Tokio renginio Klaipėda dar nematė. Pirmą kartą uostamiestyje vyksta F2 vandens formulių pasaulio čempionatas, jame dalyvauja 19 formulių iš 13 šalių. Mūsų šalis taip pat turi savo atstovą. Jį palaikyti bei pasižiūrėti išskirtinio reginio susirinko minios klaipėdiečių.
„Motorai galingai siaučia, kaip sakoma, ūžia. Tik dabar prasideda, nesitikėjom, kad tiek liaudies bus susirinkę. Kad visiems įdomu. Vis teik, tai įvykis Klaipėdai.“
„Pirmą kartą matau tokias. Įspūdžiai geri, įspūdingai atrodo. Garsas geras ir greitis neblogas.“
Tokios formulės gali išvystyti 206 kilometrų per valandą greitį, tik pusę tonos sverianti formulė turi daugiau nei 200 arklio galių variklį.
„Norėtumėt tokį turėti? – Norėčiau. – Kur lėktumėt? – Į tas pačias marias.“
Formulės lenktyniauja Kuršių mariose, uosto akvatorijoje. Įprastai, pagal esamus reikalavimus, laivai čia plaukioja 15 kilometrų per valandą greičiu, o štai formulės praskrenda kone 200-ų kilometrų per valandą greičiu.
Dėl tokio kardinalaus nusistovėjusios tvarkos pokyčio uostininkams teko nemažai padirbėti. Stygavo nepertraukiamą laivų judėjimą uoste, derino kruizinių laivų viešnages, koregavo tarptautinių keltų grafiką,perdėliojo vandens eismą žyminčius plūdurus bei įspėjo kapitonus, jog vykstant varžyboms laivyba bus ribojama ar net visai stabdoma.
„Klaipėdos uostas Lietuvai atiteko jau prieš šimtą metų. Bet, greičiausiai, aš tiek ilgai negyvenu, greičiausiai niekada tokio renginio uoste nebuvo. Ir pakeisti tą savo mąstymą, savo supratimą, kad čia gali būti lenktynės, tokios lenktynės, kur daugiau negu dešimt kartų viršijamas greitis negu galima šitam uoste, aš manau tikrai iššūkis“, – sakė Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos generalinis direktorius Algis Latakas.
Tokios formulės kainuoja nuo 50 iki 80 trūkstančių eurų. Pasirodo, dėl išcentrinės jėgos poveikio, per varžybas sportininkai numeta po porą kilogramų.
„Patinka juodas kateris, bet nežinau kur jis varo. – O kaip lietuvis? – Lietuvis tai nežinau irgi kur varo. - Girdėjau, lyg ir pažįstamas yra lietuvis? – Tėčio pažįstamas. Mano nepažįstamas.“
Anot Lietuvą atstovaujančio F2 lenktynių prizininko Edgaro Riabko, varžybos uosto akvatorijoje – iššūkis ir sportininkams. Pavyzdžiui, vos 500 metrų pločio laivybos kanale reikia susidoroti su nuo betoninių krantinių grįžtančiomis bangomis.
„Sudėtingos labai sąlygos, vien dėl to, kad šalia jūra, ateina tokia srovė rami, bet tokios ilgos bangos, mes patys sukeliam bangas, kurios atsimuša į krantinę, grįžta atgal.
Tai ne taip, kaip ežere plaukiant, kur būna žolytė, viską sugeria. Čia jau mums yra ką veikti“, – sakė formulės pilotas Edgaras Riabko.
Pasak lenktynininko, vos prieš 20 metų beveik kiekvienose tokiose varžybose kas nors žūdavo. Dabar į saugumą komandos bei gamintojai investuoja milžiniškus pinigus – formulėse yra ir deguonies kaukės pilotams ir oro pagalvės, kurios šiai, nelaimės atveju, neleistų nuskęsti.