Jau nėra neįprasta, kad pas šeimos gydytoją galima prisirašyti ne tik poliklinikoje ar pirminiame sveikatos priežiūros centre, bet ir privačioje įstaigoje. Vis tik dar ne visi žino, kad į privačias gydymo įstaigas galima kreiptis ir gydytojų specialistų konsultacijoms.
Paprašyti pakomentuoti, kokiais atvejais privačiame sektoriuje paslaugas galima gauti nemokamai, Valstybinės ligonių kasos (VLK) specialistai visų pirma priminė, kad mokėjimo už suteiktas sveikatos priežiūros paslaugas tvarka 2024-aisias nesikeitė, taip pat nepakito ir sutarčių sudarymo bei jų vykdymo reikalavimai tiek viešosioms, tiek privačioms įstaigoms.
„Ir privati, ir viešoji gydymo įstaiga, sudariusi sutartį su ligonių kasa dėl konkrečių paslaugų, negali siūlyti vien tik mokamų paslaugų, t. y. pacientui pirmiausia turi pasiūlyti nemokamą paslaugą, t. y. apmokamą iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF) be jokio papildomo mokesčio“, – nurodoma portalui tv3.lt pateiktame komentare.
Kitaip sakant, prieš kreipiantis gydytojo pagalbos konkrečiai paslaugai, pacientas turėtų išsiaiškinti, ar jai teikti toje įstaigoje sudaryta sutartis su ligonių kasomis. Tuomet reikėtų nepamiršti, kad norint gauti šią paslaugą nemokamai, paprastai gydytojo specialisto konsultacijai reikalingas šeimos gydytojo siuntimas. Priešingu atveju, jei siuntimo nėra, už paslaugas reikės mokėti iš savo kišenės.
Kada už gydymą reikės susimokėti?
Vis tik VLK priminė, kad esama atvejų, kada už gydymą reikės susimokėti patiems. Visų pirma, jei tai nėra skubi neatidėliotina pagalba, mokėti už sveikatos paslaugas turės privalomuoju sveikatos draudimu nedraustas pacientas.
Atverti piniginę tenka, jei tyrimus pasirenka pats pacientas, tai yra jų per konsultaciją gydytojas neskiria, siuntimo neišduoda (tada tenka mokėti visą faktinę paslaugos kainą).
Ir privati, ir viešoji gydymo įstaiga, sudariusi sutartį su ligonių kasa dėl konkrečių paslaugų, negali siūlyti vien tik mokamų paslaugų, t. y. pacientui pirmiausia turi pasiūlyti nemokamą paslaugą.
Taip pat savo lėšomis apmokamas gydymas, kai teikiama paslauga, įrašyta į mokamų paslaugų sąrašą, kai pacientas pasirenka konsultuotis pas gydytoją specialistą, kuris dirba gydymo įstaigoje, neturinčioje sutarties su teritorine ligonių kasa (TLK). Kaip minėta, taip pat mokėti tenka, jei pacientas atvyksta neturėdamas šeimos ar gydytojo specialisto siuntimo.
Patuštinti kišenę reikės ir tiems, kurie nori gauti planinę paslaugą be eilės.
„Tie, kurie nori gauti specialisto konsultaciją, nelaukę eilėje (joje laukia kiti pacientai, kuriems taip pat teikiamos paslaugos, apmokamos PSDF lėšomis), gali gauti mokamą konsultaciją už ją susimokėję. Bet tais atvejais, kai pacientui reikalinga būtinoji medicinos pagalba, paslaugos pacientams turi būti teikiamos kreipimosi į gydymo įstaigą dieną“, – pažymi VLK specialistai.
Primokėjus nori geresnės kokybės paslaugų
Savo noru pacientas gali pasirinkti, leidus gydančiam gydytojui, brangiau kainuojančias paslaugas, medžiagas, tyrimus, vaistus, medicinos pagalbos priemones, procedūras.
„Šiuo atveju reikia susimokėti ne visą kainą, o tik skirtumą tarp ligonių kasų mokamos kainos ir pasirinktos brangesnės paslaugos, medžiagos, tyrimų, vaistų, medicinos pagalbos priemonės ar procedūros kainos.
Mokėti reikia į įstaigos kasą, kurioje išduodamas kvitas ar kitas mokėjimo dokumentas. Prie šių paslaugų negali būti priskiriamos paslaugos, dėl kurių pacientams nesuteikiama pasirinkimo alternatyva – negalima pasirinkti tarp nemokamos ir brangiau kainuojančios paslaugos“, – pažymėjo ligonių kasos.
