„Oro navigacija“ pokyčius motyvuoja augančiu orlaivių srautu Vilniaus oro uoste. Tuo metu oreiviai tvirtina, jog pasikeitimai ne tik sumažins skrydžių oro balionais skaičių virš sostinės, bet ir turės neigiamą poveikį Vilniaus turizmui bei mieste sužlugdys pačią oreivystę.
Ruošiasi riboti oro balionų judėjimą
Reaguodama į augančius orlaivių srautus Vilniaus oro uoste, valstybės valdoma skrydžių valdymo bendrovė „Oro navigacija“ dar šį pusmetį virš sostinės planuoja riboti oro balionų judėjimą.
„Šiuo metu oro eismo srautui atsigaunant po pandemijos, keleivių bei orlaivių srauto intensyvumas grįžta į 2019 metų lygį. Tai yra itin intensyvus orlaivių eismas, kurio saugai užtikrinti svarbus ne tik preciziškas skrydžių valdymas oro uoste, bet ir maksimali sauga teritorijoje, patenkančioje į skrydžių valdymo zoną“, – BNS sakė „Oro navigacijos“ generalinis direktorius Saulius Batavičius.
Pirmąjį šių pusmetį, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai, šalies oro uostuose aptarnautų skrydžių srautas išaugo daugiau nei du kartus – iki 24 tūkst. nuo 11,2 tūkst. su 2021-aisiais. Didžiausias orlaivių eismo intensyvumas fiksuojamas būtent Vilniaus oro uoste.
Šiuo metu oro balionų skrydžiai virš sostinės leidžiami atsižvelgiant į jų pakilimo vietą, vėjo kryptį bei greitį, taip pat įvertinus į oro uostą atvykstančių ir išvykstančių orlaivių tvarkaraštį.
Pasak S. Batavičiaus, pagal atnaujintą tvarką oro balionai turės kilti iš patvirtintų ir suderintų starto vietų esant nustatytai vėjo krypčiai, taip pat jiems bus draudžiama kirsti tupiančių orlaivių trajektoriją – tūptinę.
Anot „Oro navigacijos“ vadovo, atnaujinta tvarka turėtų būti patvirtinta rugpjūtį, o įsigalioti šį pusmetį.
Oreiviai: sumažės skrydžių oro balionais
Oreiviai prognozuoja, jog uždraudus oro balionams kirsti Vilniaus oro uoste tupiančių lėktuvų trajektoriją, oro balionų skrydžių virš sostinės gali sumažėti nuo 50 iki 80 procentų.
Kadangi oro uostas yra į rytus nuo oro balionų starto vietų, pašnekovų teigimu, atnaujinta tvarka apribos jų judėjimą šia kryptimi. Pasak Lietuvos oreivių federacijos prezidento Vytauto Sviderskio, vyraujant vakarų vėjams, didžioji dalis oro balionų skrydžių šiemet vyko būtent į rytų pusę.
„Šiemet labai daug skrydžių buvo iš vakarų į rytus. Didžioji dalis skrydžių dingsta – iš karto bent pusė skrydžių sumažėja“, – BNS sakė V. Sviderskis.
Pasak Oreivystės centro piloto-instruktoriaus Giedriaus Leškevičiaus, nauja tvarka apskritai apribos oro balionų judėjimą virš Vilniaus.
„Taisyklės, kurios yra rengiamos, su kuriomis mes esame supažindinami, sako, kad kryptys lieka praktiškai tik į vakarus ar toliau miesto centro“, – BNS sakė G. Leškevičius.
„Oro balionas yra tokia transporto priemonė, kurią mes galime saugiai valdyti kildami aukštyn ar leisdamiesi žemyn, bet mes negalime parinkti krypties. Mes skrendame ten, kur pučia vėjas. Liepti vėjui pūsti tik į vakarus mes tokios galios dar neturime“, – pridūrė jis.
„Jeigu dabar turėjome 360 laipsnių variacijoms – praktiškai galėjome skristi į bet kurią pusę – tai pagal naujai rengiamas taisykles mums lieka keliasdešimt laipsnių“, – teigė instruktorius.
Anot Lietuvos oreivių federacijos prezidento V. Sviderskio, „Oro navigacijos“ planuojama patvirtinti atnaujinta skrydžių oro balionais tvarka numato ir daugiau ribojimų jų judėjimui virš Vilniaus: nuo 14 iki 7 žmonių rengiamasi sumažinti vienu metu skrendančių oro balionų grupės dydį, atsižvelgiant į orlaivių oro uoste judėjimą, oro balionams planuojama apriboti skrydžių laikus. Taip pat ruošiamasi uždrausti oro balionų skrydžius virš 2,5 tūkst. pėdų (762 metrų) esančioje oro uosto prieigų zonoje.
Lietuvos oreivių federacijos prezidentas teigė „Oro navigacijai“ ir Susisiekimo ministerijai išsiuntęs raštą su prašymu neskubėti tvirtinti atnaujintos skrydžių oro balionais tvarkos.
Nukentės turizmas ir finansai
Oreivių teigimu, atnaujinta tvarka neigiamai paveiks tiek sostinės turizmą, tiek visą oreivystę Vilniuje.
„Jeigu tos taisyklės bus patvirtintos, tai Vilnius, kuris iki šiol galėjęs didžiuotis, kad yra oro balionų sostinė, vienareikšmiškai tokį vardą praranda, nes beliks tik keletas skrydžių“, – teigė Oreivystės centro atstovas G. Leškevičius.
„Mes daug metų naudojame reklaminį šūkį, kad Vilnius yra vienintelė sostinė, virš kurios galima praskristi oro balionu. Ir yra turistų, kurie čia atvažiuoja tam, kad virš miesto paskraidytų balionų. Tai visa tai bus sužlugdyta“, – sakė V. Sviderskis.
Pasak Lietuvos oreivių federacijos vadovo, naujos taisyklės pablogins ir nuo reklamos priklausomų skrydžių oro balionais organizatorių finansines galimybes.
„Ant oro balionų yra reklaminiai užrašai – įmonės reklamuojasi. Jeigu jos reklamuojasi, yra įsipareigojimai, pavyzdžiui, oreivių klubas įsipareigoja per metus su tuo balionų atlikti 80 skrydžių virš miesto“, – sakė V. Sviderskis.
„Jeigu paaiškės, kad balionas virš miesto galės praskristi tik dešimt arba penkis kartus, tai jo matomumas iš karto dingsta. Tai iš principo reiškia oreivystės verslo sužlugdymą“, – pridūrė jis.