Kadangi keitėsi privalomojo sveikatos draudimo įmokos dydis, sausio mėnesį Sandra bendravo su „Sodros“ konsultante tam, kad sužinotų, ar neturi jokių skolų, tačiau tada darbuotoja patikino, kad skolų nėra.
Darbuotojai atsakymo neturi
Vasario mėnesį Sandra pastebėjo pinigų nuskaitymą iš savo sąskaitos, pasidomėjusi suprato, kad pinigai iš jos sąskaitos, be moters žinios, buvo pervesti į „Sodros“ sąskaitą.
Visą sumą, kurią turėjo sumokėti už praėjusius metus, Sandra buvo sumokėjusi dalimis, o kodėl buvo nuskaičiuota 105 eurų suma, negali paaiškinti net darbuotojai.
„Praėjusiais metais kreipiausi į „Sodrą“, kad sumą, kurią reikia sumokėti, padalintų dalimis, nes ji buvo labai didelė. Visus metus sėkmingai kas mėnesį sumokėdavau man paskirtą dalį, o kovo mėnesį jau buvau pilnai atsiskaičiusi.
Kai iš mano sąskaitos dingo pinigai, parašiau pretenziją „Sodrai“, prikabinau visus mokėjimų išrašus iš banko.
Paklausiau, kaip susidarė ši suma ir kur apie ją galėjau sužinoti, kodėl man apie „skolą“ nebuvo pranešta, o po 20 dienų gavau automatinį pranešimą, kad jie man informacijos negali suteikti dėl duomenų apsaugos. Prireikė šitiek dienų, kad atsiųstų automatinį pranešimą.
Vėliau laiškais bendravau ir su man priskirta „Sodros“ darbuotoja, tačiau, nieko tikslaus ji negali pasakyti, todėl atsakymo, už ką buvo nuskaičiuoti pinigai nesulaukiu iki šiol“, – apmaudo neslepia Sandra.
Sąskaitoje palieka minusą
Atidžiai peržiūrėjusi „Sodros“ puslapį, ji palygino nurodytas sumas ir savo banko išrašus, kiek pinigų ji šiai įstaigai yra sumokėjimus – viskas atitinka. Moteris turi visus įrodymus ir laiškus, kad visi reikiami pinigai pasiekė „Sodros“ sąskaitą.
„Po šio įvykio aš jaučiuosi nesaugi, pradėjau išsiiminėti grynuosius pinigus, nes nebežinau, kada „Sodra“ vėl sugalvos paimti ir ištraukti iš mano sąskaitos pinigus, nes jie turi tokią galią, be paaiškinimo paimti ir sau persivesti reikiamą sumą.
Nesuvokiu, kaip ši įmonė gali turėti teisę nuo tavo asmeninės sąskaitos nurašyti pinigus.
Mobiliojo ryšio tiekėjai ir kitos įmonės siunčia pranešimus, apie turimas skolas, jei jų nesumoki – tada perduoda antstoliams, tada jie bando susisiekti su skolingais asmenimis, siunčia laiškus, jei ir tuo atveju nemoki – laukia teismas ir tik tada areštuoja sąskaitą.
O „Sodra“ net paprasčiausio pranešimo nepateikė. Pikčiausia, kad jie gali įlįsti į tavo sąskaitą ir bet kada pasiimti pinigus. Jie šeimininkauja privačių žmonių sąskaitose kaip savo namuose. Įsivaizduokite, kad jie ateitų į jūsų namus ir pasiimtų kokius nori daiktus ar dar kažką.
Aš lygiai taip pat jaučiuosi apvogta. Jų veiksmai yra visiškai neprognozuojami“, – tikina Sandra.
Moteris teigia, kad savo artimoje aplinkoje ji jau girdėjo ne vieną tokį atvejį. Sandros draugei, 3 vaikų mamai, taip pat be įspėjimo buvo nuskaityti pinigai, o sąskaitoje atsirado minusas.
„Mama su vaikais buvo palikta visiškai be pinigų ir dar su minusu sąskaitoje. Kaip jie gali šitaip elgtis? Kokie įstatymai tai leidžia? Jie visiškai nežiūri į situaciją, dirba, kaip robotai – žmogiškumo nulis.
O tiems, kurie savo vardu turi dvi ar tris sąskaitas, mano draugui taip buvo, jam buvo nurašyta skola iš visų trijų sąskaitų. Jei tavo skola yra 100 eurų, tai tą 100 eurų nurašo nuo visų trijų sąskaitų ir tada jie gauna 300 eurų.
Šitaip toliau tęstis negali – reikia kažką daryti ir keisti šią sistemą, nes ji veikia labai blogai. Tiek aš, tiek kiti jaučiamės nesaugūs“, – atvirauja Sandra.
„Sodra“ pateikė atsakymą
Dėl šios situacijos naujienų portalas tv3.lt kreipėsi į „Sodrą“. Jų teigimu, įmonė nenurašo gyventojų pinigų, be įspėjimo.
„Priverstinio skolų išieškojimo būdus ir terminus reglamentuoja Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo 20 straipsnis.
„Sodra“ nenurašo lėšų iš gyventojų sąskaitų be įspėjimo. Paprastai priminimai ir raginimai sumokėti susidariusią skolą yra siunčiami į asmenines gyventojo (www.sodra.lt/gyventojui arba draudėjo (www.sodra.lt/draudejai) paskyras. Jei asmeninėje paskyroje žmogus yra nurodęs savo telefono numerį ar elektroninio pašto adresą, informacija siunčiama taip pat ir šiais kanalais.
Kilus klausimų, išsami informacija apie tai, už kokį laikotarpį ir kokios veiklos vykdymą buvo priskaičiuotos įmokos, kiekvienam gyventojui suteikiama asmeniškai.
Palikti elektroninį paklausimą ar pradėti pokalbį su konsultantu galima prisijungus prie asmeninės paskyros www.sodra.lt/gyventojui. Kiekvienam klientui suteikiama individuali informacija.
Konsultacijos taip pat teikiamos telefonu (+370) 5 250 0883. Kad būtų suteikta asmeninė informacija, reikia turėti unikalų Kliento identifikavimo kodą (KID), kuris leidžia saugiai nustatyti tapatybę ir valdyti asmeninę informaciją. Kitu atveju telefonu pateikiama tik bendra informacija“, – teigiama raštu pateiktame atsakyme.
„Sodra“ taip pat tikina, kad skola nuo visų gyventojo turimų sąskaitų nėra nurašoma.
„Sodra“ laiku nesumokėtų įmokų išieškojimą vykdo per Piniginių lėšų apribojimo informacinę sistemą (PLAIS) teikdama mokėjimo nurodymus.
Pagal PLAIS veikimo principą lėšos iš skolininko sąskaitos negali būti nurašomos du kartus. Mokėjimo nurodymo vykdymo metu, tam tikru momentu, kad būtų nustatytas išieškojimui reikalingų lėšų buvimas sąskaitose, PLAIS apriboja disponavimą lėšomis visose asmens turimose sąskaitose, todėl žmogui galėjo susidaryti įspūdis, kad lėšos buvo „nurašytos“ kelis kartus.
Piniginių lėšų nurašymas visada įvykdomas tik vieną kartą, o įvykdžius lėšų nurašymą apribojimai kitose sąskaitose yra automatiniu būdu atšaukiami“, – rašo „Sodra“.