Skaniausias kefyras
Visagino „Verdenės" gimnazijos 3a klasės mokinukai tvarumo pradžiamokslyje dalyvavo pirmą kartą. Mokytoja Daiva Maldžiuvienė pasidžiaugė, kad vaikams Įdomioji pamoka paliko įspūdį. Mažuosius mokinukus nustebino susitikimas su Herojais, kurie supažindino su tvarumo pamokos užkulisiais.
„Susidomėję visi sekėme reportažus, o labiausiai vaikams patiko apie karvyčių ūkį, - dalijosi nuomone D.Maldžiuvienė. - Stebėjomės, kad gyvuliukai gyvena kaip ir visi žmonės, draugauja, pykstasi, kovoja už savo būvį. Buvo įdomu sužinoti, kad jų pasaulyje vyrauja matriarchatas, nes veršeliai visuomet nusileidžia telyčaitėms“.
Būtent taip apie šias ūkio gyventojas pamokoje paporino ūkininkas Valdas. Jis atskleidė karvučių pasaulio įmantrybes – karvės ambicingos ir kovingos, visai kaip žmonės. O ir pasmaližiauti jos mėgėjos. Karvutėms šokoladą atstoja tirštos konsistencijos, tamsiai rudos spalvos, savito skonio ir kvapo melasa. Tai cukraus gamybos iš cukrinių runkelių ir cukranendrių atlieka, kuria mielai mėgaujasi karvutės.
Įdomioji pamoka paskatino mokinukus pasigaminti skanaus kefyro. Mokyklos valgykloje jie virė, kaitino pieną, vėliau kartu ragavo. Šią užduotį mažiesiems sumanė ūkininkė ir sūrių gamintoja Rasa Griežė, pasidalijusi gamybos receptu. Svarbiausia, pasak jos, gamybos metu paisyti higienos, nes pienas – ideali terpė, tinkanti daugeliui mikroorganizmų.
Vilkaviškio pradinės mokyklos 3b klasės mokytoja Eglė Petraitienė taip pat pripažino – būtent gamyba buvo vienas iš maloniausių procesų. „Smagu, kad su mumis žiniomis dalijosi tikra ūkininkė, todėl vaikams tai buvo motyvacija pasigaminti kefyro. Skonis nepakartojamas – ačiū už puikų receptą. Sunkumų neturėjome, Rasa viską išsamiai paaiškino, parodė, o mes viską išpildėme – ir temperatūrą matavome, ir pieno putą stebėjome“, - džiaugėsi mokytoja.
Mistiniai ūkio gyventojai
Daivos Maldžiuvienės manymu, tokios pamokos vertingos praktiniais aspektais – vaikai pasisemia žinių, kurios išlieka ilgam: „Norėtųsi daugiau tokių projektų. Ne kartą teko stebėti reportažus, kurie nepaliko jokio įspūdžio vaikams, o štai šią pamoką aptarinėjome ilgai, buvo įdomu, žiūrėjome susikaupę. Pats sumanymas įtraukti spalvingus Herojus labai originalus, būtent jie pradinukams padėjo daug ką suprasti“.
Beje, ūkininkės Rasos patarimas padėjo ir sodinant sodinukus. „Svogūnus sodiname ne pirmą kartą, tik iki šiol juos patalpindavome į indą su vandeniu. Paklausę ūkininkės, įsmeigėme į žemę. Ir tiesiog visas darželis sužaliavo, net nežinau, ką reikės dabar su derliumi daryti“, – juokavo mokytoja Daiva.
Ir dar vaikai sužinojo įdomių dalykų. Atsakingai ūkininkaujanti Rasa visuomet stengiasi gyventi santarvėje su gamta, todėl neprieštaravo, kai jos sūrinėje apsigyveno paslaptingas, įvairiomis legendomis ir šiurpiomis istorijomis apaugęs mistinis padaras. Ji ne tik priglaudė šį kraupoką padarą, kurį itin mėgsta savo filmuose fantastinių ir siaubo trilerių režisieriai, tačiau netgi su juo susidraugavo ir tuo labai džiaugiasi. Tai šikšnosparnis, kuris savo draugę apsaugo nuo didžiulės tūkstantinės armijos priešų. Mat vienas toks padaras per parą gali sukramtyti apie 5 tūkstančius uodų.
Drąsioji ūkininkė supažindino su dar vienu gyventoju. Tiesą sakant, susitikimo su juo norėtų išvengti kone kiekvienas. Tai gluodenas, kuris padeda naikinti daržo kenkėjus.
Čempionės triumfo valanda
Na o kas labiausiai patiko vaikams? Čia mokytojų Daivos ir Eglės nuomonės sutapo. Be jokios abejonės, labai smagi pažintis su Lietuvos olimpine čempione Austra Skujyte. Papasakojusi apie sportininkų kasdienybę, Lietuvos čempionė pakvietė pasportuoti ir atlikti keletą pratimų. Jie ne patys lengviausi - spalvotasis Herojus pabandė ir… vos įveikė. „Pradinukams tai buvo puiki proga pramankštinti sąnarius, nes vaikams pamoka galėjo ir prailgti, - pripažino Daiva. – Malonu, kad pamokos kūrėjai apie tai pagalvojo“.
