Kaip nurodė Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos (VLK) Paslaugų ekspertizės ir kontrolės skyriaus patarėja Žydrūnė Baigienė, pagal šiuo metu galiojančią tvarką, sveikatos priežiūros įstaigos turi teisę teikti mokamas paslaugas.
„Tai įstaigoms nedraudžiama. Svarbu, kad jos turėtų licencijas toms paslaugoms ir licencijuotus specialistus. Mokamų sveikatos priežiūros paslaugų sąrašą, kainas, kainų indeksavimo ir šių paslaugų teikimo tvarką tvirtina sveikatos apsaugos ministras.
Vadovaudamasi minėta tvarka, gydymo įstaiga, teikianti mokamas paslaugas, privalo parengti ir vadovo įsakymu patvirtinti mokamų paslaugų teikimo tvarką (aprašą), kurioje būtų nurodyti konkretūs šių paslaugų teikimo pagrindai ir kainos, taip pat užtikrinti, kad pacientai galėtų su šia tvarka susipažinti“, – aiškino ji.
Kokiais atvejais gali tekti susimokėti?
Specialistė kartu detaliau nurodė, kokiais atvejais asmeniui gali tekti susimokėti už paslaugas.
Visų pirma, tai yra tokios situacijos, jei pacientas, neturėdamas šeimos gydytojo siuntimo, pageidauja gauti gydytojo specialisto konsultaciją (siuntimo nereikia kreipiantis į gydytoją dermatovenerologą). Taip pat susimokėti reikės, jei pacientas nenori registruotis į bendrąją eilę ir pageidauja gauti paslaugas skubos tvarka.
Atverti piniginę reikės, jei pacientą konsultuotis pas gydytoją specialistą siunčia gydytojas, dirbantis gydymo įstaigoje, nesudariusioje sutarties su teritorine ligonių kasa (TLK).
Teisę į nemokamas sveikatos priežiūros paslaugas turinčiam pacientui savo iniciatyva pasirinkus papildomas paslaugas ar procedūras, jis sumoka šių paslaugų ar procedūrų kainą.
Jei teikiamos mokamos paslaugos, įrašytos į sveikatos apsaugos ministro patvirtintą mokamų paslaugų sąrašą (akupunktūra, kosmetinės chirurgijos ar kosmetologijos procedūros, sveikatos tikrinimas vairuotojo pažymėjimui gauti ir kt.).
Taip pat gali tekti sumokėti už papildomus laboratorinius tyrimus, jeigu jų paskyrimas ir atlikimas viršija gydytojo, į kurį kreipiamasi kompetenciją, bet pacientas pageidauja juos atlikti šioje įstaigoje.
„Tarkime, šeimos gydytojas gali atlikti tik jo kompetencijos tyrimus, pavyzdžiui, vieną skydliaukės funkcijos tyrimą, o jeigu reikalingas platesnis ištyrimas – turėtų siųsti gydytojo endokrinologo konsultacijai. Tačiau pacientas nori būti ištirtas čia ir dabar“, – aiškino Ž. Baigienė.
Gali skųstis
VLK primena, kad kilus neaiškumams pacientams visus rūpimus klausimus pirmiausia reikėtų išsiaiškinti gydymo įstaigoje.
„Pacientas turi teisę skųstis, jei mano, kad jam įstaigoje buvo suteikta neteisinga informacija apie gydymo paslaugas (mokamas ar nemokamas), ar neteisėtai paprašyta susimokėti.
Pirmiausia, raštu reikia kreiptis į gydymo įstaigos, kurioje pacientas buvo aptarnaujamas, administraciją. Jei įstaigos pateiktas atsakymas ar priimtas sprendimas netenkina, su gydymo įstaigos atsakymu gyventojas turi teisę kreiptis į TLK pagal gyvenamąją vietą“, – dėstė VLK specialistė.
Kreiptis reikėtų raštu bei pateikti dokumentų, pagrindžiančių nurodytą galimai neteisėtą veiksmą, kopijas.
Be to, rūpimus klausimus gyventojai gali pateikti bendruoju ligonių kasų el. paštu [email protected] arba telefonu (8 5) 232 2222.