Važiuojant keliu pro Rudaminą Vilniaus rajone stovi momentinio greičio matuoklis. Šioje vietoje maksimalus leistinas greitis yra 50 km/val. Šį matuoklį įrengė „Via Lietuva“, kuri atsakinga už visų greičio matuoklių įrengimą valstybinės reikšmės keliuose.
Šiuo metu tokių matuoklių Lietuvoje „Via Lietuva“ yra įrengusi 212: 78 momentinių greičio matuoklių ir 134 vidutinio greičio matavimo sistemų. Tiesa, visi jie buvo įrengti iki 2023 metų.
„Nuo 2023 metų antros pusės ir 2024 metais jokia greičio matuoklių plėtra valstybinės reikšmės keliuose nebuvo vykdyta“, – teigia „Via Lietuva“ atstovė Jolita Orentaitė.
Tokios pozicijos „Via Lietuva“ laikėsi ne veltui. Prieš porą metų – nuo 2020 m. iki 2022 m.– „Via Lietuva“ pastatė apie 100 greičio matuoklių. Valstybės kontrolė tuomet atliko auditą, įvertino visą matuoklių tinklą ir nustatė, kad 29 iš 100 pastatytų matuoklių neatitinka reikalavimų, daugelis jų pastatyti ten, kur avarijų dėl greičio apskritai nebūdavo.
„Tarp kitų problemų ir pastebėtų trūkumų, pastebėjome ir tai, kad greičio matuokliai ar vidutinio greičio matuokliai ne visada įrengiami ten, kur jie turėtų būti įrengiami“, – sako valstybės kontrolės atstovas Mindaugas Šalčius.
Siekia pasipinigauti?
Valstybės kontrolei paskelbus tokias išvadas kilo diskusijos, ar „Via Lietuva“, statydama matuoklius atsitiktinėse vietose, nebando tokiu būdu tiesiog pasipinigauti. Ši situacija puikiai atsispindi ir policijos statistikoje: įrengus daugiau matuoklių, greičio viršijimo atvejų imta fiksuoti gerokai daugiau. 2019 metais greičio viršijimo atvejų buvo fiksuota maždaug 175 tūkstančių. Po metų, 2020-aisiais, atvejų skaičius staiga šoktelėjo daugiau nei du kartus, iki beveik 400 tūkstančių. Dar po metų tokių atvejų jau fiksuota 577 tūkst.
Valstybės kontrolės atstovas sako, kad „Via Lietuva“, statydama greičio matuoklius, nesilaikė vidinės tvarkos ir metodikos.
„Svarbu, kad greičio matuokliai būtų įrengiami ten, kur jų labiausiai reikia, nes, be abejo, jų įrengimas kainuoja pinigus. Pinigai yra mūsų visų, Lietuvos valstybės gyventojų“, – sako M. Šalčius.
„Via Lietuva“ aiškina, matuoklių plėtra sustabdyta praėjusių metų pabaigoje ir tokį sprendimą priėmė pasikeitusi „Via Lietuva“ vadovybė. Bendrovė tikisi, kad greičio matuoklių metodikos įgyvendinimą perims Susisiekimo ministerija.
„Į visą šį procesą metodikos atnaujinimo reiktų įtraukti kitas suinteresuotas šalis, kurios taip pat Lietuvoje yra atsakingos už eismo saugą“, – komentuoja J. Orentaitė.
Sabutis greičio matuoklių plėtros neplanuoja
Naujasis susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis paskelbė, kad nepritaria greičio matuoklių plėtrai ir sako, kad reikėtų peržvelgti visą jų tinklą ir prireikus jį mažinti.
„Atsižvelgiant į visuomenės nuomonę, ganėtinai neigiamą nuomonę, bet kitas dalykas, kad ir Valstybės kontrolė pasisakė ir pasakė, kad kai kurių kelių dešimčių greičio matuoklių pastatymo argumentacijos išvis nėra“, – sako E. Sabutis.
Visgi ir tokia ministro pozicija sulaukė aštrios kritikos. Pasak techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ atstovo Renaldo Gabarto, toks susisiekimo ministro E. Sabučio pareiškimas skamba kaip priešrinkiminės kampanijos dalis.
„Kodėl reikia kalbėti taip, lyg būtų nepasibaigę dar rinkimai, yra šiokia tokia mįslė, bet reikia tikėtis, kad ministras klausysis ir saugaus eismo specialistų, kurie turi pakankamai iškalbingos statistikos“, – teigia R. Gabartas.
Specialistas aiškina, kad visi eismo kontrolės įrenginiai yra skirti tam, kad užtikrintų taisyklių laikymąsi. O tai užtikrina saugumą keliuose.
„Niekas nenori pasipinigauti, ar dar kažko padaryti, nes jeigu tu tiesiog važiuoji taip, kaip yra numatyta taisyklėse, tai tu nemoki jokių pinigų niekam“, – sako R. Gabartas.
Visgi ministras sako, kad dėl matuoklių naikinimo kol kas jokie sprendimai nepriimti, dar vyks diskusijos su ekspertais. Tačiau vieną dalyką ministras pažada: „Nenumatyta šiais metais jokia plėtra. Tai yra, daugiau tikrai nebus greičio matuoklių negu yra dabar.“
Ministras sako, kad dėl greičio matuoklių mažinimo sprendimas turėtų būti priimtas per metus.
Daugiau apie tai sužinokite aukščiau esančiame vaizdo įraše.