Kolegei antrino ir mokytoja Eglė: „Pratimai, kuriuos pademonstravo Austra Skujytė ir Žaliasis berniukas, uždegė vaikus. Jie pakilo iš vietos ir pradėjo mankštintis. Ta smagi pertrauka patiko visiems, psichologiškai pavargusiems nuo sėdėjimo. Tikros olimpietės pratimai – įdomūs, uždegantys, originalūs. Po pamokos iš vaikų sulaukiau klausimų ir apie olimpines žaidynes, lengvąją atletiką, taip jie sužinojo daug naujo“.
Mokytoja Eglė pagyrė organizatorius už aiškiai išdėstytas ir atidžiai paruoštas užduotis: „Su trečiokais kūrėme trumpąsias maisto tiekimo grandines, kitaip dar vadinamą „nuo daržo iki stalo“ maketą. Leidau vaikams improvizuoti, todėl jie su mielu noru darė taip, kaip suprato“.
Tuo tarpu užduotis eilėraštyje surasti visus daiktavardžius ir veiksmažodžius ėjosi kaip per sviestą. „Labai greitai atliko šią užduotį, nenuostabu, juk pradėjome mokytis daiktavardį“, - pripažino E.Petraitienė.
Mokytoja Eglė įvertino pamokos turinį, įdomius, vertingus pasakojimus, fizinio lavinimo pertraukėles, lietuvių kalbos užduotis: „Medžiaga labai gerai integruota, aiški, suprantama, o jei dar praktinių užduočių būtų daugiau, tai būtų sveikintinas žingsnis“.
Skaniausi produktai
Įdomiojoje pamokoje vaikai sužinojo ir daugiau patarimų. Biomedicinos mokslų daktarė ir mitybos specialistė Sandrija Čepkauskienė pasidalijo rekomendacijomis, kaip maitintis skaniai ir sveikai, kodėl reikia valgyti pusryčius. Mitybos ekspertė atskleidė paslaptį, kokius gi saldainius ar saldesnius produktus galima rinktis, kad tas mažytis kirminėlis pilvelyje būtų bent jau apgautas. Na o svarbiausias sveikos mitybos principas – kuo trumpesnis produkto kelias nuo daržo, kuriame jis auga, iki mūsų stalo kasdieninio.
Savo darbo vaisiais pasidalijo ir ūkininkas Arnas Kvedaras, ūkyje auginantis morkas, kopūstus, burokėlius. Čia pat ūkyje daržovės apdorojamos – rauginamos, perdirbamos ir pateikiamos vartotojui.
Daržovės auginamos, sandėliuojamos ir paruošiamos labai atsakingai, ūkio produkcijai suteiktas NKP ženklas. Šiuo ženklu pažymėti produktai išsiskiria savo natūralumu, maistingumu, jie auginami tausojant aplinką, kai naudojama labai mažai trąšų. Perdirbant tokius produktus nenaudojami sintetiniai maisto priedai (konservantai, saldikliai, aromato ir skonio stiprikliai, dažikliai). Šie produktai yra šviežesni, nes pateikiami vartotojui per trumpesnį nei įprasta tos kategorijos produktams laiką.
Tvaraus gyvenimo entuziastės Sandros Galdikaitės teigimu, perteklinis vartojimas ir švaistymas prasideda tikrai ne iš blogų paskatų, o tiesiog iš nežinojimo. „Todėl ir norisi padėti jau nuo pat jaunų dienų pačiam žmogui patirti visą maisto kelią: nuo žemės purenimo iki užsiauginto kąsnio įdėjimo į burną“, - aiškina pamokoje Sandra.
Atsakingo vartojimo pradžia
Jau antrą kartą į gyvenimą paleistos Įdomiosios pamokos tikslas – supažindinti moksleivius su tvaraus žemės ūkio, ekologijos sąvokomis, maisto kokybės sistema, sveikos gyvensenos ypatumais. Šio projekto iniciatoriai – VšĮ Kaimo verslo ir rinkų plėtros agentūra ir Lietuvos Respublikos žemė ūkio ministerija.
Projektas vykdomas kaip Vaisių ir daržovių bei pieno ir pieno produktų vartojimo skatinimo vaikų ugdymo įstaigose programos dalis.
Kūrėjai ir organizatoriai tikisi, kad tokie projektai padės suprasti tvarumo esmę. Atsinaujinantys energijos šaltiniai, žiedinė ekonomika, atsakingas vartojimas, tvarūs gamtą tausojantys produktai – tai tik kelios sąvokos, parodančios kiek daug talpina šis žodis. Juk būtent šiems piliečiams ateityje teks kurti naująją pasaulio tvarką.