, kad pokyčiai naudingi ne pačiai sistemai, o mums, nenorintiems susirgti, o jei jau susergame, gaunantiems visokeriopą pagalbą. Tai tokiame kontekste pasakyčiau, kad šio ženklo atsiradimas kol kas yra ne laiku ir ne vietoje“, – savo nuomonę dėstė L. Kontrimas.
Portalas tv3.lt primena rašęs, kad patys medikai be užuolankų konstatuoja, kad dabartinėje sveikatos sistemoje daugiau mato griūtį, o ne viltį, kad situacija gerėja.
Užkliuvo naudojama santrumpa
Pašnekovas taip pat atkreipė dėmesį į logotipe naudojama įstaigos santrumpą: „Tai daug ką pasako sistemos darbuotojams, bet netgi jei pakalbintume išsilavinusius žmones, dirbančius kokioje miškininkystėje ar kitoje srityje, jiems SAM gal net nieko nesakytų. Dėl to, pasižiūrėkime, kur yra oficialus valstybės internetinis portalas, visų ministerijų logotipai tėra herbas ir užrašas, kokia tai ministerija.“
Pasak L. Kontrimo, nors vizualas yra dekoratyvus, su juo būtų galima dirbti ir daug kur panaudoti – masiškai naudojant jis net galėtų tapti atpažįstamu simboliu, klausimas, ar tai pirmiausia būtų asocijuojama su ministerija.
„Jokiu būdu nesakau, kad pokyčiai nėra nereikalingi, bet sveikatos sistemos frontas yra didžiulis ir kai kilometriniame fronte pokytis padaromas tik viename centimetre, jis neuždengs visko, kas yra nelabai kokioje situacijoje.“
„Jis, mano galva, nelabai tiksliai simbolizuoja ir išreiškia patį sveikatos sistemos turinį, pagrindinę šerdį“, – pastebėjo jis.
„Jokiu būdu nesakau, kad pokyčiai nėra nereikalingi, bet sveikatos sistemos frontas yra didžiulis ir kai kilometriniame fronte pokytis padaromas tik viename centimetre, jis neuždengs visko, kas yra nelabai kokioje situacijoje.
Tai palinkėjimas būtų arba kuo greičiau integruoti šį vizualinį pokytį į pozityvių pokyčių grandinę, kuri sveikatos sistemoje yra parengta, jei yra parengta. O jei nėra parengta, šiek tiek nesigirti ir palaukti, kol bus parengta ir tada šturmuoti visuomenę su nauju konceptu“, – pridūrė komunikacijos konsultantas.
Galima padaryti daug pigiau, bet geram konceptui netaupoma
Paklaustas, ar SAM nurodyta logotipo ir kitų įvaizdinių elementų atnaujinimui skirta suma kažkaip disonuotų pagal bendrą situaciją rinkoje, pašnekovas patikino, kad gerai idėjai negaila ir daug didesnės sumos. Kita vertus, patį logotipą sukurti galima ir už kelis kartus mažesnę sumą.
„Tokiam darbui kartais galima nepagailėti ir 30 tūkst., bet kad tikrai tiek ta identiteto knyga ir visi kiti sprendimai būtų profesionaliai atlikti ir integruotųsi į sistemą. Nes jei tai bus padaryta tik formaliai, vien tam, kad būtų padarytas naujas vizualas, bet viskas aplinkui bus ne prie ko, galima sakyti, kad 9,5 tūkst. – kaip ir nemažai. Mūsų rinkoje, jei užsakovas žino, ko nori, ir net kiek padaro namų darbus, grafinę išraišką gali padaryti ir freelanceris, kažkoks gabus studentas ar dizainą išmanantis pradžiamokslis greitai ir pigiai – 8 kartus pigiau.
Bet jei į šitą darbą žiūrėtume rimtai, neatmestinai, jei tai yra su dideliais integraciniais pokyčiais susijęs sprendimas ir tas grafinis vaizdas yra tik viršūnė, kartais negaila ir 30 ar 50 tūkst. eurų. Turime tik kelti klausimą, kas po visu šituo slypi“, – kalbėjo L. Kontrimas.