Taip pat jei teikiamos odontologinės priežiūros paslaugos, apdraustieji (išskyrus vaikus ir asmenis, besimokančius dieninėse bendrojo lavinimo mokyklose, profesinių mokyklų dieniniuose skyriuose, kol jiems sukanka 24 metai, ir socialiai remtinus asmenis, kai jie pateikia atitinkamą savivaldybės, kurios teritorijoje gyvena, socialinės paramos skyriaus pažymą) moka už vaistus, odontologines ir kitas medžiagas, sunaudotas odontologinės priežiūros paslaugų teikimui, vienkartines priemones, atsižvelgiant į sunaudotų medžiagų, priemonių kiekį ir jų įsigijimo kainas.
Be to, šeimos gydytojo paslaugas teikianti įstaiga gali pasiūlyti tyrimus, kurie neįtraukti į šeimos gydytojo normą. Tuomet irgi prašoma paciento susimokėti.
„Tačiau ir tokiu atveju tuos tyrimus gali atlikti gydytojas specialistas ir turint siuntimą jo konsultacijai, už tyrimus mokėti nereikės“, – priduriama atsiųstame atsakyme.
Žmonės pasakoja, kaip mokėdavo ligoninėms už operacijas: dalis jų pinigus jau atgavo:
Kada tenka lėšas grąžinti pacientui
Kas labai svarbu žinoti, pacientas mokamos paslaugos pasirinkimą medicinos dokumentuose turi patvirtinti parašu.
„Gydymo įstaiga savo ruožtu turi užtikrinti, kad mokėjimo už mokamas paslaugas dokumentuose (kasos kvituose, pajamų orderiuose, sąskaitose ir pan.) būtų nurodyta paslaugos teikimo data, paslaugos, už kurią mokama, pavadinimas, medicinos dokumento (ambulatorinės kortelės, gydymo stacionare istorijos ir pan.) numeris. Jeigu minėtos informacijos mokėjimo dokumentuose nurodyti nėra techninių galimybių, ji turi būti nurodyta sąskaitoje, kuri atiduodama pacientui.
Mokamos paslaugos, suteiktos nesilaikant nustatytų reikalavimų, yra laikomos neteisėtai apmokėtomis, todėl už jas gautos lėšos privalo būti grąžinamos jas sumokėjusiam asmeniui“, – aiškino VLK specialistai.
Primenama, kad pacientas, manydamas, kad yra pažeistos jo teisės, pirmiausia turėtų kreiptis į gydymo įstaigos, kurioje gavo sveikatos priežiūros paslaugos, administraciją. Į pacientų skundus nagrinėjančias valstybės institucijas pacientai turi teisę kreiptis tuomet, kai yra nepatenkinti skundų nagrinėjimu sveikatos priežiūros įstaigoje:
„Gydymo įstaiga turi išnagrinėti situaciją ir raštu pateikti atsakymą per 20 darbo dienų nuo skundo gavimo įstaigoje dienos. Kreipiantis į pacientų skundus nagrinėjančias valstybės institucijas, reikia pateikti skundo sveikatos priežiūros įstaigai ir įstaigos atsakymo kopijas. Jeigu gydymo įstaiga nepateikia atsakymo per 20 darbo dienų, dėl skundo nagrinėjimo pacientas turi teisę kreiptis į kitas institucijas, pateikdamas skundo, adresuoto gydymo įstaigai, kopiją.
Jeigu pacientas kreipsis į sveikatos priežiūros įstaigą ir jos atsakymo nesulauks arba įstaigos atsakymas netenkins, dėl, paciento manymu, pažeistų teisių, susijusių su PSD klausimais, galima kreiptis į VLK ar TLK, dėl paslaugų kokybės ir prieinamumo – į Valstybinę akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybą prie Sveikatos apsaugos ministerijos.“
Gavę paciento kreipimąsi, ligonių kasų specialistai atlieka patikrinimus. Jei nustatoma, kad pacientas neturėjo mokėti, įstaiga įpareigojama grąžinti pacientui jo sumokėtas lėšas. Apie patikrinimo rezultatus informuojami pacientai ir jiems patariama kreiptis į įstaigą dėl lėšų grąžinimo.
„Kaip ne kartą esame minėję, oficialių skundų ligonių kasos dėl to gauna nedaug, tačiau dažnai dėl mokamų paslaugų ar neteisėtų priemokų tikslinamasi ligonių kasų informacijos telefonu, el. paštu. Kaip žinia, žmonės labiau linkę skųstis žiniasklaidai, dalintis istorijomis socialiniuose tinkluose“, – nurodė VLK.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!